1.
Setengah
pendapat terutama pelajar daripada mesir dan timur tengah beranggapan hamba itu
bermula dari tawanan perang dikeranakan askar yang berjuang bersama nabi telah mengeluarkan
modal yang banyak. Mereka mendapat tawanan perang sekali gus boleh dijadikan
hamba mereka. sebagai ganjaran pelaburan mereka bersama
nabi.Pendapat itu pernah dinyatakan oleh nik aziz nik mat bekas menteri besar
kelantan atau mursyidul am pas,
2.
Istilah
tawanan perang itu disebut wafiriqa dan tidak akan menjadi abdun sama sekali.
Tawanan-tawanan perang itu boleh disuruh bekerja sebagai membantu tuan rumah
untuk memenuhi keperluan mereka juga sementara tukar tawanan perang atau
tebusan atau mereka memeluk islam. jika tidak mereka disuruh mengajar sepuluh orang anak
orang Islam sehingga kanak-kanak itu boleh membaca dan menulis dan selepas itu
mereka dibebaskan.
3.
Pada
hari ini, apa yang berlaku, kekalahan perang dikalangan askar-askar jerman dan
iraq atau pun rakyat jerman dan iraq di paksa oleh pihak yang berkuasa
mencurahkan segala ilmu yang ada untuk memenuhi keinginan pihak yang berkuasa.
4.
walaupun
sumbangan itu tanpa kerelaannya tetapi terpaksa dilakukan mengikut apa yang
diperintah kerana itulah yang dinamakan hamba yang dipaksa dan jika mereka
enggang ikut arahan mereka akan dibunuh secara terancang.
5. susulan berikut mereka mendakwa Islam telah
galakkan merdekakan hamba itu dengan sebab-sebab tertentu.Pendapat seperti itu
adalah berchanggah dengan prinsip Islam sama sekali.Menggalakkan seseorang
supaya membebaskan hamba adalah tidak selari bagi ahli undng-undang.Kerana
dalam perkara perhambaan tidak mungkin boleh diatasi dengan galakan.Prehambaan
adalah sesuatu yang besar dari sudut kemanusiaan.Istilah menggalak supaya
membebas hamba seolah-olah perkara ini perkara sunat.
6.
Menggalak
supaya merdeka hamba bukan yang dimiliki
tetapi perhambaan dipersekitaran berlaku unsur-unsur penindasan tekanan kepada
golongan-golongan yang lemah atau negara yang menjadi mangsa atau kepada
masyarakat atau penjajahan oleh golongan yang kuat terhadap golongna yang
lemah.
7.
Imbasan
yang berlaku samaada industri dan masyarakat dari negara yang menjadi mangsa
penindasan yang berlaku di setiap zaman.Kehendak resepi ekonomi penjajahan dari
sudut ekonomi , ada pemimpin perniagaan berkata perniagaan harus bermula
dari bawah tetapi golongan menegah yang terlibat dalam produktiviti perniagaan
dan saiz perusahaan itu diukur dengan golongan menengah yang masing-masing
bercita-cita untuk menjadi naga dan geruda dalam bidang perniagaan.
8.
Hamba
dalam pengertian quran atau pun Islam,Ia dijadikan Allah ada yang mempunyai
kelayakan untuk menjadi pemimpin, menjadi pengikut (atau menjadi rakyat)Sebagai
satu syarat kesempurnaan hidup manusia memerlukan kedua-dua kekuatan ini.
(kebolehan)Seperti mana tangan-tangan manusia itu tidak sama atau jari-jejarinya.
Kerana dengan ketidaksamaan itulah ada kekuatannya.Diistilah sebagai kedua-dua golongan ini sebagai imej merdeka ataupun hamba.Orang merdeka itu,sebagai
pemimpin dan abdi itu sebgai rakyat.Pada tanggapan umum apabila disebut hamba ,
mereka akan ternampak orang kulit hitam yang boleh dijual beli seperti mana
dalam sejarah amerika. disuruh apa saja oleh majikannya mereka dibahasakan sebagai abdun
mengikut bahasa quran atau pun mengikut bahasa arab quran. Mereka yang
hidup menumpang atau kuli atau budak suruhan pejabat yang boleh disuruh apa
saja oleh majikannya.Orang yang memiliki malakaf abdun tidak merasa sempurna dan kekuatan atau keyakinan diri , dia
sebenarnya tidak kuat dan tidak ada keyakinan diri jika tidak ada bersamanya
orang yang memantau dan menyokong bersama tugas-tugas yang mereka laksanakan.Mereka
itu tidak mampu mencetus sesuatu lebih-lebih lagi menyanggah arus.
9.
Demikianlah
hamba bil tabie, iaitu hamba semulajadi. Malakaf hamba abdun secara taklif,
seseorang merasa selesa apabila ia mendapat sesuatu tugas atau peranan. Ada
pihak lain yang memantau atau dengan lain perkataan ia dapat menumpang sifat
berani bersama orang lain. Dia sanggup melakukan yang luar biasa dari pemimpin
mereka. Itu hamba bil tabie.adapun sifat hamba yang
dipaksa seperti membuat sesuatu tanpa kerelaannya dan terpaksa tunduk dan melakukan sesuatu tanpa kerelaannya yang diperintah ke atasnya dan tidak berdaya
membantah walaupun dengan upah yang tidak setimpal. umat yang dibawah jajahan
satu-satu kaum, hamba diperingkat yantg kedua itulah yang menjadi kewajipan
kepada orang beriman kepada Allah supaya memerdekakan mereka ataupun masyarakat
dibawah penjajahan. itulah orang yang
beriman.Hamba yang dipaksa oleh sesuatu keadaan kerana takdir ia dipaksa, pernah
berlaku masyarakat melayu, apabila musim
tengkujuh mereka tidak dapat kelaut terpaksa berhutang dengna taukeh yang
membeli ikan. Mereka terikat dengan syarat-syarat ketika berhutang dengan
beberapa ikatan yang menekan hidup mereka. Mereka terpaksa menjual tangkapan
mereka kepada taukeh dengan harga yang ditetapkan oleh taukehnya.
10.
budaya taklid adalah satu
perhambaan sepertimana seumpama para-para sami yang telah memasyhurkan diri
mereka supaya orang ramai memberi makanan dan wang kepadanya. Demikianlah juga
para paderi dan penunggu-penunggu surau.meletak diri mereka layak untuk
menerima sumbangan kononnya akan dimurah rezekidan menghapuskan dosa.perhambaan
juga berlaku dari sudut ekonomi dan perniagaan berlaku mengikut kaedah persaingan
yang membolehkan pesaing itu bankrup di tengah jalan. itulah resepi ala
kapitalis dan dalam urusan ekonomi .Maka lahirlah
mereka yang menang itu sebagai juara yang dapat mengalahkan pesaing. Dan
memonopoli perniagaan menerusi empayar-empayar perniagaan yang menyeluruh kelas
rakyat yang miskin dan menganggur hanya mengharapkan golongan ehsan daripada
golongan kaya untuk mendapat pekerjaan
11.
di negara kaum melayu
atau bumiputra sekadar menjadi pengguna.menyedari hakikat ini pemimpin negara
berucap dipersidangan untuk membebaskan orang melayu dan bumiputra daripada
menjadi hamba di negara sendiri.
12.
Bangsa
pengguna adalah bangsa hamba. Bagsa pekerja juga adalah bangsa hamba. Bangsa
melayu adalah bangsa pengguna dan bangsa pekerja. Bangsa yang di perintah dan
bukan bangsa yang memerintah.
13.
Pemimpin-pemimpin
pernah mencari perhatian dalam ucapannya tentang keperluan golongan-golongan
bermasalah ini tetapi dari sudut pelaksanaannya segala perancangan itu direbut
oleh ali baba. Apa yang mereka rancang sesuatu perniagaan dilakukan oleh
mengikut hukum kapitalis. Monopoli antarabangsa yang menjadi ikutan kepada
perancang ekonomi hari ini. Mereka tidak sedar teori mereka terjebak dalam
perangkap kapitalis yang membina tamadun bermula daripada market (pasar)
sedangkan Islam membina tamadun daripada semangat kekeluargaan.Sesetengah
ahli-ahli politik yang mabuk kuasa sanggup menjadi alat kepada pihak yang
tertentu mengikut saluran ali baba kerana mereka di di taja untuk menang dalam
pilihanraya atau pemilihan parti. Mereka itu ditaja oleh golongan kapitalis tentang
untuk menang dalam pilihanraya dan
pemilihan parti mereka dan cakap pasal ekonomi hanya sendiwara. Jika ada beberapa syarikat yang berpotensi
untuk maju ada pemimpin-pemimpin politik tertentu yang menangguk di air keruh
atau menawar, menjadi broker supaya syarikat-syarikat melayu dan bumiputra
berpindah milik walau pun syarikat itu mendapat bantuan dan geran daripada
kerajaan.Jiwa kapitalis yang ada pada peniaga melayu dan bumiputra, merancang
untuk membelakangkan ajenda asal kerajaan, boleh musnah dengan sekelip mata
apabila apabila tawaran untung segera yang ditawarkan. Mereka berkata, inilah
yang dikatakan orang bijaksana mendapat wang dan digelar sebagai orang yang
berjaya walaupun matlamat jangka panjang bangsa menjadi kian mundur.
14.
Tidak
harus dilupakan ruang dan ruang pada pada golongan yang tidak berdaya saing dan gagal dalam arus
perdana yang bangkrap dan hilang tempat bergantung, tidak memadai mereka
dilayan seperti kaedah kapitalis.Golongan yang paling terkebawah di layan seperti
haiwan peliharaan sekadar mereka dipantau supaya tidak mati kebulur ditepi
jalan.Jalan keluar untuk mereka, sekadar mendapat permit sebagai peminta sedekah daripada kebajikan masyarakat
walaupun mereka tidak membawa tempurung di kaki lima.Bayangkanlah, setelah
kumpulan itu akan bertambah besar dalam masyarakat.Yang hendak diberitahu di
sini, golongan yang ditanggung oleh kebajikan masyarakat, diberi makan sekadar.
Bila golongan bertamba ramai , badan kebajikan masyarakat itu tidak mampu
hendak tanggung. Apa jadi kepada negara? Mereka ini adalah manusia yang
mempunyai impian dan perasaan. Mempunyai tenaga dan kebolehan. Jika digabungkan
akan menjadi tenaga yang mampu membuat, mengguna dan menjual. Harus difahami, kebahagiaan
manusia terbahagi kepada dua.Kejayaan hidup manusia terbahagi kepada dua.
Pertama manusia yang cenderung kepada nilai kemampuan dan nilai kebendaan yang
serba changgih.Yang kedua, golongan, golongan yang cenderung kepada masyarakat
yang saling bantu-membantu dan tolong menolong walaupun hidup dalam keadaan
yang sederhana.Kedua-dua golongan ini harus di tangani dengan baik. Maka ia
akan menjadi penyumbang kepada pembanggunan masyarakat dinegara.Akhir kata,
wahai pemimpin umno, jika kamu mahu bebaskan orang melayu dan bumiputra
daripada kelemahan dan kemiskinan dalam
ekonomi. Padankanlah, sesuai dengan segala perancangan dengan ukuran saiz
manusia yang miskin dan terkebawah supaya mereka ada jurang untuk menyumbang
mengikut kemampuan. Mereka ini ada kekuatan sebagai pengguna sebagai asas untuk
di atas kekuatan membuat, mengguna dan menjual. Maka lahirlah satu pekej
diantara modal dan tenaga membolehkan mereka untuk membina asas perniagaan di
atas kekuatan membuat mengguna dan menjual, iaitu perniagaan dan persaingan berasaskan
kekuatan pengguna.
Oleh hasan
muhamad, kg tok ku, kota bharu,...olelh kerana rating kami hanya 10 sahaja, kami tidak mengindahkan bahasa. sampai maksud kami dikira memadai.harap maaf.
No comments:
Post a Comment