Shaykh berkata, sesuatu peristiwa
besar yang melampaui batasan nauʿ insan dikatakan al-Nabaʾ
mengikut istilah Al-Qurʾan. Masalah ini boleh dibuktikan kebenarannya dengan
merujuk kepada firman Allah taʿala:
Wahai manusia! bertakwalah
kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu daripada satu jiwa. (Al-Qurʾan: 4: 1).
Maksud kalimah ‘³Pº¯ä Uhß’ ‘nafsuwahidah’ ialah Adam. Inilah pentafsiran oleh
kebanyakan ulama tafsir. Maksud sebenar kalimah ‘ ³Pº¯ä Uhß’
‘nafsuwahidah’ dengan erti Adam dapat ditentukan dengan merujuk kepada semua tajalli Allah yang
berbeza disebabkan keadaan tempat yang berbeza seperti di alam syahadah dan ʿalam al-mithal. Tajalli Allah itu
pula sesuai dengan persediaan sesuatu perkara. Tempat (mautin) pertama
digelar Ṣadir
Awwal.[1]
Jika dilihat kepada proses kejadian oleh Allah,
proses itu bermula di peringkat ʿalam al-mithal ke bawah. Kemudian keluar dari Ṣadir
Awwal itu Ṣadir thani atau tempat keluar yang kedua. Tempat keluar yang
kedua inilah yang dikatakan tempat kelahiran yang kedua atau dinamakan tajalli di atas ʿarash. Manakala tajalli
yang di bawahnya digelar tajalli yang tegak di atas insan al-mithali
atau imam al-nauʿ bagi
spesies manusia.[2]
Maka perlu diketahui bahawa tajalli yang dahulu dengan tajalli
yang menghubunginya adalah sebagai persediaan. Maka tergambarlah imam al-nauʿ di tempat wujud berupa Adam di alam jasmani. Jadi Adam
itu wujud di ʿalam
al-mithal sebagai
gambaran bagi imam al-nau’ insan.
Setelah ia lahir di alam jasmani, ia berupa dengan bentuk Adam. Maka Adam itu
bukan nama bagi badannya, tetapi nama bagi imam al-nauʿ
insan,
kerana manusia daripada segi nauʿ adalah sama sahaja; tetapi apabila turun ke alam
jasmani Adam itu merupakan bapa kepada suku kaum tertentu.
Maka ada banyak Adam mengikut kajian oleh
ulama yang mengikuti jalan Shah Wali Allah, bukannya seorang Adam yang tertentu seperti yang
lazim diketahui. Sebenarnya Adam yang dimaksudkan di sini ialah bapa bagi kaum
tertentu, iaitu manusia yang mula-mula wujud dalam suatu kaum yang telah
mencapai darjah manusia. Maka Adam ini menjadi persediaan bagi kelahiran Hawa
yang menggambarkan nauʿ insan pada darjah yang kedua. Inilah maksud firman Allah:
“Dan Ia jadikan daripadanya pasangannya”. (Al-Qurʾan: 4:1).
Sebahagian dari para ulama menganggap
Hawa keluar daripada Adam. Anggapan itu memang benar kerana terdapat
bukti-bukti ḥadith
yang mengatakan demikian. Akan tetapi cuba kita fikirkan. Anak-anak bukanlah
ciptaan daripada ibu dan bapanya, malah ibu dan bapa adalah sebagai persediaan
untuk kelahiran anak-anak sahaja.
Kemudian Allah berfirman seterusnya:
“dan Ia bangkitkan daripada
mereka berdua lelaki yang banyak dan perempuan”. (Al-Qurʾan: 4: 1).
“hendaklah kamu bertakwa kepada
Allah yang mana kamu disoal dengannya dan dengan arham”. (Al-Qurʾan: 4: 1).
Kita hendaklah bertakwa kepada Allah dan
kepada al-arḥam. Ini bererti manusia perlu menempuh dua perkara dalam
peningkatan hidup yang sentiasa berubah. Pertama, manusia dapat berdamping
kepada Allah dengan perantaraan ananiyyah[3]
pada manusia yang terpantul sebagai rupa tajalli.
Perdampingan ini tercapai melalui kesedaran manusia terhadap Allah.
Kedua, berkait dengan al-arḥam atau kerabat atau persaudaraan. Manusia mempunyai
kecenderungan hakiki sesama sendiri. Ini tabiat semula jadi manusia, walau apa
kaum atau bangsa sekalipun dari jenis manusia. Rasa kasih sayang dan
perhubungan ini tetap ada dalam kalangan manusia. Inilah yang dimaksudkan
dengan firman Allah:
“Apa yang diperintah oleh
Allah supaya dihubungkan”. (Al-Qurʾan: 2: 27).
Anak-anak berasal daripada ibu dan bapa.
Mereka menepati Adam dan Hawa yang mendiami sebuah rumah. Kemudian mereka
tersebar menjadi beberapa buah rumah dengan melahirkan keturunan yang ramai.
Kawasan yang didiami manusia semakin luas. Maka kita bertanggungjawab
menghubungkan semua al-arḥam pada peringkat nauʿ insan. Perhubungan pertama adalah pada peringkat individu.
Sekarang anda tahu bahawa falsafah
kemasyarakatan Eropah menghapuskan kekeluargaan yang berasaskan rumahtangga
yang dinisbahkan kepada al-arḥam. Ini satu kelemahan dalam falsafah mereka. Falsafah
Barat tidak menentukan kekeluargaan sebagai satu peraturan yang pasti.
Anak-anak perlukan bapa dan ibu semasa mereka masih kecil sahaja. Setelah
mereka dewasa bapa dan ibu tidak diperlukan lagi. Apabila ibu dan bapa sudah
tua, mereka mungkin dihantar ke rumah kebajikan orang tua. Anak-anak mereka
tidak menjaga mereka. Demikian juga dengan al-arḥam. Mereka tidak menyemaikan semangat kasih sayang
kepada semua rumpun bangsa di dunia ini. Inilah falsafah hidup masyarakat
Barat. Mana-mana kaum yang menerima falsafah ini adalah sama dengan mereka.
Falsafah yang diajarkan Al-Qurʾan menghendaki supaya semua manusia mengasihi nauʿ insan. Huraian ini terdapat dalam tafsiran ayat:
“Sesungguhnya
Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan dan
menolong keluarga yang hampir”. (Al-Qurʾan: 16: 90).
Sila anda rujuk di sana.
[1]
...and the first emanation (Ṣadir Awwal)... Al-Khair al-Kathir, pp. 37. And look at the saying of Shaikh Ṣadr-ud-Din who says, that according to the
investigators there is none here save God and the Universe, and the Universe is
not something additional to the realities known to God primarily, characterised
by the existence secondarily. At some other place he had said that the First
Emanation (Ṣadir Awwal) according to us is the
Self-unfolding Being originated after the type of the existing things, which is
common to the Sublime Pen (Qalam Aʿla) called by the speculative
thinkers as the First Intellect, and to the whole of the universe. (ʿAbaqat, ʿAbaqa 21, pp. 68).
The unity (Waḥdat)
is the Great Name (Ism A’ẓam)
of God. According to the investigators, it is the first emanation (Ṣadir
Awwal). In their opinion, there is no real difference but simply a relative
one between the first emanation and its origin (Maṣdar). The Oneness is a
descent of the Divinity in the plane of knowledge; and it (oneness) is the root
of all the Divine and worldly names and the descents of the Divinity. (ʿAbaqat,
ʿAbaqa 43, pp. 111).
[2]
The name of that Tajalli
is the Great man (Insan Kabir, Imam
Nau’ Insani, humanity) and it (This Tajalli) is the theatre of manifestation (Maẓhar) for the training of
the human species. It is represented for regulating the general plan (in
details) that decends from the Tajalli
standing over the Throne according to what suits this species in particular. It
requires the survival of every individual for some time and his extinction
after some time. Thus, God according to this Great Tajalli (Insan
Kabir) requires the death of this servant.
(‘Abaqat,
‘Abaqa 3, pp. 149).
[3] Ananiyyah
merupakan titik pusat yang tulen pada manusia. Setiap perbuatan yang tidak
sampai kepada ananiah tidak akan mencapai maksud, dan perbuatan itu
tidak dikira. Ananiah adalah keakuan. Ananiyyah merupakan
tempat tajalli
Allah.
No comments:
Post a Comment