1.
Mereka
yang bukan islam bekerjasama demi untuk membenteraskan kezaliman dikalangan
masyarakta itu dikatogerikan zimmi. Mereka2 ini berhak mendapat hak yang sama
seperti mana orang islam di dunia dan di akhirat itu adalah kerja Allah. Mereka
tidak kafir sebenarnya. Tetapi ulama menamakan kafir kerana tidak sehaluan
dengan mereka. Tetapi dinamakan kafir dhimmi kerana atas sebab politik
penyebaran fahaman syariat.
2.
Pada
mereka ada cahaya iman dan taklif Allah untuk mewujudkan masyarakat manusia
berada dalam keadaan adil dan ihsan untuk memenuhi tuntutan agama yang satu dan
syariat yang berbeza dan hasil daripada
seruan kerjasama Islam atau prinsip yang sama, dinnul haq atau kebenaran
yang sebenar tersebar ke seluruh pelusuk muka bumi. Firman allah dalam surah 3
ayat 64, Katalah: “Wahai Ahli Kitab,
marilah kepada kalimah yang adil antara kami dan kamu, iaitu janganlah kita
menyembah melainkan Allāh, dan janganlah kita menyengutukan sesuatu dengan
Dia, dan janganlah sebahagian daripada kita jadikan sebahagian sebagai
tuhan-tuhan selain dari Allāh. (Al-Qurʾān: 3: 64).
3.
Makna Kalimah yang sama itu termasuk dalam din
nul haq. Kebenaran yang sebenar.
4.
Dan
kepada mereka yang terlibat dengan kerjasama itu Allah menjanjikan , ganjaran baik.
5.
Pada
mereka yang tidak memberi kerjasama untuk membenteras kezaliman adalah kafir
harbi (yang menentang kebenaran fitrah diri masing2) dan yang diambil cukai jizyah keatas mereka.
6.
Pada
hari ini pada pendapat saya, pihak-pihak yang tidak bekerjasama untuk menentang
kezaliman dan membina keadilan untuk semua wajar dikenakan cukai khas.
7.
Pengantut-penganut
islam bukan semuanya cinta kepada keadilan dan ihsan sesama manusia walaupun
mereka itu sembahyang , puasa, haji, tetapi kesan daripada ibadat mereka tidak
mempunyai roh ihsan pada umum hari ini, setengah daripada umat islam tidak
dapat menjadi contoh bekerjasama untuk membenteras kezaliman dan membangun keadilan islam yang mereka amalkan
terhenti setakat ibadat zahir semata-mata, mereka itu islam minAllah tetapi
pada hakikatnya kafir minanas.
(jihad
nafsu)
8.
Menjadi
tanggunjawab setiap orang mukmin menjaga keselamatan negara sejak daripada
zaman nabi kepada sahabat tetapi pada
hari ini, undang-undang negara telah meletakkan ndividu-individu yang
berjawatan anggota keselamatan sahaja dibenarkan bertindak kepada pelaku
jenayah atau perosak negara.
9.
Kerja-kerja
membenteras perosak masyarakat kadang-kadang berdepan dengan risiko dan
tuntutan nafsu membisikkan kepada mereka supaya
mengelak daripada masalah atau mencuri tulang atau kecuaian akhirnya
mengagal tugas-tugas jihad mereka, itulah
nafsu yang wajib di jihad.
10.
Menerima
dan diberi tugas tetapi engkar ataupun mengkhianati tugas yang dipertanggungjawabkan
diistilah oleh agama ialah kafir.
11.
Kadang-kadang
jihad nafsu ditafsir dengan berbagai cara antaranya berjihad dengan mata
mengantuk untuk bangun sembahyang malam, berjihad daripada melihat wanita
cantik, berjihad menutup muka, berjihad menutup rambut,bilal-bilal masjid berjihad
mengganggu orang tidur, berjihad menanam padi berjihad menuntut ilmu tanpa
membezakan antara ilmu kemahiran dan ataupun ilmu kemanusiaan dan berjihad sekadar
mempertahankan diri dari diserang dan tidak menyerang atau pun menakhluk.
(IS)
12.
Is
secara mendadak mahu menukar struktur pemerintahan yang ada tanpa memberi
penjelasan halatuju yang sesuai dengan fitrah kemanusiaan sekadar menunjukkan
al quran yang belum di perjelaskan tafsirannya.
13.
Pengalaman
daripada gerakan taliban yang dapat menjatuhkan kerajaan yang ada dan islam
yang diterjemah pada mereka sekadar kulit dan budaya arab semata-mata. Mereka
tidak mampu menterjemah islam kearah adil dan ihsan sejagat atau kearah
penyelesaian masalah manusia seperti
perpaduan, keadilan dan daulah islamiyah yang mengatasi semua idioloji yang ada.
14.
Dalam
pengajian mereka pintu ijtihad telah tertutup dan apa yang mereka buat hanya
berdasarkan taklid daripada ijtihad ulama dahulu-dahulu walaupun bercanggah
dengan suun ilahi iaitu perubahan alam.
15.
Pengenalan
is tentang jihad adalah sama dengan pengenalan ahli-ahli ilmu berpusat
pengajian di timur tengah. Sebenarnya mereka di sekolah yang sama.
16.
Bagi
mereka yang berjaya mendapat kerusi empuk maka mereka kendur dan menyembunyi
kuku.
17.
Sebaliknya
jika mereka tidak mendapat tempat dalam jawatan sikap mereka sama seperti
amanah hadi.
18.
Kekaburan
mereka ini berpunca daripada pengenalan ilmu yang berkonsepkan taklid dari
sumber yang tidak mutlak
19.
(amalan
golongan musyrikin berhujah dengan sumber
zini iaitu selain daripada quran)
20.
Pengaruh
daripada pengajian islam sekarang mengutamakan akseseri semata untuk mencari
peluang2 membuat wang. Sama dengan bidang akademi yang lain iaitu menjana kemajuan
dan membuat harta dan mereka meletakkan pengajaran ugama lebih istimewa
kononnya mendapat dua iaitu kemajuan dunia, kerana mendapat upah yang lumayang,
dan diakhirat mereka syurga sedang menanti.
21.
Walau
pun menteri ugama menafikan penuntut2 ugama tidak terlibat sebagai sarang
ekstrim sebenarnya menteri itu tertipu dengan pakaian dan gaya warak seperti serigala
menyembunyi kuku semasa mereka kenyang.
22.
Di
majlis-majlis selawat yang ditaja oleh kerajaan pernah berkibaar bendera is di
majlis2 salawatan. Di kelas2 tahfiz secara terbuka dan penuh dengan buku2 yang
ditulis oleh pembangkang yang meniup semangat jihad. Pengalaman dari kelas2
tahfiz taliban di afghanistan dan pakistan mereka ini ialah golongan yang
mencetus konflik atas nama jihad .
23.
Benar
kata dr mahathir tahfiz generasi dahulu boleh menjana dan memperkasa ilmu
pengetahuan tetapi tahfiz sekarang semata-mata dibuat untuk mendapat elaun.
Sepatutnya kerajaan mengkaji semula elaun kepada ahli2 tahfiz ini kerana mereka
rata2 adalah golongan yang mahu menumbang kerajaan.
24.
Mereka
tidak dapat membeza seketul lilin yang diukir indah dgn rupa warna-warni dengan
seketul emas yang diukir buruk , sebenarnya nilai itu terletak kepada logam bukan
keindahan ekseseri diluar.
25.
Daripada
ini adalah suatu hikmat tadbir Allah untuk menyedarkan umat islam yang selama
ini telah meletakkan kumpulan mazhab ahli sunah wal jamaah adalah satu pegangan
yang menepati al quran dan sunah. Ada baiknya umat islam mengkaji semula agama
dan kembali kepada al quran dan sunah mengikut jalan hikmah .
26.
Melihat
semua makhluk Allah dan manusia di atas dasar tauhid dan bersatu di atas
kalimah Allah, bersatu pada prinsip fitrah insaniyah, bersatu pada keadilan
sejagat menepati kenyataan syeikhku azhar bahawa sistem pendidikan dan ugama
diberi penekanan kepada perpaduan.
Oleh
hasan bin muhamad.
No comments:
Post a Comment