Wednesday, July 8, 2015

prinsip pengurusan ekonomi



Beberapa masalah(prinsip pengurusan anak yatim)
Perlu diterangkan perintah menyerah harta anak yatim kepada mereka. Ayat 5 dan 6 menerangkan firman Tuhan pada ayat 4. Allah berfirman
Dan jangan kamu berikan kepada orang yang tidak matang pemikirannya harta-harta kamu yang Allah jadikan pokok penghidupan kamu (Quran 4:5)
Kita tidak harus menyerahkan harta kita kepada orang yang kurang cerdik untuk menguruskan harta itu.
Syeikh berkata, keperluan seks merupakan asas pertama dan besar bagi penyatuan dalam rumah tangga, tetapi pembinaan dan keteguhan masyarakat adalah melalui pengajaran. Inilah yang dimaksudkan dengan kalimat ‘....’. pokok pengajaran itu merangkumi bidang bidang sosial, ekonomi, fitrah manusia dengan Allah dan sebagainya.
Jika kamu dapati mereka membelanjakan harta-harta mereka secara boros dan melebihi keprluan mereka, maka wali tidak harus menyerahkan harta mereka kepada mereka.
Demikian juga apabila harta millah bertambah, pihak pemerintah harus menegah rakyatnya berbelanja dalam millah lain.
Syeikh berkata sekalipun milah Muhammadiah mempunyai kekayaan yang banyak dan milah lain kekurangan harta, milah Muhamadiah tidak harus menolong sewenang-wenang, melainkan dengan kebenaran pihak pemerintah, kerana milah-milah itu ada perhubungan dengan pemerintah sebagaimana setiap individu juga ada perhubungan dengan pemerintah. Contohnya seorang yang muflis dan boros berbelanja , mewarisi banyak harta bapanya. Pemerintah hendaklah mengawal harta yang dipusakai itu jiak didapati dia membelanjakan harta itu secara boros. Pemerintah hendaklah mengurus harta itu supaya dia berbelanja sesuai dengna keperluan mengurus harta itu supaya dia berbelanja sesuai dengan keperluan kehidupannya. Manakala harta yang selebihnya dijaga oleh  pemerintah. Pada hari ini perkara ini tidak diambil berat oleh kebanyakan pemerintah, seolah-olah pemerintah tidak bertanggunjawa terhadap rakyatnya yang berbelang secara boros dan mewah, kerana sifat boros dan mewah membahayakan dirinya dan merebak kepada orang ramai. Itulah sebabnya harta rakyat adalah harta kerajaan dan sebaliknya juga benar. Kerajaan boleh mengambil harta rakyat apabila diperlukan dengan syarat membayar pampasan yang sepadan dengannya. Jika rakyat yang tidak berhak mengambil harta kerajaan, rakyat dikatakan mencuri. Ini satu kesilapan pihak pemerintah, kerana pihak pemerintah merasa seolah-olah rakyat itu bukan ‘anaknya’. Maka negara tidak akan stabil selama-lamanya. Mengikut pengajaran al-Quran, jika rakyat mengalami kesusahan, kerajaan bertanggunjawab terhadap rakyatnya dan begitu juga sebaliknya jika kerajaan menghadapi kesukaran, rakyat juga bertanggungjawab terhadap kerajaan hinggakan rakyat berkorban semua harta dan jiwa kepada kerajaan. Itulah tanggunjawab rakyak dan kerajaan dalam pengajaran islam.
Dan berilah mereka belanja dan pakaian dari pendapatan hartanya, dan berkatalah kepada mereka dengan kata-kata yang baik. (Quran 4;5)
Maksudnya, apabila pemerintah mengurus harta seorang yang tidak pandai mengurus hartanya, dia hendaklah diberi dari harta itu sekdar yang cukup untuk perbelanjaannya di samping tu dia hendaklah diberi nasihat dan bimbingan. Setelah dia boleh berfikir dan mampu mengurus harta, maka hartanya hendaklah diserahkan kepadanya.
(dipetik dari tafsr al hakm haji wan abdullah haji wan musa)

No comments:

Post a Comment