Umat
Islam meraba tercari falsafah perpaduan
1.
Sepatutnya
tajuk ini dibincang oleh ulama.dan sebenarnya falsafah perpaduan tidak boleh
dibincang oleh orang yang terasa dirinya teristimewa oleh orang orang lain.
2.
Kerana
mereka tidak memberi ruang kepada orang lain untuk mengemukan pandangan mereka.
3.
Mereka
yang meletakkan dirinya beriman di bawah kerangka mazhab cuba untuk memazhabkan
kepada peringkat antarabangsa.
4.
Saiz
masyarakat antarabangsa ialah hikmat daripada al-quran yang mengiktirafkan
milah sabiah dan milah sabie.
5.
Setiap
kaum ada syariat nya dan agama yang satu ialah fitrah insaniyah mampu
merangkumi dalam sebuah kesatuan yang berbagai syariat.
6.
Orang
mukmin itu bersaudara. Orang Islam tidak semestinya mukmin, orang bukan Islam
ada yang mukmin.
7.
Tidak
semestinya persaudaraan itu disyaratkan bermula dengan orang Islam sedangkan ia
tidak mukmin.
8.
Setiap
kejadian Allah iaitu manusia tiada yang sia-sia.
9.
Setiap
manusia yang dilahirkan ada syariat dan fitrah.
10.
Fitrah
jibilah ialah budaya, fitrah insaniyah ialah prinsip kemanusiaan sejagat.
Fitrah jibilah itu badan. Fitrah insaniyah itu adalah rohnya.
11.
Gabungan
antara ke dua2nya adalah mukmin.
12.
Golongan
ini Allah utuskan pada setiap umat.
13.
Sama
saja Islam baka atau kafir baka, sama2 mendokong resam.
14.
Kafir
sebenarnya ialah mereka yang engkar setelah dia tahu itu adalah sesuatu dari Allah
.
15.
Adapun
mereka yang tidak sampai hujah yang sebenar dari Allah , mereka itu adalah ‘ashabul araf’.
16.
Adapun
mukmin ialah yang beramal apa2 yang difaham dari Allah dan
besih dirinya daripada hijab resam, hijab tabie dan hijab ‘suun makrifat’(salah
pengenalan).
17.
Tidak
ada satu nikmat melainkan di utus nabi (mereka yang menentang hikmah kenabian
itu dinamakan kafir).
18.
Tidak
ada satu umat melainkan diutus rasul. (al fathil ayat 24). Yang menyampai
kitab2 suci dalam bahasa mereka, sembahyang dan berdoa pun dalam bahasa mereka.
19.
Dan
golongan inilah yang dimaksudkan mukmin2 yang perlu dipersaudarakan.(urah al
baqarah ayat 62).
20.
Oleh
kerana umat Islam bertaklid kepada fiqah bila mengukur manusia sejagat, mereka
mengkafirkan semuanya.
21.
Demikianlah
gelagat umat Islam hari ini seperti kera sumbang yang mengharapkan orang lain
turut selera dan ragam dia.
22.
Untuk
membuktikan kemampuan mereka ini, kerjanya memilih golongan ini ke perhimpunan
PBB sebagai otak penyelesaian masalah sejagat. Apakah yang dapat memberikannya
kepada masalah jalan penyelesaian ini? Mampukah mereka menyelesaikan permasalah
manusia?
23.
Mereka
tidak minat mencari persamaan sesama manusia tetapi mereka hanya berminat
mencari perbezaan dengan alasan semua kitab2 itu sudah di ubahsuai. Bukankah Allah perintah kepada nabi Muhammad supaya
bekerjasama dengan ahli kitab pada kalimah yang sama sedangkan kitab itu telah
pun berlaku perubahan tetapi Allah maha
megetahui masih ada keasliannya dan persamaan di antara kitab2 Allah (al-Imran ayat 64)
24.
Allah
menjadikan manusia berbagai2 kaum utuk
mengenal antara satu sama lain lebih2 lagi mengenali kitab2 mereka.
25.
Justeru
itu rukun iman disarankan supaya beriman dengan ssemua kitab.
26.
Tetapi
apa yang berlaku, ditolak semua kitab dan mereka sama2 menganggap di cap
sebagai kafir.
27.
Mereka
mengkafirkan mengikut perkiraan syariat semata2 sedangkan hukum kafir mengikut
saiz kemanusiaan sejagat ialah mereka yang bercanggah dengan fitrah insaniyah.
(rom ayat 30).
28.
Kekeliruan
berkenaan kafir inilah menyebabkan pemimpin2 agama diperingkat atasan hidup
dengan berpura2 apabila bercakap tentang perpaduan umah.
29.
dibibir
mereka menyeru perpaduan tanpa berlandaskan fakta yang kukuh dan memutar
belitkan fakta dalam bentuk yang rapuh ataupun ciptaan sahaja.
30.
Apabila
di belakang, kaum-kaum itu mereka berbisik
sesama mereka di anu si anu itu kafir dan perpaduan hanya dibibir
setakat sandiwara sahaja.
31.
Inilah
akibatnya kerana terlalu menjaga, mendewa2 ustaz2 cari makan. Dengan kata lain,
ustaz lain diluar(mulut), lain dihati atau dengan kata lain mulut manis
jubor(bontot/kentot) masam.
32.
Diatas
asas yang rosak tidak boleh diharapkan melahirkan kebaikan dan telah sampai ke
satu tahap menghalang manusia yang berlainan syariat daripada berhujah dengna
al quran.
33.
Mereka
mencipta suatu halangan al quran itu dariada dimashyurkan kepada umum sedangkan
mereka yang mengaku diri ulama pun tidak mahu memperkasakan ilmu.
34.
Sudahlah
dia tidak mampu memperkasakan ilmu, dia menyekat orang lain pula.
35.
Pandangan
ulama yang membelakangkan al Quran punca perpecahan umat.
Oleh: hasan muhamad kampung tok ku.
No comments:
Post a Comment