Ibnu arabi telah menjelaskan falsafah ketuhanan
wahdatul wujud yang menjadi pegangan dikalangan penganut hindu pada masa itu.
Pendekatan itu yang mempunyai persamaan asal dengan
penganut Hindu untuk menarik minat penganut-penganut hindu kepada Islam.
Perbahasan diluar kotak syariat ini telah
menimbulkan salah faham yang tidak sewajarnya berlaku perbahasan dengan
berhukum dengan kaedah ketuhanan seperti mana berlaku terhadap mansur Husin
al-halaj.
Undang-undang jenayah tidak mengambil salah apabila
menghadapi masalah mental.
Hukum mati pada halaj adalah tidak menepati
kebenaran semata-mata diukur pada syariat kerana di saat beliau mendakwa anAllah di lengan bajunya bersatu dengan Allah di saat beliau tidak sedar beliau berada di
alam nyata telah menyatakan sesuatu yang tidak sepatutnya.
Wujud yang satu adalah Allah dan segala yang wujud seluruh alam adalah
bayangan daripada wujud yang satu.
Dalam bayangan wujud diperingkat ibadat yang penuh
dengan percampuran, ada pihak yang keliru dan tidak dapat membeza antara
percampuran roh-roh makhluk yang lahir dibawah wujud yang satu lalu mereka
mendakwa percampuran wujud yang satu.
Daripada dakwaan yang keliru ini mereka menghukum
salah terhadap halaj.
Misalnya, dalam khayalan seorang miskin ia mahukan
sebuah rumah sepuluh tingkat tetapi ia hanya menterjemah khayalannya kepada
sebuah lukisan di atas kerta.
Apabila seorang kaya berkhayal dengan khayalan yang
sama dengan orang miskin tadi, ia dapat menterjemah khayalannya dan mampu
membina rumah sepuluh tingkat dengan hartanya.
Demikianlah Allah yang maha kaya, khayalannya menjadi kenyataan
secara menyeluruh dan lengkap, misalnya kita harus membeza antara pelakun
drama, pengarah, manusrip dan penulis skrip.
Orang ramai hanya melihat pelakon sahaja sedangkan
mereka tidak tahu siapa pengarahnya yang mengambil peranan dibelakang tabir,
apa skripnya dan siapa penulis skrip itu.
Semua barisan pelakon, pengarah dan menuskrip adalah
tidak wujud tanpa penulis skrip itu. Mereka-mereka itu semua adalah lahir daripada
khayalan penulis. Inilah perbezaan antara wujud dan wujud yang satu.
Oleh hasan bin muhamad , kg tok ku, kedai lalat.
No comments:
Post a Comment