Kehidupan Di akhirat
Menyempurnakan Kehidupan Di dunia.
Shaykh menegaskan bahawa al-Imam Shah Wali Allah
Al-Dihlawi menyatakan kehidupan di akhirat hanya untuk
menyempurnakan kehidupan di dunia dan bukan satu permulaan kehidupan.
Semua pembalasan di atas perbuatan bukannya terdapat
di akhirat sahaja, malah pembalasan itu bermula semenjak mengerjakan perbuatan
itu sama ada baik atau jahat. Selain daripada itu azab dan nikmat terbahagi
kepada empat bahagian.
i.
Azab dan nikmat
yang berkaitan dengan spesies insan.[1]
iii.
Azab dan nikmat
yang berkaitan dengan tabiat individu.[3]
Maksud hari kiamat ialah hari yang berlaku perubahan
besar terhadap semua jenis nauʿ. Kemudian dibentangkan kepada mereka syurga dan
neraka.
Hakikat
Syurga Dan Neraka.
Sesungguhnya, hakikat syurga ialah perasaan suka dan
gembira. Manakala hakikat neraka ialah perasaan sedih, susah dan tertekan yang
amat sangat. Walaupun kedua-duanya dinisbahkan kepada manusia secara khayalan
dan waham, tetapi kedua-duanya tetap ada di tempatnya secara hakiki. Jika tiada
syurga dan neraka, sudah tentu tidak berlaku dan tiada kesan di hati manusia.
Syurga diibaratkan dengan istilah ‘jannah’
yang bererti kebun atau taman supaya semua peringkat manusia dapat memahami
mengikut fiṭrah dan ilmu dalam diri mereka sebelum mereka belajar
ilmu-ilmu lain, kerana mereka dapat merasa tenang dengan menikmati keindahan
alam semula jadi dari pelbagai tumbuhan hijau, kebun buah-buahan. Tiada perkara
lain yang menyakitkan seperti api. Manusia tidak merasa takut seperti takut
kepada api. Maka Allah tujukan kata-kata kepada manusia secara umum dan
khusus. Orang awam memahami secara zahir, manakala orang yang khusus memahami
secara hikmah melalui pandangan mata hati. Secara ringkasnya, tiada kata-kata
untuk dilafazkan melainkan dua perkataan itu untuk menggambarkan kegembiraan
dan kesakitan. Maha suci Engkau, tiada ilmu bagi kami melainkan apa yang Engkau
telah ajarkan kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mulia dan Bijaksana.
Dipetik dari tafsir al hakm
karangan wan abdullah bin wan musa.
[1] Pertama, pembalasan mengikut kehendak gambaran
spesies, sebagaimana binatang ternakan memakan rumput, binatang buas memakan
daging, maka sihatlah campuran badan kedua-duanya. Apabila binatang ternakan
memakan daging dan binatang buas memakan rumput, rosaklah campuran badan
kedua-duanya. Demikian juga manusia, apabila banyak melakukan perbuatan di mana
roh perbuatannya khusuk kepada Tuhan dan amalan-amalan yang membawa kepada
kesucian, tolak ansur, keadilan, maka baiklah keadaan campuran sifat
malaikatnya. Apabila dia melakukan amalan-amalan di mana roh amalan itu
bertentangan dengan perkara-perkara ini, maka rosaklah keadaan campuran sifat
malaikatnya. Jika seseorang menemui ajalnya, nescaya dia akan merasa tiada
kesesuaian dan kegelisahan sebagaimana seorang merasa kesakitan kerana
terbakar.
[2] Cara kedua pembalasan daripada sudut al-Malaʾ al-aʿlā,
sebagaimana diantara kita mempunyai keupayaan berfikir yang tersimpan di dalam
otak. Dengan keupayaan itu dia dapat merasa apa yang terkena tapak kakinya termasuklah
bara api atau air batu. Begitu juga terhadap gambaran spesies manusia yang
tergambar di alam malakut (alam al-mithāl) sebagai khadam dari kalangan malaikat kepada manusia
di mana Allāh mengadakan malaikat itu sebagai bantuan terhadap
spesies manusia, kerana spesies manusia tidak akan menjadi baik melainkan
dengan adanya mereka (malaikat) sebagaimana seseorang dari kalangan kita tidak
akan menjadi baik melainakn dengan keupayaan befikir. Setiap perbuatan individu
manusia yang boleh menyelamatkan daripada azab, keluar daripada
malaikat-malaikat itu pancaran cahaya kegembiraan dan keseronokan. Setiap kali
seseorang melakukan perbuatan yang membinasakan, keluar daripada malaikat itu
pancaran cahaya yang mengelisahkan dan menakutkan. Pancaran cahaya itu menusuk
ke dalam jiwa individu ini dan menyebabkan dia melahirkan kegembiraan atau
ketakutan.
[3] Cara ketiga ialah pembalasan mengikut kehendak tabiat
yang ditetapkan ke atas mereka, sebagaimana ahli nujum mengetahui bahawa semua
bintang, apabila dia bertawajuh kepda bintang, sudah pasti dia dapat melahirkan
kesan-kesan kerohanian yang bercampur dengan kekuatan bintang-bintang yang
tergambar di sebahagian juzuk orbit bintang. Apabila keupayaan bintang itu
berpindah ke bumi melalui hukum pemindahan falakiayah, saya maksudkan kesan
bulan, nescaya perasaan hati mereka berubah mengikut rohaniah itu.
[4] Pembalasan cara keempat, apabila nabi dibangkit dalam
kalangan manusia dan Allah menghendaki dengan perutusannya sebagai kasih sayang
terhadap mereka dan mendektkan mereka kepada kebaikan dan mewajibkan mereka
taat kepadanya. Oleh itu ilmu yang diwahyukan kepadanya menjadi suatu ketetapan
berupa dan berbentuk dan bercampur dengan hemah dan doa nabi dan keputusan
Allah taala memberi pertoloongan kepadanya.
Pembalasan cara pertama dan
kedua adalah suatu bentuk fitrah yang mana Allah semulajadikan dengan manusia,
dan kamu tidak akan dapati sekali-kali fitrah Allah itu bertukar dan itu tidak
didapati melainkan pada prinsip kebajikan dan dosa yang menyeluruh, tidka termasuk
cabangan dan batasannya. Fitrah inilah agama yang tidak berbeza kerana
berlainan zaman dan semua nabi sekata di atas fitrah ini sebagaimana Allah
taala berfirman, yang bermaksud: Dan sesungguhnya ini agama kamu, agama yang
satu (Quran: 23: 52).
Pembalasan mengikut cara ketiga
didapati berlainan kerana berlainan masa, dan pembalasan ini menyebabkan Allah
taala mengutus para nabi dan rasul.
Pembalasan mengikut cara keempat, tidak
berlaku melainkan setelah diutus para nabi, kesamaran pun hilang dan seruan
sudah dipastikan, sebagaimana maksud firman Tuhan: “Dan tiadalah Kami
mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang rasul”. (Quran:
17: 15). (Ḥujjat
Allāh al-Bālighah, jilid 1, bab ‘³¯Á°JpÛ¯
ivnlFÛ¯ ¤°ZFׯ ²°±’, ms. 24).
No comments:
Post a Comment