Tuesday, May 24, 2016

KEPERLUAN AGAMA

KEPERLUAN AGAMA

Kita kerap mendengar kenyataan berikut, 'Islam bukan sekadar agama, tetapi…...

Bahagian yang kosong dalam kenyataan diatas boleh diisi dgn apa saja.

Misalnya, Islam bukan sekadar agama, tetapi way of life atau jalan hidup.
Atau, Islam bukan sekadar agama, tetapi sebuah peradaban.
Atau, Islam bukan sekadar agama tetapi pandangan hidup atau world view.
Ada juga yang memberi maksud agama itu khasnya Islam, adalah berbeza dari agama lain sebab Islam ialah sesuatu yang berlainan.

Kenyataan2 sebegini kerap kita lihat pada sticker2 yang ditampal pada cermin kereta dan sebagainya.

Fahaman atau kalimat2 seperti itu juga kerap kita dengar didalam ceramah2 dan dibaca didalam artikel2. Secara umum orang menerimanya dengan senang hati, tanpa ada persoalan.

Betulkah pandangan seperti itu?

Agama atau Al-Dien itu sebenarnya adalah sesuatu yang lebih besar dari pengertian yang selama ini kita fahami.

Allah swt telah berfirman di dalam Al-Quran surah Ar-Rum ayat 30;

فَأَقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفًا ۚ فِطرَتَ اللَّهِ الَّتى فَطَرَ النّاسَ عَلَيها ۚ لا تَبديلَ لِخَلقِ اللَّهِ ۚ ذٰلِكَ الدّينُ القَيِّمُ وَلٰكِنَّ أَكثَرَ النّاسِ لا يَعلَمونَ﴿٣٠﴾
Hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah), fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tiada perubahan pada fitrah Allah. Itulah Agama yang benar(lurus), tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.[30].

Mengikut penegasan yang dibuat oleh Imamul A'immah Hadzrat Hujjatul Islam Syah Waliyullah Ad Dihlawi, selagi manusia itu manusia, peraturan atau undang2 untuk mengawal hidupnya adalah wajib. Dan kehendak manusia kepada undang2 itu telah pun di tajalli oleh Allah swt kepada setiap orang/manusia dan undang2 itulah yang disebut *FITRAH* atau dengan kata lain dipanggil dengan istilah *AL-DIEN*

Oleh itu keperluan kepada agama didalam hidup manusia merupakan suatu kepastian. Keperluan manusia kepada agama samalah seperti keperluan manusia kepada makanan, minuman, tempat perlindungan dan sebagainya.

admin .

No comments:

Post a Comment