Beberapa masalah(prinsip
pengurusan anak yatim)
Perlu
diterangkan perintah menyerah harta anak yatim kepada mereka. Ayat 5 dan 6
menerangkan firman Tuhan pada ayat 4. Allah berfirman
Dan jangan kamu
berikan kepada orang yang tidak matang pemikirannya harta-harta kamu yang Allah
jadikan pokok penghidupan kamu (Quran 4:5)
Kita
tidak harus menyerahkan harta kita kepada orang yang kurang cerdik untuk
menguruskan harta itu.
Syeikh
berkata, keperluan seks merupakan asas pertama dan besar bagi penyatuan dalam
rumah tangga, tetapi pembinaan dan keteguhan masyarakat adalah melalui
pengajaran. Inilah yang dimaksudkan dengan kalimat ‘....’. pokok pengajaran itu
merangkumi bidang bidang sosial, ekonomi, fitrah manusia dengan Allah dan
sebagainya.
Jika
kamu dapati mereka membelanjakan harta-harta mereka secara boros dan melebihi
keprluan mereka, maka wali tidak harus menyerahkan harta mereka kepada mereka.
Demikian
juga apabila harta millah bertambah, pihak pemerintah harus menegah rakyatnya
berbelanja dalam millah lain.
Syeikh
berkata sekalipun milah Muhammadiah mempunyai kekayaan yang banyak dan milah
lain kekurangan harta, milah Muhamadiah tidak harus menolong sewenang-wenang,
melainkan dengan kebenaran pihak pemerintah, kerana milah-milah itu ada
perhubungan dengan pemerintah sebagaimana setiap individu juga ada perhubungan
dengan pemerintah. Contohnya seorang yang muflis dan boros berbelanja ,
mewarisi banyak harta bapanya. Pemerintah hendaklah mengawal harta yang
dipusakai itu jiak didapati dia membelanjakan harta itu secara boros.
Pemerintah hendaklah mengurus harta itu supaya dia berbelanja sesuai dengna
keperluan mengurus harta itu supaya dia berbelanja sesuai dengan keperluan
kehidupannya. Manakala harta yang selebihnya dijaga oleh pemerintah. Pada hari ini perkara ini tidak
diambil berat oleh kebanyakan pemerintah, seolah-olah pemerintah tidak
bertanggunjawa terhadap rakyatnya yang berbelang secara boros dan mewah, kerana
sifat boros dan mewah membahayakan dirinya dan merebak kepada orang ramai.
Itulah sebabnya harta rakyat adalah harta kerajaan dan sebaliknya juga benar.
Kerajaan boleh mengambil harta rakyat apabila diperlukan dengan syarat membayar
pampasan yang sepadan dengannya. Jika rakyat yang tidak berhak mengambil harta
kerajaan, rakyat dikatakan mencuri. Ini satu kesilapan pihak pemerintah, kerana
pihak pemerintah merasa seolah-olah rakyat itu bukan ‘anaknya’. Maka negara
tidak akan stabil selama-lamanya. Mengikut pengajaran al-Quran, jika rakyat
mengalami kesusahan, kerajaan bertanggunjawab terhadap rakyatnya dan begitu
juga sebaliknya jika kerajaan menghadapi kesukaran, rakyat juga
bertanggungjawab terhadap kerajaan hinggakan rakyat berkorban semua harta dan
jiwa kepada kerajaan. Itulah tanggunjawab rakyak dan kerajaan dalam pengajaran
islam.
Dan berilah
mereka belanja dan pakaian dari pendapatan hartanya, dan berkatalah kepada
mereka dengan kata-kata yang baik. (Quran 4;5)
Maksudnya,
apabila pemerintah mengurus harta seorang yang tidak pandai mengurus hartanya,
dia hendaklah diberi dari harta itu sekdar yang cukup untuk perbelanjaannya di
samping tu dia hendaklah diberi nasihat dan bimbingan. Setelah dia boleh
berfikir dan mampu mengurus harta, maka hartanya hendaklah diserahkan kepadanya.
(dipetik
dari tafsr al hakm haji wan abdullah haji wan musa)
No comments:
Post a Comment