Sifat Haiwan Dan Sifat Malaikat
Pada Manusia.
Pada
manusia terdapat sifat haiwan yang boleh dilihat dan sifat malaikat atau al-nafs
al-naṭiqah yang
tidak dapat dilihat. Ada dua cara menyampaikan pengajaran kepada nauʿ manusia.
i.
Cara yang mengutamakan kehendak sifat malaikat dan mengabaikan
kepentingan sifat haiwan. Cara ini menganggap bahawa sifat haiwan tidak boleh
dibawa bersama-sama roh menemui Allah,
khususnya untuk memasuki syurga. Cara ini diamalkan oleh pengikut millah Ṣabiʾah seperti sami-sami Buddha yang mementingkan kehendak sifat
malaikat sahaja. Mengikut cara ini manusia berada dalam keadaan rebutan atau
saling menarik antara sifat haiwan dan sifat malaikat. Dua sifat ini menarik ke
arah yang berlawanan untuk menyempurnakan kehendak masing-masing. Cara ini
berlawanan dengan fiṭrah manusia dan sukar diamalkan. Misalnya sukar bagi
seseorang itu berpuasa sepanjang hayat, sedangkan agama itu mudah dan secucuk
dengan fiṭrah manusia.
ii.
Cara yang menjaga dan meraikan kehendak sifat haiwan dan sifat malaikat
serentak. Cara ini dinamakan cara perdamaian dan sesuai dengan fiṭrah manusia,
senang diamalkan dan dihayati oleh setiap peringkat manusia seperti orang tua,
orang muda, lelaki dan perempuan. Para nabi diutus untuk menerangkan cara yang
kedua ini. Inilah jalan para nabi.
Oleh
kerana dua cara ini tidak dibezakan secara jelas, maka timbul salah faham dalam
kalangan ahli ilmu semasa menyesuaikan ilmu yang dibawa oleh para nabi.
Ahli-ahli ilmu terkeliru antara pendapat para ḥukamaʾ yang bercanggah dengan pendapat
para nabi.
Hanya
Shah
Wali
Allah
dapat menerangkan dengan jelas tentang dua cara ini. Perkara ini disebut kerana
masyarakat memandang masalah ini tidak penting dan sering diabaikan. Akibatnya
orang ramai tidak dapat membezakan antara jalan yang mudah dan jalan yang
susah.
Al-Quran
Menerangkan Hanya Perkara-perkara Penting.
Al-Qurʾan
menerangkan hanya perkara-perkara penting. Maka untuk mengetahui lebih lanjut,
umat Islam
terpaksa merujuk kepada kisah yang ditulis oleh ulama Yahudi dan diselitkan
dalam tafsiran Al-Qurʾan.
Pendapat mereka ditelan bulat-bulat oleh orang Islam tanpa
meragui tentang kebenarannya. Pentafsiran yang sedemikian tidak berguna untuk
memahami hikmah pengajaran Al-Qurʾan.
Sebagai contoh, apakah hikmah Allah
taʿala mengutuskan
Musa (A.S.)?
Mengapakah Allah
jadikan Asiah sebagai isteri Firʿaun? Dengan membaca pentafsiran yang didapati
sekarang semua kisah dalam Al-Qurʾan
tinggal sebagai kisah sahaja dan dua soalan di atas tidak terjawab.
Dipetik dari tafsr al hakm karangan haji nik abdullah haji wan
musa.
Assalam tuan, tariq shah waliyullah terbaik. Teruskan
ReplyDelete