(petikan dari tafsr al hakm- oleh haji nik abdullah wan musa)
Benda-benda yang kamu
sembah itu tidak lain melainkan nama-nama yang kamu dan nenek moyang kamu
menamakannya. Allāh sekali-kali tidak
menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Mereka yang berbuat demikian,
tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa
nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari
Tuhan mereka. (Al-Qurʾān: 53: 23).
Mereka lakukan semua itu tanpa ilmu dan pengenalan. Mereka
menamakan semua benda itu secara andaian – bukan secara yang sebenar. Dan
mereka jadikan andaian-andaian itu seolah-olah mereka membahagi-bahagikan semua
kejadian daripada Tuhan mereka.
Pengertian Syirik Secara
Umum.
Di sini kami mempunyai kefahaman yang
khusus yang kami ingin menyebutnya. Pengertian syirik secara umum merangkumi
semua kaum termasuklah umat Yahudi, Naṣārā dan semua agama Ṣābiʾah. Mengapakah istilah syirik itu dikhususkan seperti nama bagi satu
golongan orang ʿArab dan agama
mereka. Sebahagian perkara pula menjadi samar kepada agama Ahli Kitab, manakala
sebahagian lagi menjadi samar kepada agama Ṣābiʾah. Tidak ada satu golongan pun yang bebas dari syirik. Yang
jelasnya, meletakkan orang ʿArab dengan nama
orang musyrik terkeluar dari yang sebenar. Inilah kepastian yang kami nampak.
Jika setiap kaum diilhamkan dengan syirik, walaupun mereka
melakukan syirik, tetapi mereka ingkar perbuatan syirik itu dinisbahkan kepada
mereka. Mereka menyamakan syirik mereka dengan tauhid, seolah-olah mereka tidak
menerima nama syirik ini diletakkan kepada mereka.
Manakala orang musyrik dari keturunan Ismāʿīl sebelum kedatangan ʿAmr bin Al-Luhayy, mereka semua seolah-olah orang yang
bertauhid yang mengikuti agama Ibrāhīm dan Ismāʿīl yang mengakui tiada Tuhan melainkan Allāh yang Esa dan tiada sekutu bagiNya.[1]
Setelah ʿAmr bin Al-Luhayy datang, mereka menambah satu pendapat
iaitu “melainkan syirik bagiMu. Kamu memilikinya dan apa yang Dia milik. Tiada sekutu
yang menentang Eangkau. Perkara ini tidak mungkin berlaku. Adapun kamu sendiri,
kamu jadikan amalan-amalan kamu yang kecil itu sebagai sekutu bagiMu, sedangkan
Kamu memiliki mereka dan Kamu memiliki setiap perkara yang mereka miliki”.[2]
Dengan jalan inilah mereka mengharuskan diri mereka berakidah dengan syirik.
Oleh kerana mereka menafikan penggunaan kalimah-kalimah itu,
maka mereka dinamakan orang musyrik (musyrikin) dalam Al-Qurʾān. Golongan
musyrik menjadikan syirik kecil kepada Tuhan yang Besar dan mereka mengadakan
batasan antara syirik kecil dan Tuhan.
Apabila urusan pembahagian ini sampai ke tahap ini dilakukan
oleh sekutu dan telah melampau batasan itu, tidak ada yang berkuasa ke atasnya
melainkan Tuhan.
Sesiapa yang membuat pembahagian ini dan dia jadikan malaikat
itu, anak perempuan Tuhan, tindakan ini terkeluar dari fiṭrah dan terkeluar
dari kehendak semulajadi akal manusia.
Di sini terdapat dua perkara. Satu perkara lebih utama dari
yang satu lagi. Fiṭrah manusia membuat keputusan bahawa yang paling utama itu
hendaklah dinisbahkan kepada Allāh.
Boleh dirujuk di perpustakaan
uiam dengan permintaan kajian.
[1] Keturunan Ismāʿīl telah mewarisi jalan yang jelas daripada bapa mereka Ismāʿīl dan mereka berpegang dengan sharīʿat itu sehingga datang ʿAmr Ibn Luhayy yang memasukkan ke dalam jalan itu
beberapa pendapatnya yang tidak bernilai menyebabkan dia sesat dan menyesatkan.
Dan beliau telah mensharīʿat kan penyembahan berhala, membebaskan unta-unta dan
mencarikkan telinga. Di sanalah agama telah rosak dan bercampurlah yang baik
dan yang rosak. Kejahilan, syirik dan kufur menguasai mereka. Allāh
mengutus penghulu kita Muḥammad (S.A.W.) memperbetulkan keherotan mereka dan
memperbaiki kerosakan mereka. Oleh sebab itu Nabi (S.A.W.) melihat dalam sharīʿat mereka. Apa yang terdapat dalam sharīʿat itu yang menepati dengan jalan Ismāʿīl atau menepati syiar-syiar Allāh,
dikekalkan. Sebarang penyelewengan atau kerosakan yang terdapat dalam sharīʿat mereka atau syiar-syiar syirik dan kufur dibatalkan
dan menggalakkan supaya dihapuskan. (Ḥujjat
Allāh al-Bālighah, jilid I, bab ‘, ms. 124).
[2] Orang musyrik mengucap talbiah dengan lafaz-lafaz
ini, iaitu: Kami terima seruan Kamu, tiada kongsi dengan-Mu melainkan kongsi
untuk Kamu, Kamu memilikinya apa yang ia milik”. [Shaykh berkata, inilah antara
perkara yang dimasukkan oleh falsafah Ṣābiʾah dari Irān ke
dalam masyarakat ʿArab,
yang mana dahulunya mereka itu adalah pengikut millah Ḥanīfī]. Oleh
sebab itu mereka menghina diri di sisinya dengan sehina-hina dan mereka
berurusan dengannya sebagaimana hamba berurusan dengan Allah. (Ḥujjat
Allāh al-Bālighah, jilid I, bab ,
ms. 61).
No comments:
Post a Comment