Tuesday, April 26, 2016

AKIDAH

AKIDAH

Ketahuilah bahawa akidah orang-orang  miskin itu berbeza bila dibandingkan dengan akidah orang-orang kaya. Begitulah juga seterusnya akidah bagi orang-orang dari  golongan kelas menengah.

Akidah itu adalah 'pegangan hati'. Itulah maksud akidah yang sebenar2nya.

Orang-orang miskin lebih mudah bertukar-tukar pendapat sesama mereka. Mereka sama-sama membincangkan soal susah-senang hidup tanpa ada apa-apa rasa dengki atau irihati kerana sememangnya mereka sama-sama tak punya apa-apa.Mereka membincangkan tentang kehidupan yang lebih  bersifat ihsan, lebih adil.

Sesama mereka pula lebih banyak bertolak ansur. Saling tolong menolong. Mempunyai sikap berkasih sayang antara satu sama lain. Lebih jujur dan saling memahami isi hati masing-masing. Semangat bergotong royong menjadi adat dan budaya mereka.

Lain halnya pula dengan golongan dari kelas  pertengahan. Golongan ini dinamakan atau digelar sebagai golongan 'serba salah'.

Sikap yang ada pada orang-orang miskin tadi tiada pada mereka.

Walaupun mereka kelihatan mewah atau lebih baik dari segi kedudukan akan tetapi mereka sebenarnya terbelenggu dengan hutang yang tak kunjung padam. Mereka mengambil kira segala-galanya. Dengan kata lain mereka ini manis di muka sahaja.

Golongan yang satu lagi iaitu golongan yang menjadi impian semua manusia duniawi adalah golongan orang-orang yang kaya.

Hidup penuh kemewahan dan kesenangan. Tidak dikelilingi dengan hutang tapi jauh sekali untuk memberi sumbangan jika tiada apa-apa keuntungan. Apa yang dihajatkan dalam bentuk material pasti tercapai.

Akan tetapi mereka ini dselubungi pula oleh perasaan sombong, tidak pernah rasa cukup,   dengki serta  tamak dan yang paling dahsyat adalah khianat.

Mereka hanya bergaul sesama mereka dan mengambil sikap berhati-hati walaupun sesama golongan mereka yang mempunyai kedudukkan.  Mereka ini adalah pengira untung.

Ulardalamsemak.

No comments:

Post a Comment