Saturday, February 21, 2015

Tajuk Masalah jin

 Tajuk Masalah jin
Surah ke 51 quran  ayat ke 56 petikan dari tafsr al hakm oleh haji wan abdullah bin haji wan musa.boleh didapati di perpustakaan uiam dengan permintaan kajian penyelidikan tesis.


Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadat kepadaKu. (Al-Qurʾān: 51: 56).
Maksud istilah ialah manusia dan istilah ialah satu makhluk yang berada di lapisan alam al-mithāl yang paling dekat. Nasamah manusia menyerupai jin. Maka taklif merujuk kepada nasamah manusia dan jin yang berada di alam al-mithāl yang paling hampir. Jin ini diciptakan bersama-sama setiap manusia yang mana kedua-duanya ditaklifkan. Apabila mereka jadikan malaikat menguasai undang-undang, seolah-olah mereka tidak beribadat kepada Tuhan dan mereka berhubung dengan malaikat itu.

1.   Iktibar daripada maksud jin ialah menggambarkan peranan satu manusia dari dua alam iaiatu alam misal dan alam nyata.
2.   Ikhtibar daripada huaraian ayat
3.   Jin ialah satu nama yang menghimpunkan dua huruf iaitu jin dan nun
4.   Secara iktibarnya ia tidak dapat dilihat secara zahir.
5.   Misalnya janin (anak dalam perut), jannah (syurga), junub (sesuatu berkenaan sedang melakukan seks), benda ini yang tersembunyi.
6.   Ketiga-tiga misal ini adalah sesuatu yang tidak boleh dilihat secara terbuka secara zahir.
Ikhtibar jin yang terdpat di dalam hadis-hadis bayangan sebagai contoh bukan untuk ditelan contoh tetapi jalan ikhtibar hanya difahami dari sudut hikmat bertujuan untuk pendekatan untuk menghayatinya.
7.   Pada manusia, pada makhluk, pada setiap makhluk ada alam yang tidak boleh dilihat ialah alam misal.
8.   Ada peranan pada mereka itu  dialam yang tidak boleh dilihat. Ada antaranya ahli seni dan ahli tadbir.
9.   Dan diluar tabir hanya pelakon atau jurucakap secara terbuka  boleh dilihat oleh umum. Dan kedua-dua pihak ini mempunyai peranan yang sama.
10.                    Satu misalan lagi, pengebom berani mati, ia boleh dikesan walaupun mayatnya terbakar hangus tapi
11.                    Yang berada dibelakang tabir itu yang memain peranan dibelakang tabir itu berada di alam ghaib. Alam ghaib itulah jinnya.
12.                    Di alam khayal yang memain peranan dari kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama.
13.                    Dialam khayal atau pun di alam misal mereka mampu mencipta sesuatu yang mengatasi orang lain seperti seorang yang anti amerika dan israil.
14.                    Dalam khayalannya dia dapat mencipta senjata yang kuat dan dapat menghancurkan kedua-dua negara itu dalam khayal itu.
15.                    Impian dalam khayalannya tidak dapat dilihat oleh orang lain. Kata bekas presiden Iran ahmadinijab Israil boleh dihapus dari peta dunia.
16.                    Sebenarnya apa yang diperkatakan oleh beliau itu adalah berlaku di alam khayal dan alam misal dari ledakan api yang bernyala, jadinya jin. Jin-jin itu terjadi dari ledakan emosi. Itulah jin.
17.                    Itu dinamakan jin, pengaruh jin itu bercakapp di luar kawalan.
18.                    Gambaran daripada pelukis kartun menterjemah daripada satu khayalan dalam bentuk peprangan mengggunakan tenaga solar, itupun berlaku di alam misal.   dan amerika dapat mengambil manafaat daripadanya dengan mencipta senjata daripada tenaga solar dan telah menjadi kenyataan tenaga solar telah digunakan dalam perubatan itu kenyataan. Ini fikiran manusia, tadi fikiran jin, gambar kartun fikiran jin. Perubatan fikiran manusia.
19.                    Ledakan emosi jadi api yang bernyala-nyala maka lahirlah pengaruh jin
20.                    Ada pun pengetahuan manusia yang norma lahir daripada bawah ataupun di iktibar daripada tanah.pengetahuan mereka mengambil kesan jatuh bangun dalam sejarah kehidupan manusia seperti nabi Mohd saw hidup sebagai anak yatim dan memelihara kambing, itu kefahaman dan kesedaran bermula daripada bawah, iaitu mula daripada tanah.
21.                    Nabi yusuf mendapat pengetahuan daripada penghuni penjara . sifat manusia yang terdedah kepada kesilapan dan belajar daripada kesilapan.
22.                    Firman Allah . : Aku amanah kepada makhluk lain, yang sanggup menerima amanah bumi ini hanya manusia.
23.                    Kerana disitu Allah menyebut manusia ada dua sifat.Manusia bersifat zalim, terlebih zalim, terlampau zalim, terlebih jahil. Kadang-kadang jahil berselindung disebalik digri  pun bankrap kerajaan-kerajaan di Gris, itu jahil juga. Berselindung di sebalik digri itu.
24.                    Allah jadikan dua sifat yang layak mengurus bumi. Lantaran itu manusia bertindak dengan jahil dan melakukan kezaliman. Berlakulah kesilapan demi kesilapan. Semuanya adalah sebagai persediaan manusia menerima qada dari Allah.
25.                    Setelah manusia sedar berada di dalalm qada Allah disebabkan kesilapannya, manusia berusaha mengatasi masalah daripada qada allah itu lalu meningkatlah manusia peringkat demi peringkat.
26.                    Daripada hikmat kejadian itulah ada makhluk yang ragu kenapalah Allah melantik manusia yang suka melakukan pertumpahan darah.
27.                    Sesungguhnya allah mendidik manusia menerusi dua cara iaitu menerusi iaitu hidayah dan din nul haq dari sudut din nul haq manusia diperintah supaya berjihad untuk mempertahankan kebenaran berlakulah pertumpahan darah.
Tamat.
Oleh hasan bin muhamad, kg tok ku.

No comments:

Post a Comment