Monday, July 6, 2015

Manusia Berhubung Dengan Alllah Melalui Beberapa Sudut




Telah dikatakan dengan pelbagai perkataan; tetapi kata-kata yang merangkumi uantuk manusia pada zaman tamadun ini ialah takwa. Takwa melahirkan tiga perbubungan. Pertama ‘Tuan manusia’, atau ‘Pendidik manusia’. Kedua ‘Raja yang mengusai manusia’. Dan ketiga, ‘Tuan bagi manusia’.
Pendidikan ialah perkara pertama yang manusia dapati daripada ibubapa. Setelah seseorang itu baligh, dia menguruskan kediamannya  sebagai sebahagian daripada rumah bapanya. Ia menguasai dirinya. Bapanya dianggap seperti raja yang membuat keputusan bagi keluarga dalam setiap urusan yang melibatkan ahli keluarga termasuklah menyelesaikan perbalahan. Inilah bentuk kerajaan beraja.
Setelah manusia mencapai tahap yang sempurna, dia kasih kepada seseorang. Bapanya menjadi pendidik yang menguasai yang tiada penganti baginya. Dia kasihkan ibunya yang menyusu dan mendodoinya. Ia kasih kepada suaminya atau anak-anaknya. Perasaan kasih ini menunjukkan ketuanan (uluhiah). Manusia dapat memastikan tiga sifat ini dalam masyarakat melalui fitrahnya.
Apabila hamba berhubung dengan Allah, maka tidak terdapat satu kalimah yang boleh dicakapkan tentang hubungan ini, melainkan sepeti kata-kata yang sudah biasa digunakan dalam masyarakatnya, bahawa Dia yang menguasainya dan Dia juga Tuhannya.
Oleh itu, dengan kehendak tiga sifat ini, perkara yang wajib ke atasnya dari hak-hak Tuhannya, atau kita katakan melalui bahasa hukama sebahagian daripada hak dirinya dikira dari sudut hubungannya dengan Tuhannya. Maka kalimah yang menerangkan semua hak ini disebut dengan istilah ‘takwa’.
keterangan
Setiap perkara yang bernilai disayangi. Perkara awal yang dikehendaki manusia kerana hubungan cita-citanya ialah menjaga perkara itu dari rosak. Jika perkara itu didapati sempurna, seolah-olah ia mendapat semua faedah darinya yang menenangkannya. Jika ia cuai menjaga atau dia buat lupa, dia merasai tidak tenang dari mengambil faedah dari perkara itu. Oleh itu menjadi perkara itu dari musnah menjadi matlamat utama untuk mengambil faedahnya. Inilah roh yang dipelihara dalam kalimah takwa iaitu mengawal hubungan hamba dengan Tuhannya dinamakan takwa.
Kami tidak dapati satu kalimah yang  menyedarkan fitrah kepada hakikat yang lebih tinggi daripada kalimah itu. Inilah maksud firman Allah
 
Bertakwalah kepada tuhan kamu. (Quran: 4: 1).
Pendidikan dari ibubapa dapat dikenali dalam peringkat kedua dan ketiga. Maka apabila orang yang bijaksana memahami perhubungan dengan ibubapa, mereka akan berpindah pula kepada Allah kerana dia dapati ibubapa tidak mampu memenuhi semua keperluannya; sedangkan mereka amat mengsasihi anak-anaknya. Maka ia dapati perasaan hatinya bahawa  Tuhannya yang menciptannya. Jika didapati sebahagian keperluannya tertunai tanpa ibubapanya dan tanpa usahanya, maka itulah bukti yang  memimpinnya kepada Tuhannya.
Apabila kepatuhan kepada ibubapanya bertambah, ia berpindah kepada perkara yang berada di langit dan dibumi. Pengenalan hakikat  Tuhan terbentuk dalam jiwa manusia yang cerdik. Huraiannya terdapat selepas itu iaitu disebabkan pengenalan dengan ibubapanya. Maka paksi tamadun dan kemajuan masyarakat mengawal perhubungannya dengan Tuhannya, perhubungannya dengan saudara-saudaranya, perhubungannya dengan keluarga yang jauh hingga sampai ke peringkat akhir yang mereka dapat dihubungi, kerana keperluan itu mengikut fitrahnya menjadi seperti benda yang satu. Kemajuan dalam masyarakat hanya berlaku dengna cara ini.
Beberapa kumpulan yang bersatu adalah lebih maju daripda kumpulan2 yang tidak bersatu. Pengawasannya kerana Tuhannya itu pada hakikatnya pengawal dirinya. Inilah perkara yang mula2 diwajibkan.
Dipetik daripada tafsir al hakm karangan wan abdullah wan musa

No comments:

Post a Comment