Shaykh
berkata, mula-mula kami akan menerangkan mengenai semua mazhab termasuklah
mazhab Abu Ḥanifah.
Air terdapat di lautan, sungai, perigi, parit, dalam
bekas-bekas menyimpan air dan lain-lain lagi. Air di setiap tempat itu berbeza.
Air laut jernih dan masin, berbeza dari air sungai yang hampir sama dengan air
perigi. Air parit tidak sama dengan air dalam bekas menyimpan air. Walau di
mana sekalipun air itu, air itu tetap air. Jika anda katakan air itu tidak
berubah dan tidak perlu dipindahkan, maka terserlahlah kebodohan anda. Jika
anda katakan air yang dipindah tidak mengalami perubahan atau air tidak perlu dipindah,
itu juga menanda kejahilan anda, kerana manusia tidak boleh hidup tanpa air.
Secara ringkasnya, air amat penting dalam kehidupan
manusia dalam semua keadaan. Maka air dipindahkan ke dalam tali air dan parit,
bekas-bekas menyimpan air dan sebagainya. Setelah anda faham contoh ini, bandingkan
air sebagai bahan asas yang telah sekata dalam kalangan manusia Arab dan ʿAjam dengan rasanya yang berbeza
kerana perpindahan itu. Itulah mazhab.
Perubahan pada mazhab tidak dapat dielakkan. Bagi masyarakat
Arab bentuk atau rupa mazhabnya berbeza daripada mazhab masyarakat bukan- Arab.
Bagi masyarakat Eropah lain pula rupanya. Perbezaan ini mengikut keperluan dan
kesesuaian di sesuatu tempat.
Fiqh
Zaman Awal Tidak Sesuai Dengan Zaman Ini.
Jika dikatakan Al-Quran ini boleh diamalkan
sekarang seperti yang diamalkan pada zaman Nabi (S.A.W.) dalam masyarakat Arab, maka pendapat itu terlalu bodoh. Tiada
ahli akal yang berpendapat demikian. Oleh kerana para ulama dan ahli tafsir tidak
faham, maka kaki mereka tergelincir. Fiqh yang digunakan sejak zaman awal
dahulu didapati tidak sesuai dengan zaman ini walau dalam apa bidang sekalipun.
(dipetik dari tafsr al hakm
surah al takwir)
Perpindahan
Ilmu Islam Sejak Awal Hingga Peperangan Dunia Kedua.
Shaykh berkata, mula-mula ilmu ini lahir di Madinah, kemudian berpindah ke Damshik, kemudian ke Sepanyol, kemudian ke Baghdad, kemudian ke Bukhara, kemudian ke Gazni dan kemudian ke Delhi. Maka Delhi menjadi perbendaharaan ilmu sebelum perang dunia
ke-dua.
(dipetik dari tafsr al hakm
surah al takwir)
Dua Golongan Manusia
Dalam Bidang Ilmu.
Shaykh
berkata, dalam bidang ilmu, manusia terbahagi kepada dua golongan. Satu
golongan mendapat kasyaf melalui batin hati (al-sir) kerana bersahabat dengan para nabi dan orang ṣufi. Mereka bukan ḥukamaʾ, tetapi mereka mempunyai pengenalan yang tidak
membolehkan mereka melakukan ‘istinbat’ dan ‘takhrij’.
Kedua, golongan ahli fikir yang dapat
mengenali semua perkara yang sentiasa berubah dan peristiwa harian melalui akal
mereka yang suci. Kemudian terbuka kepada mereka ilmu daripada Ḥaẓirat al-quds
melalui persahabatan mereka dengan guru-guru ṣufi. Merekalah orang yang kamil.
Shaykh berkata, Muḥammad Qasim Al-Nanutawi adalah seorang yang bijaksana, mengetahui segala rahsia
melalui kasyaf, pemikiran dan pemerhatian. Shaykh al-Hindi juga seorang yang bijaksana, mempunyai semangat
perubahan besar (revolusi), mahir dalam ilmu ‘takhrij’ dan ijtihad
berdasarkan prinsip. Semoga Allah meredai mereka.
(dipetik dari tafsr al hakm
surah al takwir)
-oleh hasan muhamad.
No comments:
Post a Comment