Wahai orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang
sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang
kamu katakan. (Q: 4: 43).
Al-Quran dibaca di dalam sembahyang, seolah-olah
mengingatkan kesusahan yang berada di antara Tuhan dan hamba-Nya, kerana maksud
iman dalam syariat merujuk kepada tempat kembali semua amalan iaitu kitab yang
dibawa oleh nabi daripada Allah. Iman dalam syariat ialah suatu perjanjian
supaya seseorang itu memahami maksud perintah Allah kepadanya. Maka mereka
dilarang sembahyang semasa mabuk. Perkara itu amat jelas. Matlamat al-Quran ialah memahami semua hukumnya. Apabila orang Arab
membaca al-Quran , mereka faham. Apabila orang bukan Arab membaca al-Quran mereka tidak faham, maka hukumnya sama dengan mabuk. Setiap orang beriman yang
bukan bangsa Arab yang tidak faham bahasa al-Quran wajib membaca terjemahan al-Quran dalam bahasa mereka dalam sembahyang sehingga
mereka memahami apa yang dikatakan. Inilah hukum daripada Abu Hanifah dan dua
orang sahabatnya (Muahammad Syaibani dan Abu Yusuf) yang tidak khilaf di antara
mereka.
Orang bukan Arab memerlukan terjemahan
al-Quran kerana mereka tidak memahami
bahasa Arab. Bagi orang bukan Arab yang belajar dan faham bahasa Arab, tetapi
membaca terjemahan seperti pendapat Abu Hanifah, maka perbuatan itu satu
kejahilan. Tidak ada perkhilafan dari kalangan tiga orang imam bahawa orang
bukan Arab yang faham bahasa Arab hendaklah membaca al-Quran dalam bahasa Arab. Sebaliknya jika dia tidak
faham bahasa Arab dia hendaklah membaca al-Quran yang diterjemahkan ke dalam bahasanya
sehingga dia keluar daripada larangan itu. Allah berfirman
Janganlah kamu hampiri kepada sembahyang pada hal kamu (Q
4:43)
Maksudnya, kamu tidak menghampiri
sembahyang sedangkan kamu lari daripada masalah sembahyang. Oleh itu sesiapa
sahaja ahli ilmu dari kalangan orang bukan Arab yang cuai daripada mengajar
bahasa Arab al-Quran kepada kaumnya
sekadar yang sah untuk sembahyang dan mengajar maknanya dalam bahasa mereka
jika mereka tidak mampu belajar bahasa Arab dan maksud al-Quran , maka ahli ilmu itu diambil salah dalam
kategori hukum orang yang menyembunyikan ayat yang diturunkan oleh Allah seperti
yang tersebut dalam surah al Baqarah ayat 109
Dipetik
dari tafsr al hakm karangan haji wan abdullah wan musa (meninggal pada 21 ᚢafar 1355H atau 24 Mei, 1935M)
No comments:
Post a Comment