Kebanyakan ulama tafsir cuma memberi gambaran syurga
dan neraka yang akan berlaku di akhirat atau selepas mati sahaja.
Mereka tidak mengambil kira syurga dan neraka di
dunia yang menjadi matlamat al-Quran supaya
manusia beramal dengan Quran . Naitjahnya wujud suasana syurga di dunia.
Demikianlah sebaliknya jika yang bercanggah dengan al-Quran .
Suasana syurga di dunia ialah adalah matlamat
manusia dijadikan untuk mengimarahkan bumi dan melahirkan suasana adil serta
kasih sayang sesama manusia, melahirkan suasana adil, kasih sayang, hidup saling
membantu, merdeka, selamat dari penjajahan dengan semangat setiakawan,
itulah syurga yang dimaksudkan oleh al-Quran
bermula daripada di dunia dan dapat
diwarisi oleh generasi-genarasi akan datang serta kemakmuran yang berekekalan.
Al-Quran sebut
dunia maziratul akhirah. Dunia tempat bercucuk tanam dan akhirat adalah tempat
menuai. Pengertiannya, hasil dairpada usaha untuk meletakkan masa depan dan
generasi akan datang terselamat daripada bentuk penindasan dan kezaliman
sebagai matlamat akhir dalam ajenda mereka itulah yang di maksudkan dengan
akhirat tempat menuai dan gambaran kejayaaan itu terhasilah syurga di akhirat.
Lihatlah akhirat dan jangan kamu lupa bahagian kamu
di dunia. Maksud bahagian kamu di dunia ialah segala nikmat yang Allah kurnia
seperti harta, kuasa, segala ilmu pegentahuan diguna untuk menjaya matlamat
akhir hingga akhirat.
mereka yang berjaya di dunia ialah berjaya
mewujudkankan suasana syurgta dan faedah daripada segala usaha dapat dinikmati
oleh keseluruhan manusia termasuk dengan keluarga (mereka yang sealiran dalam
perjuangan), orang miskin, anak yatim (iaitu mereka yang tiada tempat
bergantung)
Tetapi apa yang berlaku hari ini hanya satu
tanggapan untuk peribadi semata-mata untuk mencapai kesenangan dan kejayaan
yang boleh diwarisi oleh anak cucunya sahaja tanpa bersama-sama di nikmati dan
diwarisi oleh keluarga yang lain, puak yang lain, bangsa yang lain dan manusia
yang lain.
Mereka mengambil ilmu berkesan dalam kotak yang
tidak bersambung kepada matlamat perjuangan untuk menegakkan keadilan dan kasih
sayang selama mana adil dan ihsan.
Setiapa perancangan dan hala tuju di ukur dengan
fitrah insaniyah (adil dan Ihsan). Itulah gambaran syurga bermula di dunia.
Sebagai hamba Allah di bumi perlu mempunyai nawaitu
(niat) sebagai matlamat dalam perjuangan. Hadis nabi, segala perbuatan di
sertai niat.
Sejauh mana pencapaian pada zahirnya adalah
ketentuan Allah kepada hambanya, tetapi terus berusaha walaupun tidak terhasil dan tidak mendapat
sokongan daripada manusia dia tetap berusaha dan tidak berputus asa dan tetap
berasad atas asas-asas ke arah matlamat dan persediaan untuk di sambung
perjuagan oleh generasi kemudian adalah dikira berjaya di sisi Allah.
Sebaliknya neraka bermula dengna perpecahan dan
kezaliman atau yang bercanggah dengan fitrah insaniyah.
Mereka telah memadam kepada asas-asas yang menyeru
kepada yang menuju kepada perpaduan dan keadilan, mereka mencipta perpecahan
dari setiap sudut.
Mereka mencipta Islamisasi yang di ukur dari kaca
mata mazhab sehingga tidak mampu duduk semeja sesama Islam. Sepatutunya
Islamisasi di ukur dengan Quran yang
mempunyai saiz untuk seluruh umat manusia.
Tetapi oleh kerana para ilmuan hari ini tidak
memahami jalan hikmat yang ada di dalam al-Quran dan jika diambil faham mengikut jalan hikmat
akan terkena batang hidung sendiri. Sebab itu mereka tidak sanggup menerima
pihak yang berhujah dengan al-Quran .
Kata ustaz Kazim Ilias, mereka jangan berhujah
dengan al-Quran . Sekiranya mereka mahu berhujah dengan al-Quran hendaklah masuk Islam.
Sebaliknya jika ada yang berhujah dengan ayat Allah mereka
akan mempersoalkan adakah mereka itu Islam liberal, Islam syiah, qudiani,
pluralisma dan lain-lain.
Mereka itdak sedar al-Quran untuk semua manusia tanpa syarat samada milah
hanifi atau pun milah sabie. Setiap umat semuanya ada rasul. Ayat-ayat Allah itu
apa yang di langgit atau dibumi.
Sudahkan para ustaz-ustaz itu mengkaji isi kitab
kitab yang dianuti oleh agama-agama besar hari ini seperti Yahudi, Kristian, Hindu
dan Budha. Semuanya mempunyai sepuluh hukum fitrah yang sama dan al-Quran diturunkan untuk menyeru kepada ahli kitab
supaya bekerjasama pada kalimah yang sama. Antara mereka berhujah, kononnya
kitab-kitab itu bercampur aduk dan ada tambahan.
Sebenarnya keaslian pada kitab-kitab itu masih ada
jika diperlihatkan sebab itu Allah menyeru kepada nabi muhamad supaya
bekerjasama pada persamaan yang ada. Kalau langsung tiak ada persamaan kenapa Allah
turunkan al-Quran supaya menyeru kepada
kerjasama dan keadaan itu. Allah mengetahui bahawa kitab itu sudah terubah.
Adakah para ustaz menyangka Allah tidak tahu kitab-kitab itu sudah terubah.
Seperti mana Allah tahu kitab-kitab hadis yang
bercampur aduk dengna segala pengubahan tetapi masih ada sunah nabi. Adakah
para ustaz-ustaz mahu menolak semua hadis yang sudah bercampur aduk itu sama
seperti yang berlaku ubahan dan bercampur aduk
yang terdapat di dalam kitab-kitab yahdui, nasara, hindu dan budha.
Mereka mahu memonopolikan nama ilmu Allah dan
memenopolikan syurga Allah sama seperti yahudi di zaman nabi yang mendakwa
puaknya saja yang layak masuk syurga dan semua yang lain kekal di dalam neraka.
Islam hari ini mesti membebas diri daripada
penjajahan mental oleh para ustaz cari makan yang berpegang dengan sumber
zanni, pada mereka terdapat sesuatu yang kebal daripada dosa kerana setiap
langkah mereka pergi kemasjid akan berguguran segala dosa-dosanya dan jika
mereka merasa masih ada dosa mereka pergi ke Mekah berulangkali dan mereka
merasa sungguh suci dan sempurna serta membawa balik uniform seragam arab
bertenggek di atas kepalanya.
Kita nak amalan kemuncak, maka kepada semua orang Islam
yang berkemampuan yang berulang alik ke Mekah samada haji atau umrah yang
mencecah perbelanjaan sebanyak hampir 60 billion setiap tahun.
Oleh hasan bin muhamad kg tok ku.
No comments:
Post a Comment