Semua
Manusia Mahukan Kebaikan.
Semua
manusia mahukan kebaikan sama ada mereka pernah diajar oleh rasul atau tidak.
Bentuk pelaksanaan perkara baik dan nilainya berbeza kerana keadaan masyarakat
yang berbeza.
“Dan dialah yang mengeluarkan
rumput-rumput. (4) Dia jadikan rumput itu kering kehitaman”. (Al-Qurʾan:
87: 4 & 5).
Maksudnya,
manusia yakin bahawa kebanyakan haiwan hidup dengan memakan rumput. Maka Allah mengadakan
tempat meragut yang ditumbuhi rumput dengan banyak untuk binatang itu. Demikian
juga manusia yakin bahawa mereka akan hidup sempurna dengan pelbagai ilmu yang
diturunkan kepada para nabi untuk mengawal kehidupan mereka.[1]
Pengajaran para nabi adalah perkara pasti kepada manusia dan bukannya sebagai
keperluan tambahan. Maka hikmat diutuskan para nabi hanya untuk menyempurnakan
kehidupan manusia yang semula jadi. Keperluan badan yang menghidupkan manusia
tidak memerlukan pengajaran nabi, misalnya cara manusia mengadakan makanan,
pakaian, tempat tinggal dan keperluan jasmani yang lain sama dengan keperluan
pada haiwan. Perbezaan antara manusia dan haiwan ialah manusia mempunyai akal
yang menolongnya, dan dengan pimpinan ilmu para nabi membantu manusia mencapai
kebahagiaannya.
“Akan Kami bacakan kepada kamu,
maka tidaklah kamu lupa”. (Al-Qurʾan:
87: 6).
Pengajaran Para Nabi Tersimpan
Dalam Fiṭrah Manusia.
Secara
umumnya, ilmu itu tersedia, tersimpan dalam fiṭrah manusia. Para nabi datang
hanya menerangkan dan mengingatkan kembali dan memperincikannya. Dengan sebab
itu tidak dinafikan akan hilang mana-mana ilmu yang ada di samping mereka.
Allah menguruskan
haiwan dengan menumbuhkan rumput pada musimnya. Kemudian rumput itu kering
kehitaman pada musim yang lain. Maka dengan sifat ketuhananNya yang agung, Allah menguruskan
manusia untuk mendapatkan makanan dengan menggunakan akal. Itulah kelebihan
manusia berbanding dengan haiwan. Maka itulah sebabnya Allah berfirman
yang bermaksud: “Akan Kami bacakan kepada kamu”. Di sini “kamu” ditujukan
kepada Nabi Muḥammad
(S.A.W.) sebagai guru dan pemimpin yang mengajar manusia tentang kehendak
manusia itu sendiri. Inilah maksud kalimah: “maka tidaklah kamu lupa”.
Dipetik dari tafsr al hakm karangan haji nik abdullah haji wan
musa.
[1]
Demikian juga Allah
taʿala telah
menurunkan ilmu dari Ḥaẓirat al-quds
melalui para nabi untuk mengekalkan kehidupan manusia. Tanpa ilmu, manusia
tidak mungkin mencapai kesempurnaan sama ada di dunia atau di akhirat. Ilmu
yang diberi oleh Allah
kepada manusia melalui dua sumber. Pertama ilmu dari sumber semula jadi dan
kedua dari sumber ilmu yang terkumpul. Ilmu dari dua sumber ini penting kepada
manusia untuk mencapai kesempurnaan. Itulah yang diisyaratkan pada firmanNya.
No comments:
Post a Comment