Telah dikatakan dengan pelbagai perkataan; tetapi kata-kata yang merangkumi
uantuk manusia pada zaman tamadun ini ialah takwa. Takwa melahirkan tiga
perbubungan. Pertama ‘Tuan manusia’, atau ‘Pendidik manusia’. Kedua ‘Raja yang
mengusai manusia’. Dan ketiga, ‘Tuan bagi manusia’.
Pendidikan ialah perkara pertama yang manusia dapati daripada ibubapa.
Setelah seseorang itu baligh, dia menguruskan kediamannya sebagai sebahagian daripada rumah bapanya. Ia
menguasai dirinya. Bapanya dianggap seperti raja yang membuat keputusan bagi
keluarga dalam setiap urusan yang melibatkan ahli keluarga termasuklah
menyelesaikan perbalahan. Inilah bentuk kerajaan beraja.
Setelah manusia mencapai tahap yang sempurna, dia kasih kepada seseorang.
Bapanya menjadi pendidik yang menguasai yang tiada penganti baginya. Dia
kasihkan ibunya yang menyusu dan mendodoinya. Ia kasih kepada suaminya atau
anak-anaknya. Perasaan kasih ini menunjukkan ketuanan (uluhiah). Manusia dapat
memastikan tiga sifat ini dalam masyarakat melalui fitrahnya.
Apabila hamba berhubung dengan Allah, maka tidak terdapat satu kalimah yang
boleh dicakapkan tentang hubungan ini, melainkan sepeti kata-kata yang sudah
biasa digunakan dalam masyarakatnya, bahawa Dia yang menguasainya dan Dia juga
Tuhannya.
Oleh itu, dengan kehendak tiga sifat ini, perkara yang wajib ke atasnya
dari hak-hak Tuhannya, atau kita katakan melalui bahasa hukama sebahagian
daripada hak dirinya dikira dari sudut hubungannya dengan Tuhannya. Maka
kalimah yang menerangkan semua hak ini disebut dengan istilah ‘takwa’.
keterangan
Setiap perkara yang bernilai disayangi. Perkara awal yang dikehendaki
manusia kerana hubungan cita-citanya ialah menjaga perkara itu dari rosak. Jika
perkara itu didapati sempurna, seolah-olah ia mendapat semua faedah darinya
yang menenangkannya. Jika ia cuai menjaga atau dia buat lupa, dia merasai tidak
tenang dari mengambil faedah dari perkara itu. Oleh itu menjadi perkara itu
dari musnah menjadi matlamat utama untuk mengambil faedahnya. Inilah roh yang
dipelihara dalam kalimah takwa iaitu mengawal hubungan hamba dengan Tuhannya
dinamakan takwa.
Kami tidak dapati satu kalimah yang
menyedarkan fitrah kepada hakikat yang lebih tinggi daripada kalimah
itu. Inilah maksud firman Allah
Bertakwalah kepada tuhan kamu. (Quran: 4: 1).
Pendidikan dari ibubapa dapat dikenali dalam peringkat kedua dan ketiga.
Maka apabila orang yang bijaksana memahami perhubungan dengan ibubapa, mereka
akan berpindah pula kepada Allah kerana dia dapati ibubapa tidak mampu memenuhi
semua keperluannya; sedangkan mereka amat mengsasihi anak-anaknya. Maka ia
dapati perasaan hatinya bahawa Tuhannya
yang menciptannya. Jika didapati sebahagian keperluannya tertunai tanpa
ibubapanya dan tanpa usahanya, maka itulah bukti yang memimpinnya kepada Tuhannya.
Apabila kepatuhan kepada ibubapanya bertambah, ia berpindah kepada perkara
yang berada di langit dan dibumi. Pengenalan hakikat Tuhan terbentuk dalam jiwa manusia yang
cerdik. Huraiannya terdapat selepas itu iaitu disebabkan pengenalan dengan
ibubapanya. Maka paksi tamadun dan kemajuan masyarakat mengawal perhubungannya
dengan Tuhannya, perhubungannya dengan saudara-saudaranya, perhubungannya
dengan keluarga yang jauh hingga sampai ke peringkat akhir yang mereka dapat
dihubungi, kerana keperluan itu mengikut fitrahnya menjadi seperti benda yang
satu. Kemajuan dalam masyarakat hanya berlaku dengna cara ini.
Beberapa kumpulan yang bersatu adalah lebih maju daripda kumpulan2 yang
tidak bersatu. Pengawasannya kerana Tuhannya itu pada hakikatnya pengawal
dirinya. Inilah perkara yang mula2 diwajibkan.
Dipetik daripada tafsir al hakm karangan wan abdullah wan musa
No comments:
Post a Comment