Ugama
Adalah Kesatuan Manusia
Shaykh
(Ubayd Allah as-Sindi) berkata: Al-Quran yang agung sama sekali tidak menujukan
perintah suruh atau tegah berbentuk
individu. Malah perintahnya berbentuk kumpulan, sama ada peringkat awal iaitu
kumpulan di rumah-rumah, atau kumpulan yang sederhana seperti peringkat kampung
atau negeri atau kumpulan yang tinggi iaitu peringkat antarabangsa.
Dalam
Al-Quran ada menyebut perkumpulan yang mereka tujukan pada peringkat awal.
Kemudian di sebut individu yang terangkum di dalamnya sahaja. Maksud utama
dalam Al-Quran ialah kumpulan; sama ada kumpulan itu kecil, sederhana atau
besar. Al-Quran tidak ditujukan kepada individu, dan tidak tidak berbentuk
individu sama sekali. Maka perkahwinan di syariatkan oleh semua anutan dan ahli
agama.
Kedua,
Al-Quran hendaklah diterjemahkan ke dalam semua bahasa di dunia ini, seperti
jalan Abu Hanifah ra. Maksud terjemah di sini ialah mengubah pemikiran dengan
cara yang dapat difahami maksud atau tujuan Al-Quran. Maka roh pengajaran Al-Quran
itulah yang wajib diambil dan ditukar dengan fikiran bahasa yang diterjemahkan
Al-Quran itu. Bukannya maksud terjemahan itu dengan menukar bahasa atau balik
bahasa sahaja.
Semua agama adalah tempat lahir hikmah amaliyah
sedangkan Al-Quran al-hakim sebagai hakim atau pembuat keputusan ke atas semua
agama. Oleh itu Al-Quran pasti sebagai tempat lahir hikmat amaliyah dengan
sempurnanya.
Maulana
Ubayd Allah berkata: Apabila kamu membaca kitab-kitab fiqh, adakah kamu dapati
penyatuan, gabungan seperti kamu mambaca Al-Quran yang agung? Aku menjawab
kepadanya dengan mengatakan: Tidak! Aku tidak dapati. Kemudian beliau berkata;
“ Kerana itulah agama tidak boleh didapati melainkan dalam Al-Quran. Agama itu
bergabung, bermuafakat dan bersatu”. Syakh berkata, kami berpendapat, apabila
seseorang faham Al-Quran yang agung, dia dapat ilham daripada Allah ta ala dan
dia termasuk ke dalam golongan mufahamun.
(di
petik sebahagian dari tafsr al hakm jilid 8).
Terdapat
dalam Al-Quran, terdapat banyak kebaikan dan terdapat juga syariat, peraturan
dan undang-undang. Demikian juga terdapat dalam sunnah, tetapi perbezaan dalam
Al-Quran dan paling banyak dan biasa di dapati ialah kebaikan shariat amat
sedikit; tetapi dalam sunnah Nabi saw, shariat paling banyak dan biasa di dapati;
manakala kebaikan paling sedikit. Boleh dikatakan hadis-hadis Nabi saw
seluruhnya adalah shariat atau peraturan untuk orang Arab sahaja dan terikat
dengan Arab mengikut tabiat dan pemikiran Arab. Apabila mereka melihat kebaikan
yang umum dalam Al-Quran, mereka tidak faham maksudnya, melainkan yang terikat
yang menepati dengan tabiat mereka sahaja. Yang muqayyad (terikat) berbanding
dengan yang mutlak. Beginilah pemikiran para fuqaha Arab pada keseluruhannya.
Sebab bagi turun ayat-ayat Al-Quran dalam tafsir semuanya lahir dari pemikiran
itu.
orang
bukan Arab, pandangan mereka yang pertama dalam Al-Quran itu ialah kepada
segala bentuk kebaikan. Apabila mereka melihat adat kaum mereka menepati dengan
kebaikan itu, mereka terus mengikutinya.
Berhubung
dengan shariat, mereka melihat kepada shariat itu. Jika shariat itu datang
daripada Nabi saw daripada sudut kenabian yang umum, mereka mengikutinya tanpa
sebarang perbezaan; tetapi jika shariat itu dilihat daripada sudut hikmah dan
keputusan yang dibuat antara dua yang bertelagah, mereka meninggalkan agama dan
tidak mengikuti agama. Lalu mereka menuduh orang bukan Arab sudah kufur dan
berbagai-bagai tuduhan buruk kerana orang Arab telah meletakkan perkara-perkara
khusus bagi orang Arab itu,seperti adat orang Arab dan lain-lain kepada
masyarakat dunia secara umum. Dengan cara ini mereka dapat menguasai masyarakat
bukan Arab di dunia ini.
Maulana
Ubayd Allah berkata, Nabi saw tidak mentafsirkan Al-Quran yang agung, melainkan
secara umum dan mengikut kaedah-kaedah umum sahaja.
Maulana
Ubayd Allah berkata. Al-Quran yang agung diturunkan melalui bahasa Arab
sedangkan agama (al-din) merangkumi seluruh penduduk dunia, Arab, ajam, orang
pendalaman, orang bandar yang tamadun,
khusus berpengetahuan tinggi dan orang ramai yang tidak berpengetahuan.
Ini dua kias yang bertentangan.
Ubayd
Allah berkata: dalam masalah ini ada dua perkara. Pertama memberi pengajaran
bahasa Arab kepada semua penduduk dunia, sama dengan jalan Imam Al-Shafie ra;
seperti dalam al-Risalah, cara ini tidak mungkin terlaksana, melainkan dengan
syarat ada sebuah kerajaan orang
Islam
berbangsa Arab yang menguasai dunia keseluruhannya supaya senang memberi
pengajaran seperti bahasa Inggeris sekarang. Jika tidak demikian, maka sudah
tentu matlamat ini tidak tercapai; tetapi kerajaan Islam Arab sudah tiada.
Ubayd
Allah berkata, harus diingat shariat terikat dengan Arab manakala hikmah tidak
terikat dengan mana-mana bahasa dan bangsa, malah hikah itu bebas.
Mengajar
berfikir melalui kaedah nahu dan saraf itu terikat dengan bahasa Arab; tetapi
jika belajar berfikir melalui logik (mantiq) adalah bebas atau tidak terikat
dengan mana-mana pihak. Itulah sebabnya orang Arab tidak bersetuju dan benci
ilmu mantiq. Dengan ilmu mantiq menjadikan sama sahaja antara Arab dan ajam;
sedangkan Arab mahu supaya mereka lebih terkehadapan berbanding bangsa-bangsa
lain dan kuasa pemerintahan milik mereka.
(dipetik
sebahagian dari tafs al hakm-pengenalan jilid 8)
No comments:
Post a Comment