1.
Tanggapan
tentang jihad ada berbagai-bagai. Pada umumnya di kaitkan dengan jihad atas
nama Islam.
2.
Perkara
yang sunat dan fardhu tidak wajar dikaitkan dengan jihad kerana hukum yang
mewajibkan supaya berjihad jika mengelakkan dari melakukannya maka ia termasuk
di kalangan orang-orang yang engkar perintah atau kafir.
3.
Di
utuskan rasul untuk memberi hidayah dan din ul haq untuk menzahirkan kebenaran
di atas semua agama. Hidayah, di suruh supaya berlemah lembut untuk memberi
kefahaman tentang kesan daripada kerja-kerja baik dan memahami akibat dari
kerja-kerja jahat semasa hayat manusia mendapat
ganjaran dan pembalasan daripada Allah samada di dunia ataupun di
akhirat.
4.
Dalam
menterjemahan prinsip hidayah dalam kontek hari ini ialah membentang hikmah
ajaran al Quran sebagai jalan penyelesaian masalah dan matlamatnya untuk mewujudkan
keadilan dan ihsan di kalangan manusia sejagat dan dapat menzahirkan kebenaran
yang mengatasi seluruh teori dan pegagan yang ada pada hari ini.
5.
Yang
kedua, din nul haq iaitu ugama yang benar. Ugama dan keadilan yang sebenar yang
berkait dengan hukum-hukum zahir seperti hudud dan takzir atau denda ,hukum
dera dan hukum denda untuk menghalang daripada manusia yang melakukan kezaliman
6.
Pelaku
zalim itu samada individu atau berkumpulan atau dilakukan oleh sesuatu
pemerintah sesebuah negara maka pelaku
zalim itu wajib di ambil tindakan dan jihad terhadap mereka.
7.
Engkar
hidayah yang telah di sampaikan kepadanya dinamakan munafik. Engkar din nul haq
dari sudut pelaksanaan untuk mewujudkan keadilan dan ihsan itu dinamakan kafir.
Wajib berjihad ke atas mereka.
8.
Islam
telah membuktikan menerusi kuasa penakhluk
untuk membina adil dan ihsan setelah
manusia dapat menilai bahawa Islam adalah satu kuasa penakhluk untuk membebas
daripada cengkaman kezaliman dan penghalang kepada matlamat itu, adalah wajib
jihad.
9.
Ibarat sakit kata doktor, seketul daging yang
dihinggapi penyakit jika dibiarkan boleh membawa maut , membuang yang rosak
adalah wajib. maka demikian jugak kalau seorang yang jahat boleh merosakkan
satu kampung. Demikian juga kumpulan perosak masyarakat jika dibiarkan akan
menuntut sesuatu kerajaan. Sedikit
petikan dari mukadimah takwil Quran haji nik mohd saleh bin haji wan musa dalam
tafsr al hakm(boleh dirujuk di perpustakaan uiam hanya dgn permintaan
penyelidikan tesus sahaja).
Haḍrat Ḥujjat al-Islām
al-Shāh Walī Allāh al-Dihlawī menerangkan falsafah jihad ini seperti berikut:
(Juzuk 2, ms. 170).
“Maka kasih
sayang yang penuh dan sempurna dinisbah kepada umat manusia hanya menunjukkan
mereka oleh Tuhan kepada sifat ihsan dan supaya menghalang golongan-golongan
zalim dari melakukan kezaliman dan supaya memperbaiki tamadun mereka,
pentadbiran rumah tangga mereka dan siasah negara mereka. Maka negara-negara
yang binasa iaitu yang dikuasai oleh jiwa yang bengis dan bagi mereka suatu
halangan yang amat kuat, halnya seperti bahagian reput pada badan manusia,
tidak boleh sihat melainkan dengan membuangnya. Dan tabib yang mahu memperbaiki
bahan-bahan tenaga di dalam manusia dan menyelaraskan tabiat kejadiannya
mengakui mesti dibuangkan sesuatu bahagian yang merosakkan itu, kerana
kejahatan yang sedikit jika membawa kepada kebaikan yang banyak, maka hukumnya
wajiblah dilakukan kejahatan itu”.[1]
Seterusnya Shāh
Walī Allāh berkata:
“Dan untuk anda
suatu pengajaran dengan kaum Quraish dan mereka yang berhampiran dengan mereka
dari bangsa ʿArab, mereka itu adalah
sejauh-jauh makhluk Allāh dari sifat ihsan dan sehabis-habis
zalim manusia menindas mereka yang lemah, dan sering berlaku dalam kalangan
mereka pembunuhan yang dahsyat dan saling menawan antara setengah mereka dengan
yang lain dan kebanyakan mereka tidak mempunyai perhatian yang halus dalam
menegakkan sesuatu hujah dan mempunyai pemikiran yang teratur dalam menyusun
dalil. Maka Nabi Muḥammad (S.A.W.) telah berjihad
terhadap mereka dan membunuh antara mereka yang mana lebih dahsyat
perbuatannya, lebih dahsyat kebuasannya hingga lahirlah hukum Allāh,
dan terikutlah mereka kepadanya, maka jadilah mereka selepas daripada itu orang
yang bersifat kasih sayang kepada makhluk Allāh dan
tersusunlah dengan baik urusan kehidupan mereka. Dengan sebab itu jika tiada
dalam syariat hukum membenarkan jihad terhadap mereka itu, tentulah tidak akan
tercipta kasih sayang di dalam hak kehidupan mereka”.
Dari huraian
tentang falsafah jihad oleh Shāh Walī Allāh itu dapat disimpulkan bahawa
pendapat para ʿulamāʾ Islām
pada zaman ini telah terpesong, dan mereka cuba menghidupkan semangat kesamian
ke dalam pengajaran Islām. Maka hilanglah semangat ihsan
yang dituntut oleh Al-Qurʾān. Mereka harus sedar kesalahan
yang mereka dukung. Umat Islām mempunyai
falsafah hidup yang maha agung. Mereka tidak sepatutnya menjadi alat kepada golongan
feudal dan golongan pemodal yang menindas manusia lemah di atas nama agama.
Perkara itu berlaku kerana tiada semangat ihsan dalam jiwa mereka.
Semangat ihsan
dalam masyarakat melalui jihad adalah untuk menegakkan hidayah dan dīn
al-ḥaq. Pengajaran ini terdapat dalam
semua kitab Ilahi dan semua nabi telah sekata mengajar demikian.
Sri Kerishanji
telah mengarahkan Arjuna supaya berjihad menentang golongan yang zalim untuk
menyelamatkan manusia dari penindasan.[2] Pengajaran ini telah berubah setelah Maha
Tama Buddha wafat, sehingga difahamkan jihad menyakitkan, khususnya manusia.
Mereka tidak dapat membezakan antara tindakan yang menyakitkan dan tindakan
yang berakhlak. Maka pengikut Buddha yang terpesong dari pengajaran agamanya
telah hilang dasar hidup yang sesuai dengan fiṭrah dan ihsan. Kemudian Mahatma
Ghandi mencipta ajaran “Ahinsa” (tiada kekerasan) yang tidak terbatas. Mereka
menganggap inilah pengajaran yang paling berakhlak dan sopan untuk kehidupan
manusia di dunia; tetapi kini terbukti betapa lemahnya pengajaran yang tidak
berpandukan pengajaran nabi-nabi seperti yang terdapat dalam Bahguat Gitta itu.
Akibatnya negara India ditimpa pelbagai masalah yang berpanjangan seperti
kemiskinan, kebuluran, buta huruf dan sebagainya.
Demikian juga
umat-umat lain, khususnya umat Islām perlu sedar dengan hakikat ini. Sifat taat
dan setia adalah dua asas untuk menjunjung perintah Allāh dalam Al-Qurʾān.
Pelaksanaan dīn al-ḥaq
dibandingkan dengan pagar yang menjaga tanaman, dan hidayah dibandingkan dengan
pokok yang akan ditanam. Adalah mustahil pokok itu sempat tumbuh dengan subur
jika tidak terlebih dahulu didirikan pagar untuk menyelamatkan pokok itu dari
bencana yang akan menimpanya.(nik mohd saleh wan musa dalam al mukadimah).
Oleh hasan bin muhamad....
No comments:
Post a Comment