1.
Politik dan agama tidak terpisah,Politik
adalah jalan dan agama adalah matlamat.Dalam tindak-tanduk politik ada kotornya
kerana berdepan yang zalim dan menyalahgunakan sesuatu kebaikan yang dijadikan topeng
untuk menutup kepalsuan mereka.Kuasa yang berselindung disebalik kebaikan
peribadi yang tidak mengambil kira masa depan masyarakat dan maanusia.
2.
Kebanyakan ahli ugama yang terpengaruh
dengan falsafah paderi yang mengambil faham sepertinya untuk ibadat dan
kebajikan sahaja.Sesuai dengan perwatan peribadi dikalangan ahli-ahli agama
tidak melibatkan diri didalam pergerakan dan perebutan kuasa yang dikatakan itu
semuanya adalah dunia.Dunia itu bangkai dan berebut itu ialah anjing.Orang yang
dipengaruhi oleh semangat sami menumpukan kebaikan setakat peribadi dan
selanjutnya mempengaruhi orang lain supaya
ikut seperti mereka.
3.
Ada yang berpendapat slogan politik suku
agama suku adalah slogan politik yang digunakan oleh sesetengah pemimpin Umno
yang mererajui BN kerana terdapat didalamnya parti-parti gabungan BN yang
beranggap islam adalah ekstrim dan melampau.
4.
Bidang politik adalah bidang yang mulia
disisi agama kerana segala penyelesaian masalah umum dan masyarakat
adalah fardhu kifayah dan jalan yang menuju kepada matlamat itu menyuruh
berbuat baik dan melarang berbuat jahat,jalannya ialah kuasa. Hadis nabi s.a.w., hendaklah kamu tolak
kemungkaran itu dengan tangan kamu apabila kamu berkuasa, jika tidak, dengan
lidah, jika tidak, dengan hati. Maka itu selemah-lemah imam.
5.
Hadis ini menunjukkan menolak sesuatu
kemungkaran itu memerlukan kuasa di dalam tangan dan kuasa itu hari ini iaitu
kuasa politik.Jika tidak dengan lidah untuk melahirkan sesuatu hujah yang
meyakinkan manusia dan jika tidak mampu lagi dengan hati. Itulah
selemah-lemahnya imam.
6.
Orang yang tidak terlibat dalam
pergolakan ini yang mana tidak mampu menolak sesuatu kemungkaran dan tidak
mampu pula melahirkan pendapat kebenaran. Itulah selemah-lemah imam.
7.
Umat islam perlu ada kekuatan setanding
kekuatan dengan yang mungkar dan perjuangan bagi menundukkan supaya Golongan
yang mungkar supaya patuh kepada undang-undang itu adalah fardhu kifayah.
8.
Khidmat untuk kepentingan umum perlu
terlibat dalam politik untuk menyelamat dan menambah baik kepada masyarakat adalah
kemuncak kepada fardhu kifayah dan melaksanakannya untuk tujuan mencapai adil
dan ihsan untuk semua manusia sebagai hamba Allah berkhidmat di bumi Allah
dibumi manusia dilahirkan, dibumi manusia membina kerangka yang menjadi
keinginan fitrah insaniyah demi untuk mendapat keredhaan Allah maka di akhirat
adalah ganjaran pada pencapaian kerja-kerja, itulah yang dimaksudkan dan jangan
kamu lupa bahagian mu didunia.Yang dimaksudkan dengan bahagian kamu di dunia
ialah kelayakan, kelebihan, keistimewaan yang diberi oleh Allah kepada
seseorang sebagai alat untuk tujuan tersebut.
9.
Ahli-ahli umno harus dididik menyumbang
jiwa raga untuk mengekal dan menambah baik. Bersehkan politik umno yang perlu diukur pada prinsip sejagat. Tanpa prinsip
sejagat umno akan kehilanga arah, tidak dapat kepercayaan daripada rakan
kongsinya sendiri daripada pelbagai kaum dan pelbagai agama.
Sedikit petikan dari mukadimah takwil quran
haji nik mohd salleh wan musa dalam al mukadimah) - boleh didapati di UIAM dgn
permintaan kajian sahaja. Ianya didalam tafs al hakm sebagai priview takwil
quran)
Umat
Islām
seluruh dunia tidak akan menjadi umat yang mulia selagi mereka tidak mengkaji
dengan teliti pengajaran Al-Qurʾān dan pimpinan Nabi Muḥmmad (S.A.W.) untuk membentuk
negara Islām
dan rupa bangsanya.
Shāh
Walī
Allāh
menghuraikan masalah ini seperti berikut:
“Dan sebahagian
daripada prinsip yang harus diperhatikan oleh seseorang pemimpin yang mahu
menjadikan umat-umat yang berlainan adat dan kebudayaan di dalam satu millah
(rupa bangsa yang satu) bahawa hendaklah pengajaran agama kepada mereka itu
disusun untuk mendirikan Khilafah yang umum. Dan hendaklah dijadikan
khalifah-khalifah yang kemudian daripadanya tertentu kepada ahli negerinya dan
keluarganya yang telah dilahirkan di atas adat dan peraturan hidup yang
tertentu kerana tidaklah bersamaan buat-buat celak pada dua mata itu seperti
bercelak dengan sebenarnya.
Dan hendaklah semangat mempertahankan agama dalam kalangan mereka disertai
dengan semangat mempertahankan nasib keturunan, dan hendaklah ketinggian
martabat mereka dan kebijaksanaan tabiat mereka menggambarkan ketinggian bagi
pemerintahan pengasas millah itu dan kebijaksanaan pada tabiatnya.
Itulah maksud persabdaan Nabi (S.A.W.): “Pemimpin-pemimpin itu hendaklah daripada
Quraish.” Dan hendaklah berpesan kepada pengganti-pengganti kemudian
daripadanya supaya menegakkan agama dan mengembangkannya. Itulah maksud
kata-kata Saidina Abū Bakr al-Siddīq r.a.. “keteguhan kamu di atas suatu tujuan itu
ialah dengan apa yang telah membentuk dengan kamu oleh pemimpin-pemimpin kamu”.[1]
Sedikit petikan dari mukadimah takwil quran
haji nik mohd salleh wan mussa dalam al mukadimah)
Keadaan ini seperti seorang yang mahu
beristeri walaupun diutamakan memilih wanita yang beragama untuk melahirkan
keturunan yang ṣāliḥ,
tetapi perkahwinan tidak mungkin berlaku jika wanita itu tidak cantik dan
tingkah lakunya tidak menarik. Maka syarak menggalakkan seseorang lelaki
memilih isteri yang cantik dan menarik pada pandangannya supaya mereka dapat
hidup mesra dan kekal. Begitu juga pihak perempuan hendaklah memilih lelaki
yang kacak dan bijaksana supaya kepimpinannya membawa kehidupan yang bahagia
dan berjaya.
Semangat kebangsaan perlu dikekalkan dalam
masyarakat umat Islām
untuk menegakkan pengajaran Al-Qurʾān. Maka Islām telah mengiktiraf semua
kepentingan sesuatu kaum itu dipelihara khususnya dalam pembentukan syariat.
Islām
meraikan semua kemahuan dan budaya sesuatu kaum sebagai sumber utama
kelahirannya.
Semangat kebangsaan perlu
dikekalkan dalam masyarakat umat Islām
untuk menegakkan pengajaran Al-Qurʾān. Maka Islām telah mengiktiraf semua
kepentingan sesuatu kaum itu dipelihara khususnya dalam pembentukan syariat.
Islām
meraikan semua kemahuan dan budaya sesuatu kaum sebagai sumber utama
kelahirannya.
Shāh
Walī
Allāh
menerangkan perkara ini seperti berikut:
“Dan hendaklah diketahui bahawa
sesungguhnya berlainan segala syariat para nabi (A.S.) itu kerana beberapa
sebab dan beberapa maslahah, hal itu ialah kerana syiar-syiar Allāh hanya dijadikan syiar kerana tujuan tertentu. Dan
kadar yang ditetapkan di dalam syariat itu ialah berpandukan kepada keadaan
orang yang mukalaf dan adat mereka itu”.[2]
Di halaman yang lain Shāh Walī Allāh
menerangkan seperti berikut:
“Hanya nabi itu datang
memerhatikan pada iktikad dan amalan yang telah ada di sisi mereka. Maka
mana-mana yang sesuai bagi membersihkan jiwa, lalu ditetapkan untuk mereka, dan
ditunjukkan mereka itu kepadanya, dan mana-mana yang bertentangan dengan
kebersihan jiwa maka nabi-nabi menegah mereka dari melakukannya”.[3]
Berdasarkan keterangan ini tidak
dapat dinafikan bahawa Islām
telah meletakkan asas semua peraturan hidup dan un dang-undang di atas semangat
kebangsaan sebagai tabiat semula jadi bagi setiap manusia. Semangat ini perlu
diiktiraf dan dihormati mengikut pengajaran Al-Qurʾān.
Sebahagian ʿulamāʾ
Islām
seperti Sayed Qutub dan Abū al-aʿlā Maududi telah terkeliru dalam
masalah ini. Mereka menyangka fahaman kebangsaan bertentangan dengan pengajaran
Islām
dan Al-Qurʾān kerana pandangan mereka
tentang semangat kebangsaan dalam pengertian yang sempit seperti yang berlaku
kepada sesetengah pemimpin Barat. Kesilapan itu timbul dari fahaman fanatik
yang sememangnya ditegah oleh Islām –
bukan timbul dari fahaman semangat kebangsaan. Jika fahaman semangat kebangsaan dan kekeluargaan
bertentangan dengan Islām
sudah pasti tidak diturunkan dalam Al-Qurʾān ayat-ayat seperti hukum
membahagi harta pusaka kepada waris selepas mati, dan tidak diturunkan ayat
cara menentukan nafkah yang baik iaitu pertama ditujukan kepada ibubapa,
keluarga yang hampir dan sebagainya.
(Dipetik dari al muqadimah haji nik mohd saleh
wan musa)- boleh didapati di UIAM dgn permintaan kajian sahaja. Ianya didalam
tafs al hakm sebagai priview takwil quran)
Demikianlah tujuan
manusia dijadikan ialah untuk menjadi khalifah dibumi atau sebagai tajalli
tuhan untuk menyusun atur makhluk dibumi supaya selari dengan prinsip adil dan
ihsan sebagaimana yang dikehendaki allah.
(Sedikit petikan dari mukadimah
takwil quran haji nik mohd salleh wan musa dalam al mukadimah)
Ringkasnya Nabi (S.A.W.) diutus
untuk membangun Millah Ḥanīfī
yang diasaskan oleh Nabi Ibrāhīm (A.S.) Maka dasar syariat millah
tersebut mesti dikekalkan melainkan sedikit perubahan sekadar menentukan
perkara umum, menambahkan penjelasan, menerangkan batasan-batasan dan
sebagainya sahaja.
Kehendak Allāh supaya Nabi Muḥammad (S.A.W.) membersih akhlak
bangsa ʿArab.
Kemudian dengan perantaraan bangsa ʿArab
pula membersihkan akhlak manusia seluruh dunia. Maka unsur-unsur syariat Nabi
Muḥammad
(S.A.W.) terpaksa dibentuk berdasarkan budaya bangsa ʿArab sebagai contoh pertama,
kemudian falsafah pembentukan itu diikuti oleh bangsa-bangsa lain di seluruh
dunia.
Maka secara keseluruhannya syariat
Millah Ḥanīfī
itu berkulitkan budaya bangsa ʿArab.
Jika diperhatikan secara tasyrik,
undang-undang yang dibentuk oleh Nabi Muḥammad
(S.A.W.) adalah untuk menyempurnakan mana-mana yang telah ada dalam kalangan
umat ʿArab
itu. Setiap hukum yang diperundangkan itu mengandungi latar belakang dan
sebab-sebab yang diterima akal. Setiap suruhan dan tegahan mengandungi maslahah
dan tujuan yang khusus.
Ringkasnya, contohnya dalam bidang
ibadat, hukum bersuci, sembahyang, puasa, zakat dan haji dalam kalangan umat ʿArab pada zaman itu telah banyak
berubah daripada yang asalnya kerana mereka tidak mengambil berat
melaksanakannya, mereka berselisih faham tentang cara melakukannya. Oleh kerana
pada kebanyakannya tiada peraturan dan termasuk penyelewengan-penyelewengan
oleh ahli Jahiliah, maka Al-Qurʾān datang untuk menyusun kembali,
memperbetulkan mana-mana yang telah berubah kembali seperti kehendak asalnya.
Dalam bidang pentadbiran rumah
tangga juga telah diterap beberapa budaya buruk, melampau dan zalim. Demikian
juga peraturan dalam politik negara telah dirosakkan. Maka Al-Qurʾān menetapkan prinsip-prinsip,
batasan-batasan dan waktu-waktunya.
(Dipetik dari al mukadimah haji nik mohd
salleh wan musa) - boleh didapati di UIAM dgn permintaan kajian sahaja. Ianya didalam
tafs al hakm sebagai priview takwil quran)
10.
Bersehkan budaya umno yang bekerja
kerana wang, tidak ada wang tidak ada kerja.Kerana budaya kepentingan diri pernah
berlaku di dalam sejarah yang diibaratkan dalam al quran ,anai-anai yang
memakan tongkat nabi sulaiman yang memberi maksud akhirnya kerajaan peninggalan
nabi sulaiman jatuh tersungkur setelah beberapa generasi.
11.
Kesan daripada kejatuhan sebuah kuasa
politik,ekonomi dan perniagaan akan berubah, segala peluang perniagaan dan
kegiatan ekonomi akan beralih tangan.Rakyat dan generasi yang akan datang yang akan
menjadi mangsa penjajah akan dipecah belahkan dan tidak lagi wujud semangat
bersatu dan saling membantu antara satu sama lain. Generasi itu akan menderita apabila
kelalaian di sebabkan generasi sebelumnya cuai terhadap kuasa politik yang ada.
12.
Dalam suratul baqarah ayat 254,
hendaklah kamu berbelanja(menyumbang kepada organisasi perjuangan).dan ingatlah
suatu hari tidak ada jual beli/perniagaan/perdagagan(setelah ekonomi beralih
tangan pada orang lain).tidak ada lagi shafaat (semangat bersatu dan tolong
menolong), sesungguhnya di azab orang yang zalim.(maksudnya orang-orang yang
ada kuasa politik,khazanah negara di buat untuk kepentingan diri dan apabila politik
beralih tangan, ekonomi akan dimiliki orang asing.) dan generasi seterusnya
akan menerima padah.
Allah berfirman:
Hai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebagian dari
rezki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu
tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi syafa'at. Dan orang-orang kafir
itulah orang-orang yang zalim. (baqarah 254)
Oleh
hasan bin muhamad kg tok ku oleh kerana rating hanya ada 10 oang sahaja, kami tidak mengutamakan keindahan bahasa. sampai maksud kami dah dikira memadai.
No comments:
Post a Comment