Pendahuluan
Surah
ini menerangkan maksud kiamat mengikut pemikiran golongan ahli sains semula
jadi. Mereka mempunyai suatu kaedah iaitu setiap sesuatu yang datang dari
tempatnya pasti kembali ke tempatnya dan sebahagian dari juzuk bahan-bahan hilang
sebagaimana dapat dilihat pada sebahagian masa di sisi mereka itu tidak dikira
benar.
Sesuatu Itu Hanya
Bertukar Bentuk Atau Rupa.
Sesuatu itu hanya bertukar rupa kepada rupa lain yang tidak
boleh diragukan. Kadang-kadang, kehilangan satu juzuk daripadanya tidak benar
di sisi mereka. Kemudian bahan itu akan pasti kembali semula ke tempatnya. Di
sisi mereka, tidak mungkin sesuatu itu terpisah dari tempatnya tanpa sebarang
paksaan. Jika segala bentuk paksaan telah hilang, bahan itu akan kembali ke tempatnya
yang asal. Di sisi mereka bahan dan rupa berbeza, tetapi pasti terdapat
penyesuain antara kedua-duanya.
Apabila rupa sesuatu itu bergabung dengan bahan, jika rupa itu
berpisah daripada bahan, maka rupa itu kembali kepada sumber kelahirannya, dan
rupa bahan itu kembali kepada sumber asal bahan. Itulah perkara wajib yang
semula jadi pada semua kejadian. Pendapat ini diambil daripada pakar mereka
yang lalu seperti tokoh-tokoh atau imām mereka.
Ramai tokoh kebelakangan dari kalangan mereka telah lupa tentang
masalah ini. Pada asalnya, ilmu hikmah mereka tidak bercanggah dengan
pengajaran para nabi. Para nabi hanya membincangkan keadaan masyarakat manusia. Mereka tidak mahu
membincangkan masalah bersifat semula jadi secara habis-habisan, melainkan sekadar
yang diperlukan oleh masyarakat manusia mengikut fiṭrahnya.
Orang yang menumpu untuk menyempurnakan tabiatnya tidak
bercanggah dengan jalan pengajaran para nabi, tetapi perubahan besar berlaku
dalam pentadbiran dan politik di mana akhirnya mereka dikuasai oleh satu
kumpulan yang tiada nisbah dengan hikmah dan ilmu para nabi. Mereka adalah
orang yang amat berhajat, mempunyai tenaga yang kuat, dianiayai dan ditindas,
sedangkan orang zalim terdiri daripada orang kaya; manakala orang yang lemah
pula bersifat bebal. Maka orang zalim menguasai mereka yang lemah.
Ilmu Hikmah Tidak
Berfungsi Tanpa Tokoh-tokohnya.
Dalam perubahan yang besar itu, banyak ilmu hikmah yang
termasuk ke dalamnya tidak lagi berfungsi selama tidak terdapat di sisi para
tokohnya. Berdasarkan jalan ini rosaklah falsafah ketuhanan mengikut
prinsipnya; dan hikmah semula jadi mengikut prinsipnya sekali-kali tidak
bercanggah dengan pengajaran para nabi. Malah mereka adalah ḥukamāʾ yang
berkhidmat kepada pengajaran itu.
Golongan Bukan-ḥukamāʾ
Memusnahkan Pelbagai Ilmu.
Berhubung dengan perubahan besar dalam politik dan ekonomi,
golongan bukan-ḥukamāʾ telah memasuki
golongan ḥukamāʾ. Maka golongan
yang bukan-ḥukamāʾ ini
memusnahkan pelbagai ilmu. Para pengikut ilmu itu menganggap pada asalnya ilmu
itu bercanggah dengan pengajaran para nabi. Maka berlaku pertentangan dan
percanggahan yang teruk dalam semua golongan. Pada masa itu kebenaran pun
tersembunyi.
Ḥikmah Imām
Walī
Allāh.
Antara ḥikmah
Imām Walī Allāh yang khusus
dan pasti ialah menghapuskan keraguan dan waham itu, menyusun pengajaran yang
mudah yang boleh dipastikan dengan kemesraan dan kesepakatan. Beliau
menamakannya ilmu penyesuaian (tatbiq).
Untuk para pengikut Imam Wali Allah yang menyempurnakan ilmu penyesuaian,
bimbingannya diakui baik setelah direnung dan difikirkan menegnainya oleh orang
yang arif, kerana banyak orang pada peringkat awal meninggalkannya untuk orang
yang kemudian.
Di sisi kami, surah al-Inshiqāq
memberi mereka faham tentang kiamat
mengikut sistem oleh hukamāʾ sains semula jadi. Maka pada langit
terdapat rupa dan bahan yang khusus yang boleh bergabung secara paksaan dan
hikmah yang ditetapkan masa.
Apabila asalnya telah tamat, wajiblah dikembalikan rupa langit
ke sumber rupa, manakala bahan pula dikembalikan ke sumber bahan-bahan itu.
Inilah yang dikatakan terbelah atau ‘inshiqāq’.
Demikian juga terdapat kesan di bumi.
(dipetik dari tafsir al hakm pendahuluan surah al-Inshiqāq)
Ulasan mukadimah surah tentang kiamat
Kiamat pada pandangan
umum hanya khusus kepada kiamat kubra semata-mata sedanagkan kiamat-kiamat
kecil yang berlaku di dunia seolah2 tidak ada kesinambungan dalam kehidupan
manusia.
Kiamat yang
diperlihatkan kepadda nabi dalam peristiwa mikrajberupa perempuan tuan sebagai
petunjuk bahawa kiamat telah hampir berlaku apabila bangkit nabi Muhammad saw.
Peristiwa kiamat yang
ditunjukkan dan petunjuk itu ialah kejatuhan dan kehancuran peemrintahan
kerjaaan2 besar pada zaman itu iaitu Rom dan Parsi. Maka hancur segala
pendewaan dan pengaggungan manusia kepada manusia yang berkuasa serta hancur
sistem kekufuran mereka maka lahirlah sistem keadilan sebanar serta mengaggungkan
yang maha kuasa dan lahirlah suasana keadilan yang sebenar yang berpanjangan
dari generasi ke generasi. Itulah gambaran syuga di dunia. Janji Allah kepada
mereka2 yang beriman telah berlaku di dunia lagi.
Kiamat yang bererti
hari berdiri kepada pihak yang menang dan hancur di pihak yang kalah.
Iktibar hari ini,
berdirinya bangsa Yahudi di satu pihak yang menang di tengah2 perpecahan bangsa
Arab yang lemah. Demikianlah di negara kita berdirinya bangsa Cina di atas
perpecahan dan kelemahan bangsa Melayu adalah satu kiamat.
Apa-apa pengertian di
dalam Quran, apa yang disebut secara zahir dapat di fahami oleh umum tetapi
pada hakikat disebaliknya memerlukan kefahaman jalan hikmat seperti mana
syurga, neraka, hari kiamat dan akhirat adalah sesuatu yang berlaku di dalam
kehidupan di dunia lagi, berlaku pada setiap masa dalam kehidupan.
Sekiranya diambil faham
kiamat kubara semata2 malaikat Israfil yang berperanan tentang kiamat, hari ini
tiada apa2 tugas.
Harus ingat kepada
setiap manusai bahawa setiap perbuatan perlu mengambil kira kesan masa depaan
kepada bangsa dan generasi mereka samada ke arah yang sesuai dengn fitrah
insaniyah atau sebaliknaya akan berdepan dengan kegagalan dan kehancuran.
Oleh hasan muhamad.kg tok ku.
No comments:
Post a Comment