(dipetik
dari karangan zainudin deris-meninggal 2010M, dalam tafsir al hakm surah ke 70
oleh haji wan abdullah wan musa-meninggal 1932M)
Kebiasannya, sesuatu rencana mengenai masalah agama
menimbulkan salah faham. Mereka yang tidak jujur terhadap agamanya, sengaja
tidak mahu memahaminya kerana taksub dengan seseorang tokoh agama. Dalam
keadaan demikian:
i)
Mereka
mengeruhkan lagi keadaan tanpa memahami masalah sebenar, tanpa mengkaji secara
mendalam maksud pengajaran Allah dan sunnah Nabi
(S.A.W.) kerana tidak secucuk dengan kefahaman mereka.
ii)
Mereka terus
menyalahkan pendapat orang lain dan menganggap hanya pendapat mereka yang
benar.
Sikap mereka ini sungguh menghairankan orang yang
berakal. Adakah mereka tidak terbaca persabdaan Nabi (S.A.W.) :
Maksud:
“Perkhilafan umatku adalah rahmat.” (al-ḥadith).
Apakah rahmat di
sebalik perkhilafan pendapat para ulama umat Muḥammadiyah dalam sesuatu masalah? Jika
tiada sebarang kebaikan, adakah persabdaan itu salah? Allah taʿala berfirman:
Maksudnya:
“Mereka sentiasa berselisih pendapat melainkan orang yang diberi rahmat oleh
Tuhan; untuk itulah mereka dijadikan”. (Al-Qurʾan:11: 118,
119)
Ayat di atas
menunjukkan dengan jelas kedunguan mereka yang menentang perkhilafan pendapat
para ulama dalam sesuatu masalah, kerana pada hakikatnya mereka menentang Allah; sedangkan
hikmat Allah
Yang Maha Tinggi sengaja menjadikan manusia sentiasa berselisih pendapat.
Daripada perkhilafan itulah Allah
melahirkan rahmatNya kepada manusia.
Mereka yang memahami
perkhilafan itu mendapat rahmat daripada Allah
dan dapat menyesuaikan diri dengan memilih pendapat yang baik dan
berguna untuk mereka.
AURAT, PAKAIAN LELAKI DAN PAKAIAN WANITA
Skop Analisis
Orang ramai ragu dalam masalah ʿaurat dan pakaian.
Mereka dapati sebahagian isteri-isteri para ulama Islam dan tokoh agama yang
lampau tidak berpakaian seperti wanita sekarang. Adakah para ulama dan tokoh
ini tidak memahami hukum Allah, atau mereka belum
menjumpai hukum? Ini perkara mustahil, kerana kebanyakan ulama menuntut di
Tanah Suci. Tambahan pula mereka tidak pernah membebankan orang ramai;
memadailah jika orang ramai memakai pakaian yang menutup ʿaurat.
Para ulama silam amat
berjasa kepada agama. Jasa mereka tidak dapat dilupakan. Dengan jasa merekalah
umat Islam kini dapat
menikmati kemanisan Islam.
Para ulama lampau mengamalkan Islam secara baik dan mudah. Kami yakin
mereka adalah ulama yang terdidik dan berpengetahuan luas serta benar-benar
memahami masalah agama, kerana mereka dibimbing oleh guru-guru yang taat kepada
Allah, muhakik dan
ikhlas kerana Allah.
Amalan mereka bertepatan dengan sunnah dan Al-Qurʾan.
Setelah generasi
ulama yang lampau ini meninggal dunia, mereka diganti oleh para ulama generasi
baru yang kononnya berpengetahuan tinggi dan tidak setanding dengan para ulama
silam. Maka timbul pelbagai kekeliruan dalam usaha mereka untuk menampung keperluan
masyarakat.
Analisis ini
bertujuan menghapuskan keraguan yang berpanjangan supaya umat Islam sentiasa berada di atas landasan yang betul.
Sebenarnya, hukum dalam masalah ini sudah lama dipertikaikan dalam kalangan
golongan ulama Islam. Setiap golongan berpegang
mati-matian dengan pendapat mereka tanpa menganalisa secara teliti
sumber-sumber asal iaitu:
i)
Al-Qurʾan,
ii)
Al-Sunnah
iii)
ijmaʿ
para ulama.
Golongan ini tidak
memikir tentang hikmat perutusan Nabi Muḥammad (S.A.W.) yang umum dan Al-Qurʾan
yang maha berhikmat.
Al-Qurʾan
bukan diturunkan untuk bangsa ʿArab
sahaja, malah diturunkan untuk semua manusia di dunia ini.
Manusia Yang Dicipta Berbeza.
Allah mencipta
manusia. Manusia yang dicipta itu berbeza daripada segi keturunan dan kaum, kebudayaan yang
merangkumi cara hidup dan adat atau resam. Semua perbezaan ini mengandungi
hikmah yang mendalam bagi mereka yang memahaminya sebagaimana Allah taʿala berfirman:
“Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah
jadikan kamu dari lelaki dan perempuan; dan Kami jadikan kamu beberapa bangsa
dan puak supaya kamu saling berkenalan; sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi
Allah ialah yang lebih takwa di antara kamu”. (Al-Qurʾan:49: 13).
Al-Qurʾan
Diturunkan Untuk Semua Manusia.
Allah taʿala menurunkan Al-Qurʾan
kepada Nabi Muḥammad
(S.A.W.) semata-mata sebagai rahmat untuk alam yang didiami manusia yang
berbagai-bagai ragam. Maka terserlah dengan jelas bahawa maksud Al-Qurʾan
tidak semesti dirujuk kepada satu bentuk pelaksanaan yang khusus; tetapi
hendaklah dilihat pada maksud umum yang terdapat dalam sesuatu ayat.
Nabi Muḥammad (S.A.W.) berbangsa ʿArab. Baginda mengasaskan dan melaksanakan syariatnya berdasarkan
kebudayaan kaum ʿArab yang serba
sederhana. Akan tetapi perlu diingat bahawa perutusan Baginda dan Al-Qurʾan yang
diturunkan adalah untuk seluruh manusia – bukan untuk bangsa ʿArab sahaja. Ciri-ciri yang sederhana bangsa ʿArab pada zaman itu sebagai contoh terbaik untuk
manusia secara umum. Allah taʿala berfirman:
“Demikianlah Kami jadikan
kamu satu umat pertengahan supaya kamu menjadi pembawa keterangan kepada
manusia dan rasul menjadi saksi kepada kamu”.( Al-Qurʾan: 2: 143).
Pengajaran Al-Qurʾan Dan
Sunnah Nabi Menjurus Ke arah Kesederhanaan.
Rasul Allah (S.A.W.) bersabda:
“Sebaik-baik perkara itu ialah yang
sederhana”.(al-ḥadith)
Maka pengajaran Al-Qurʾan,
sunnah Nabi (S.A.W.) dan ijmaʿ
para ulama salaf semuanya menjurus ke arah kesederhanaan. Bukan kehendak sharaʿ bahawa
seseorang melaksanakan shariʿat
dengan cara yang menyusahkan dan membebankan diri dengan perkara yang tidak
berguna lebih-lebih lagi mengganggu kecergasan manusia. Allah taʿala berfirman:
“Allah mahu memberi keringanan kepada kamu dan tidak mahu
memberi kesusahan kepada kamu”. (Al-Baqarah: ayat 185).
Rasul Allah (S.A.W.) berpesan kepada Abu Musa al-Ashʿari dan Muʿaz bin Jabal (R.A.) semasa baginda mengutus mereka ke
Yaman. Baginda bersabda:
“Hendaklah kamu berdua memudahkan dan janganlah
menyusahkan dan hendaklah kamu berdua mengembirakan dan janganlah meliarkan dan
hendaklah kamu berdua saling patuh dan janganlah bertelingkah”. (al-ḥadith).
Baginda bersabda:
Maksudnya:
“Hanya kamu diutus untuk mempermudahkan dan kamu tidak diutus untuk
menyukarkan. (al-ḥadith).
Inilah kehendak Rasul Allah (S.A.W.) iaitu setiap orang yang mahu menyeru orang
ramai ke arah kebaikan dilarang memilih jalan yang menyusahkan dan membebankan
orang ramai. Inilah kehendak asal agama.
Al-Imam Ḥujjat al-Islam al-Shah Wali Allah (1702-1763M
atau 1114-1176 H) telah membentangkan perkara ini seperti berikut. Beliau
berkata bahawa dalam pelaksanaan dakwah dan mengajak manusia ke arah kebaikan,
tidak seharusnya diketengahkan cara pelaksanaan amalan yang menyusahkan dan
membebankan mereka. Dan mereka digalak mengerjakan amalan taat mengikut
kecenderungan dan kegemaran tabiat mereka supaya tabiatnya boleh membantu ke
arah perkara yang dikehendaki oleh akal. Dengan sebab itu saling berganding dua
tenaga. Dari situlah maka disunatkan mengharumkan masjid, membersihkannya dan
mandi serta memakai bau-bauan pada hari Jumaat dan disunatkan membaca Al-Qurʾan
dengan suara yang lunak dan berlagu. Hendaklah dihapuskan kesusahan daripada
mereka dan perkara yang meliarkan tabiat mereka. Itulah sebabnya makruh berimam
kepada hamba dan orang desa dan seterusnya. (Al-Imam Shah Wali Allah al-Dihlawi: Ḥujjat
Allah
al-Balighah,
halaman: 111, 112).
Definisi Aurat
Istilah ʿaurat
biasanya ditujukan kepada anggota yang haram dilihat sama ada oleh lelaki
dengan perempuan, perempuan dengan perempuan atau lelaki dengan lelaki. Dalam
bahasa Arab ʿaurat
bererti keaiban atau sebarang anggota badan yang apabila terdedah, ditutup
secara tergesa-gesa kerana pendedahan itu memalukan.
Imam Shah Wali Allah mentakrifkan ʿaurat
seperti berikut:
“Ketahuilah bahawa menutup ʿaurat,
saya maksudkan ialah anggota-anggota yang mendatangkan keaiban kerana terdedah
di hadapan khalayak ramai mengikut adat umat yang sederhana hidupnya seperti
yang terdapat pada bangsa Quraish pada zaman itu. Menutup ʿaurat
termasuk dalam asas tamadun yang diakui di sisi setiap golongan manusia dan
antara perkara yang membezakan manusia dari pelbagai jenis haiwan. Oleh sebab
itu shariʿat mewajibkan
supaya menutup ʿaurat
tersebut iaitu dua kemaluan (qubul dan dubur) dan dua buah zakar, bahagian
ari-ari dan bahagian anggota yang mengiringinya termasuklah dua pangkal paha
yang jelas dikira daripada segi agama bahawa termasuk ke dalam bahagian ʿaurat.
Tidak perlu mendapat dalil pada perkara itu. Persabdaan Nabi (S.A.W.) telah
menunjukkan bahawa apabila seseorang kamu mengahwini hamba perempuan, maka
janganlah dia melihat pada ʿauratnya.
Dalam riwayat lain Nabi (S.A.W.) bersabda: “Maka janganlah dilihat kepada
anggota yang di bawah pusat dan di atas lutut”. Nabi (S.A.W.) bersabda lagi:
“Tidakkah kamu tahu bahawa dua paha itu ʿaurat?”
Sebenarnya ḥadith-ḥadith
yang datang dalam masalah ini didapati saling bercanggah, tetapi mengambil
dengan apa yang tersebut di atas ini adalah lebih cermat dan lebih hampir
kepada peraturan syarak”.[1]
(dipetik
dari karangan zainudin deris-meninggal 2010M, dalam tafsir al hakm surah ke 70
oleh haji wan abdullah wan musa-meninggal 1932M)
No comments:
Post a Comment