Demikianlah Allah
memberitahu bahawa manusia sentiasa meningkat seperti ‘al-shafaq’ pada
awal malam, di mana cahayanya nampak sedikit. Kemudian apabila bulan mengambang
cahayanya bertambah dan lebih terang daripada cahaya ‘al-shafaq’. Setelah
bulan jatuh, matahari pun naik, maka cahaya bulan bertambah. Demikian juga
manusia yang sentiasa meningkat, tidak kekal dalam satu keadaan sehingga dia
meningkat ke belakang syurga.[1]
Perkara ini semuanya jelas seperti boleh dikesan dengan pancaindera sebagaimana
kamu melihat alam semesta.
Kemudian, apabila keadaan manusia ini
sama seperti keadaan alam ini, Allah
berfirman:
“Sesungguhnya
kamu akan melalui selapis sesudah selapis”. (Al-Qur’an: 84: 19).
Maksudnya, demikianlah Allah
ciptakan manusia dari satu peringkat ke satu peringkat hingga tiada
penyudahnya.
(dipetik
sebahagian dari tafs al hakm surah al insyiqat)
“Bahkan
orang kafir itu mendustakan; (22). Padahal Allah lebih
mengetahui apa-apa yang mereka kumpulkan”.(23). (Al-Qur’an: 84: 22, 23).
Maksudnya, mereka mengumpulkan keingkaran
dan penolakan dalam hati mereka. Di sini terdapat isyarat bahawa peningkatan
manusia tiada penghujungnya. Tidak tamat disyurga sahaja. Malah dia terus
kepada tajalli nama dan sifat Allah
seperti yang diisyaratkan oleh orang sufi, tetapi shari’at tidak menyebut lebih daripada syurga dan neraka,
kerana shari’at tidak taklifkan peringkat ini kepada orang ramai
secara menyeluruh. Al-Qur’an tidak pernah membentangkan lebih daripada itu
melainkan secara isyarat, supaya manusia sedar kejadiannya tidak terhenti di
syurga dan neraka sahaja. Tambahan pula, manusia tidak boleh meningkat ke
peringkat yang lebih tinggi daripada syurga melalui jasad, tetapi melalui roh
sahaja.
Darjah itu diperolehi selepas mati jika
dia tetap di atas tuntutan shari’at yang tersebut. Darjah ini sama dengan farḍū kifayah sahaja. Peringkat ini telah diusahakan oleh orang ṣūfi di
dunia ini. Maka setiap orang tidak dituntut mempelajari ilmu taṣawūf, malah kepada ahli-ahlinya sahaja. Ayat yang sama
dengan ayat ini ialah ayat dalam surah al-Tin di mana Allah ta’ala
berfirman:
“Melainkan
orang yang beriman dan beramal baik, maka mereka ini akan mendapat ganjaran
yang tidak putus”. (Al-Qur’an: 95: 6).
Pada hakikatnya, keadaan ayat ini hanya
dibincangkan oleh para ḥukama’, kerana
mereka membahaskan perkara-perkara rohani. Maka berlakulah pertelingkahan di
antara golongan mutakallimin dan golongan hukama dalam masalah kebangkitan selepas
mati.
Para ḥukama’ berkata
bahawa kebangkitan selepas mati berlaku pada roh sahaja, manakala golongan mutakallimin mengatakan kebangkitan itu dengan jasad. Maka berlaku
kafir mengkafir antara dua golongan ini; sedangkan dua golongan ini telah salah
faham kerana tidak memahami maksud kedua-dua pihak. Sedangkan maksud para ḥukama’ bahawa
kebangkitan rohani selepas syurga, kerana mereka hanya membincang perkara
rohani. Golongan mutakallimin hanya membincang perkara semasa. Maka tidak ada
perkhilafan di antara dua golongan ini, malah setiap golongan berada di atas
pendapat masing-masing.
Sekarang kami bincang awal surah ini.
(dipetik
sebahagian dari tafs al hakm surah al insyiqat)
Ulasan penulis
Pada manusia ada tiga sendi iaitu, pertama, badan.
Yang kedua roh badan, dinamakan nasamah dan yang ketiga roh illahi ataupun
dinamakan nafsnatiqah.
Apabila manusia mati, terpisahlah badan dari
kedua-dua roh iut.
Tetapi nasamah masih berfungsi, masih ada dan
berkongsi sebagai seorang manusia dan masih kekal sifat-sifat manusia seperti
keinginan dari serta kesan amalan di dunia dia malikat di nasamah samada dosa
ataupun kebajikan berfungsi sebagai badan kepada roh natiqah.
Setelah dosanya dibersihkan dalam neraka, segala
fungsi nasamahnya masih kekal bersama keinginan sebagai seorang manusia dan
dapat menikmati di syurga.
Memenuhi segala impian yang tidak dapat dikecapi
semasa hayat. Dengan lain perkataan syurga adalah sambungan nikmat dunia yang tidak
boleh digambarkan di dalam syurga untuk tempoh masa yang panjang sehingga akhirnya
syurga tidak lagi diperlukan.
Ulama mutakhalimin berpendapat penghuni syurga dan
neraka itu kekal selama-lamanya. Adakah kekal mutlak itu sama dengan kekal
Allah?
Persoalan ini timbul semasa pemerintahan khalifah
makmun lagi.
Keadaaan manusia di dunia, tuntutan fizikal dan
nafsu adalah tuntutan pertama. Apabila manusia dalam keadaan lapar dan dahaga,
ia akan menjadi lemah segala-gala. Akalnya tidak dapat memberi tumpuan kepada
yang lain.
Keadaan demikian menjadi terbalik apabila ia di
syurga. Segala tuntutan nafsu ditentukan oleh sifat malakiyah. Kekuatan
malakiyah telah menjadi kian beransur kuat dan tuntutan nafsu yang masih ada
pada nasamah kian menjadi semakin lemah.
Akhirnya malakiyah menguasai nasamah sepenuhnya dan
nasamah kini berada dalam keadaan semakin lemah. Segala keperluan nafsu di
syurga bukanlah sesuatu yang mutlak bagi penghuni shurga.
Manusia ketika itu tidak makan, tidak lapar, tidak
minum, tidak dahaga. Demikianlah juga keperluan sekian menjadi pudar dan bukan
menjadi satu keperluan manusia yang telah dikuasai oleh sifat malakiyah yang
tidak perlu kepada makan dan minum dalam keadaan nasamah yang semakin pudar
keinginannya.
Akhirnya terpisahlah antara dua roh nasamah dan
natiqah atau dengan lain perkataan, kematian yang kedua akan berlaku. Asal roh
pulang ke roh, asal tanah pulang ke tanah.
Oleh hasan muhamad, kg tok ku.
[1] Kemudian yang terakhir ialah melihat Tuan sekalian
manusia dan zahirlah penguasaan tajallī Allāh di
dalam syurga. Selepas itu terdapat sesuatu yang aku diam mengenainya dan aku
tidak mahu menyebut kerana mengikuti Nabi (S.A.W.) (Ḥujjat
Allāh al-Bālighah, jilid 1, bab ‘EçRVLÛ¯ Ϭ°×uÛ¯ À¯R§ sÝ ®Ä RÙ¿ ²°±’, ms. 38).
No comments:
Post a Comment