Petikan
dari tafr al hakm oleh wan abdullah bin wan musa dari kelantan meninggal 1932
dan boleh di dapati di uiam dengan permintaan untuk kajian tesus.
ihsan
Iḥsan ialah keadaan
seseorang bekerja dengan adil seolah-olah Allāh melihatnya dan dia melihat Allāh. Seseorang yang menduduki martabat iḥsan seperti itu tidak akan meninggalkan sesuatu
kepentingan orang ramai mengikut fiṭrah, sama ada ilmu atau perbuatan.
Allāh berfirman:
Adalah mereka itu tidur sedikit pada malam hari. (Al-Qurʾān: 51: 17).
Maksudnya, mereka sentiasa berfikir tentang kerosakan sistem
kehidupan orang ramai dan mereka tahu bahawa perkara itu bukan daripada Allāh. Sebenarnya kerosakan itu disebabkan oleh hikmah Allāh memberi pilihan kepada sebahagian manusia terhadap
sebahagian. Kezaliman berpunca hanya daripada sekumpulan manusia, dan Allāh tidak bersetuju dengan kezaliman itu selama-lamanya.
Mereka sentiasa berfikir cara memperbaiki kerosakan ini. Inilah sifat manusia
yang sempurna.
Pada umumnya, demikianlah keadaan para sahabat nabi dari
kalangan orang Islām pada zaman awal.
Pada waktu malam mereka berfikir tentang Al-Qurʾān al-ʿaẓīm. Mereka
tidak membaca Al-Qurʾān seperti kita membaca sekarang. Kami dapat tahu
sebahagian dari kalangan orang yang ikhlas berfikir tentang satu ayat selama
enam bulan. Ini juga satu nukilan daripada Nabi (S.A.W.). Baginda membaca satu
ayat sepanjang malam. Ayat yang dibaca oleh Nabi itu ialah:
Jika Engkau menyeksa
mereka, maka sesungguhnya mereka itu hambaMu dan jika Engkau ampuni mereka,
maka sesungguhnya Engkau Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Al-Qurʾān: 5: 118).
Nabi (S.A.W.) diperintah menyokong orang yang beriman
dengannya dan melahirkan mereka mengatasi orang kafir yang tidak beriman
dengannya. Semasa menunaikan kewajipan ini, tidak mungkin sebahagian mereka
yang beriman mengalami keazaban, dan sebahagian orang yang kafir bukan kerana
kedegilan mereka; tetapi kerana tidak jelas jalan yang benar kepada mereka;
keadaan ini sentiasa berada di hati Nabi (S.A.W.). Setelah Nabi (S.A.W.)
membaca ayat 118, surah al-Māidah, maka
kalimah “Jika Engkau menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka itu hambaMu”;
maksudnya ditujukan kepada orang yang beriman. Manakala kalimah: “dan jika
Engkau ampuni mereka” ditujukan kepada orang kafir.
Sekarang aku mahu memastikan di hati Nabi (S.A.W.); bahawa
perbuatannya tidak bertentangan dengan ayat itu sedikit pun. Untuk memperbaiki
kehidupan manusia dalam bidang amali, memerlukan pemikiran yang lebih daripada
itu. Allāh berfirman:
Sedang pada waktu
akhir-akhir malam mereka meminta ampun. (Al-Qurʾān: 51: 18).
Hasil pemikiran mereka ialah, mereka mengakui kelemahan sifat
kemanusiaan mereka yang sejahtera. Setelah Nabi menyedari kesilapannya, dia
mengetahui semua kekuatannya untuk memperbaiki kelemahan mereka (orang
beriman), setelah dia mengetahui bahawa amalan mereka telah rosak kerana
kelemahan mereka. Maka mereka bangun dengan semangat yang penuh untuk
memperbaiki kelemahan mereka.
Firman
Allāh:
Dan dalam harta-harta
mereka, hak untuk yang minta-minta dan yang tak diberi. (Al-Qurʾān: 51: 19).
Satu Peringatan
Memperbaiki masyarakat bukannya memperbaiki pemikiran sahaja.
Paksinya, ialah mensabitkan hak masyarakat pada harta mereka yang khusus.
Itulah matlamat yang disedarkan oleh para hukama kemasyrakatan. Mereka yang
khusus menguasai orang ramai dengan memiliki akhlak yang buruk. Ayat ini
memastikan manusia supaya berfikir. Aku telah menulis rencana sanadku yang
pertama berdasarkan ayat ini.
Yang kami maksudkan dengan “harta” di sini ialah harta kami
dan harta mereka. Dalam harta itu ada hak orang yang meminta dan yang tidak
meminta. Jika demikian, orang miskin dari kalangan kita hanya mengambil hak
mereka dan kami menganggap bahawa kami utamakan pemberian kami kepada mereka.
Setiap kali orang Islām merujuk untuk memperbaiki kesalahan ini, mereka bangun dengan segera.
Al-Quran telah menetapkan perkara itu:
harta yang Allah telah
menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas kehidupan kamu; (Al-Qurʾān: 4: 5).
Sesuatu
umat tidak dapat bangun selama-lamanya tanpa harta-harta itu. Mereka perlu
berfikir. Inilah ilmu mereka selepas berfikir. Inilah asas penyatuan. Penyatuan
adalah rupa penyusunan sahaja. Para ʿulamāʾ yang berhak
dinamakan sebagai orang bodoh, telah berusaha sedaya upaya membangun rupa
penyatuan tanpa asas dan tanpa roh penyatuan.
Allāh berfirman:
Dan di bumi ada beberapa
tanda bagi orang yang yakin. (Al-Qurʾān: 51: 20).
Maksudnya, apabila manusia meminta keterangan keadaan bumi,
dia akan dapati saksi-saksi terhadap tuntutan ini yang disebut oleh Al-Qurʾān. Maka
saksi-saksi itu menjadi sebab mereka lebih yakin daripada keyakinan yang
pertama.
Pada ayat ini diisyaratkan bahawa wajib berfikir untuk
menyokong penyelidikan. Hikmah itulah yang diambil oleh orang Eropah dengan
mengumpul persediaan bagi setiap sesuatu. Pusat-pusat pengajian kita yang tidak
mempunyai kefahaman mengejek orang yang mengkaji segala keadaan yang mereka
terima daripada pengikut Aristotle bahawa bukti mendatangkan keyakinan;
penyelidikan boleh menimbulkan tanggapan yang teguh.
Dan seterusnya boleh
dirujuk di perpustakaan uiam dengan permintaan kajian tesus.
Petikan
dari tafsr al hakm oleh haji wan abdullah bin haji wan musa(tuan tabal )
meninggal pada tahun 1932M
No comments:
Post a Comment