Friday, March 27, 2015

(IS) dan falsafah jihad (3) jihad amanat hadi




walaupun jihad mereka tidak menggunakan senjata tetapi batu api yang memanaskan  keadaan telah menwujudkan barisan pemuda jihad sebagai bom jangka yang boleh meletup bila-bila masa.
Dari sudut slogan politik suku agama suku adalah istilah politik pemimpin umno yang faham terhadap rakan kongsi dalam Barisan Nasional pada tanggapan mereka bahawa islam tidak selari dengan semangat kerjasama dalam BN dari sudut bertindak tiada apa-apa perbezaan dan kelebihan antara politik yang berasaskan agama dan sekular.
Apabila bertembung dengan kemewahan, ulama mereka berkata jangan kufur nikmat iaitu menikmati segala kemewahan yang mendatang dan memenuhi kepentingan peribadi pemimpin mereka.Demikian juga dengan ulama mursyidul am pas nik aziz nik mat. Apabila menjadi almarhum, mereka tinggal untuk anak-anak harta beratus juta tanpa menafikannya pendedahan yang dibuat oleh Ibrahim ali.
Yang ke 2, untuk pengikut2 ditanam harapan besar ganjaran syurga daripada allah di akhirat. Yang ke 3,Untuk rakyat di kuala krai, gua musang dan persekitarannya mendapat al banjir yang bercampur lumpur yang mempunyai kekuatan meruntuh rumah-rumah kesan daripada pembalakan yang melampaui, dikatakan mengikut kaedah islam yang diperjuangkannya.
Yang ke 4,Bekerjasama dengan makhluk perosak iaitu juk makjuk yang menjadikan bukit bukau sebagai sumber makanan dan membuat harta.
Kepada pengikut2 yang dahagakan ilmu masih mencari2 dimanakah formula peninggalan tok guru sebagai jalan penyelesaian masalah seperti perpaduan daulah islamiyah, kemiskinan, ekonomi negara.
Seorang ulama tidak memadai dengan perwatakan hidup sederhana, makan sedikit, warak. Sesungguhnya perwatakan itu bukan untuk meyelesaikan masalah, bukan kearah penyelesaian masalah rakyat. Hanya bunga2kosmetik lahir sebagai tarian politik dan program mengajar untuk memperkukuhkan  agenda politik mereka supaya semua pihak menyumbang wang kepadanya seperti pergi haji sentiasa mendapat sponsor daripada anak buah.
Berbeza dengan ulama seperti ayatullah khomeini, beliau meninggal dunia tanpa harta hanya sebuah rumah kecil.
Untuk rakyat dan negara, di sediakan kaedah sistem demokrasi yang tidak boleh di masuki jarum musuh. Tamat.

Oleh hasan bin muhamad....

No comments:

Post a Comment