Pendahuluan
Surah ini menerangkan bahawa dalam
sejarah manusia, manusia terbahagi kepada dua peringkat millah yang besar.[1]
i.
Peringkat pertama bermula pada zaman Nabi Adam (A.S.) hingga ke
zaman Nabi Ibrahim (A.S.).
Peringkat ini dinamakan Millah Ṣabiʾah. Ada juga yang berpendapat peringkat ini bermula pada zaman Nuḥ (A.S.),
kerana pada zaman Adam (A.S.) hingga ke zaman Nuḥ (A.S.) keadaan pemikiran manusia
masih terlalu rendah.
ii.
Peringkat kedua bermula pada zaman Ibrahim (A.S.)
hingga ke zaman sekarang dan akan datang. Peringkat ini dinamakan zaman Millah Ḥanifi.
Pelopor Millah Ḥanifi
ialah Ibrahim (A.S.).
Millah Ṣabiʾah
Umat
dalam Millah Ṣabiʾah
menumpu perhatian kepada bintang-bintang. Mereka belajar ilmu bintang dan
kesan-kesannya kepada seluruh alam serta perkaitannya dengan akhlak, kejadian
diri mereka dan kehidupan mereka. Pemerintahan dan pembersihan akhlak mereka
berdasarkan pemerhatian mereka terhadap kesan bintang-bintang.
Shaykh
berkata, pada zaman itu manusia tidak menumpu kepada tajalli
yang berada di tengah Ḥaẓirat al-quds
yang dipanggil ‘illat bagi semua ‘illat
atau sebab bagi semua sebab. Mereka hanya menumpu kepada sebab-sebab yang
hampir. Setelah Ibrahim (A.S.)
diutuskan, beliau membersihkan jalan pembersihan akhlak dan budaya mengikut
cara yang dikehendaki oleh tajalli
di tengah Ḥaẓirat al-quds.
Ahli
Millah Ṣabiʾah
yang masih wujud sekarang ialah penganut Millah
Hindu, Buddha, Confucius dan millah-millah lain. Mereka mencipta
banyak lambang bintang pada bentuk bangunan dan rumah kediaman mereka. Bentuk
bangunan itu menggambarkan satu rupa buruj
yang mempunyai ‘khawas’
ke atas penghuni bangunan itu.
Pada
peringkat pertama ini, ilmu bintang memang dibolehkan dan benar, tetapi setelah
berlalu zaman, telah berlaku banyak penyelewengan dalam pelaksanaan ilmu
bintang. Oleh kerana sering berlaku kesilapan, maka Millah Ḥanifi
dan akhirnya pada zaman Millah
Muhammadiyah, ilmu bintang dilarang secara menyeluruh, kerana walaupun
manusia berhubung dengan bintang, mereka hanya berhubung dengan sebahagian dari
tajalli
Allah
melalui makhlukNya.
Millah Ḥanifi
Perpecahan dalam Millah Ḥanifi
membentuk tiga millah utama iaitu
i.
Millah Yahudi
ii.
Millah Naṣara
iii.
Millah Muhammadiyah
Perpecahan
ini berlarutan hingga sekarang, seolah-olah tiada penyelesaian, malah semakin
lama semakin jauh terpisah. Sebenarnya perpecahan itu bermula dari sikap taksub
ahli-ahli millah sahaja. Pada asasnya
tiada perbezaan antara tiga millah
ini. Malah matlamat dalam Millah Ṣabiʾah juga sama dengan matlamat Millah
Ḥanifi,
tetapi hanya berbeza daripada segi pelaksanaan kehendak al-din.
Pengikut
Millah Ḥanifi
dikehendaki berhubung secara terus dengan pusat tajalli
Allah (S.W.T.) tanpa sebarang perantaraan. Dengan sebab itulah, Millah Ṣabiʾah
dibatalkan kerana tidak sesuai dengan zaman dan tidak lengkap.
Semua
peristiwa yang berlaku di bumi berasal daripada Ḥaẓirat al-quds.
Ḥaẓirat al-quds adalah
pusat yang melahirkan semua benda yang wujud di alam ini. Ḥaẓirat al-quds
juga merupakan humpunan al-Malaʾ al-a’la.
Setelah
pemikiran manusia menjadi lebih matang, maka cara mereka berdamping diri kepada
Allah
perlu diperbaiki. Cara yang baru ini dibawa oleh Ibrahim (A.S.)
mengikut kehendak tajalli
ditengah Ḥaẓirat al-quds.
Ini ditegaskan oleh Ibrahim (A.S.):
“Sesungguhnya aku tumpukan
haluanku kepada Pencipta langit dan bumi dengan berpihak kepada yang benar dan
aku bukan dari kalangan orang musyrik”. (al-An’am:
79).
Kita
diarah membaca firman di atas dalam setiap kali sembahyang kerana mengingati
penegasan Ibrahim (A.S.)
sebagai garis pemisah dalam pegangan antara peringkat belum matang dan
peringkat sesudah matang. Dengan doa ini kita dikehendaki menumpu perhatian
kepada Pencipta yang awal sahaja.
Surah al-Buruj menerangkan kedua-dua peringkat perkembangan kematangan manusia
yang dinyatakan dan memberitahu kepada ahli bintang tentang kiamat.
Dipetik dari tafsr al hakm, haji nik abdullah bin haji wan musa.
No comments:
Post a Comment