Saturday, April 23, 2016

Takut Mati

Takut Mati

Kematian begitu menakutkan. Tetapi tidak ada ketakutan akan kematian pada binatang (apakah dugaan ini benar?).

Manusia menyedari bahwa dirinya hidup dalam 'frame' yang disebut waktu.
Oleh karena waktu memiliki batasan maka kewujudan manusia juga ada batasnya atau limit.

Tetapi, kegelisahan manusia pada kematian tidak begitu nampak dalam kehidupan moden sekarang ini. Mungkinkah kerana dgn kecanggihan perawatan kesihatan pada masa ini telah tersedia dgn cukup baik. Mereka berfantasi dgn menganggap masalah kematian boleh diatasi atau dilanjutkan lagi dlm tempoh masa yg tertentu.

Begitu juga dgn tanah perkuburan. Orang tidak lagi takut seperti masa dahulu kerana telah dihias indah seolah-olah seperti taman tempat istirehat.

Adakah situasi begini membawa keburukan atau sebaliknya, saya tidak pasti.

Apa pun, sebenarnya dunia ini merupakan jambatan bagi hari akhirat. Keimanan serta kebaikan sekarang jua yg akan kita tuai nanti. Kehidupan yg lebih baik disini seperti kecanggihan ilmu perubatan yg boleh mengurangkan wabak penyakit dlm membantu masyarakat utk hidup dgn lebih berbahagia dan lain2 lagi itu akan menjadi refleksi di alam akhirat jua.
Kematian sebenarnya bukan pengakhiran bagi manusia. Dia hanya mengakhiri tubuh manusia, tetapi bukah roh dan jiwanya. Sebab roh adalah abadi.

Oleh itu hal terbaik yang dapat dilakukan adalah memanfaatkan dengan semaksima mungkin kehidupan yang berlangsung dalam waktu yang pendek ini: making the best out of a short life.

Kesedaran seperti ini dapat menimbulkan rasa tanggungjawab yang besar untuk berbuat kebaikan yang maksima atas dasar kemanusiaan. Lakukanlah tindakan kemanusiaan dengan 'passion', ghairah yang begitu besar. Inilah cara menghadapi kematian yang sebenar.

Jika tidak, apa yang terjadi adalah ketakutan akan kematian yang destructive yg boleh melumpuhkan manusia, dan membuatnya dirundung malang secara tidak berkeputusan!!!

admin.

No comments:

Post a Comment