1.
Mereka
berpendapat banjir adalah bala daripada Allah berpunca daripada perbuatan
manusia yang berlaku di kuala lumpur. Bila ditanya kenapa? siap berlaku di
kuala lumpur maka bala itu datang ke kelantan.jawabnya bala itu tidak mengira tempat
atau pun sesiapa dan melibatkan kepada semua.
2.
Sudah
berlalu 28 tahun sejak tok guru menjadi Menteri Besar tidak pernah banjir besar sebelum itu, beliau menambah
kepada hujjah,jika ada awan hujan yang akan turun, nescaya awan itu akan beralih
ke arah lain.
3.
Daripada
reaksi dan pandangan individu2 itu menampakkan betapa kuatnya sifat fanatik
puak dan parti orang kelantan dan terhadap pemimpin mereka yang mereka anggap
serba sempurna dan mempunyai sifat-sifat keramat.
4.
Mereka
yang seumpama itu tidak mahu faham betapa banjir lumpur yang datang daripada bukit-bukit
yang telah dibotakkan secara besaran yang dijangkakan ribuan ekar adalah
perbuatan pemimpin-pemimpin kelantan yang meluluskan perbuatan tersebut. Yang
dijangka, yang diboneka, adalah perbuatan pemimpin-pemimpin kelantan yang
meluluskan perbuatan tersebut.
5.
Mereka
merasa tidak berslah dan berchanggah dengan Islam kerana kerakusan menebang
pokok itu tidak di sebut dalam kitab feqah dan al-Quran, cuma mereka
mensabitkan bala Allah hujan batu kepada mereka-mereka yang durhaka tetapi
tidak berbentuk bala bila hujan lumpur berlaku yang berupaya meruntuhkan banggunan
dan rumah-rumah kediaman dan balak telah
meruntuhkan jambatan.
6.
Sepatutnya
rakyat kelantan telah menerima hakikat kesan daripada perbuatan yang tidak
mengikut etika yang sepatutnya.
7.
Tetapi
rakyat kelantan yang diselubugi oleh individu yang dianggap keramat tetapi
tidak berani membuka mulut kerana takut kan keramat yang ada pada bekas MB itu
walaupun semua pihak tahu tindakan belaiau itu adalah semata-mata kerana wang kerana
wang mereka menjadi kan semua bukit-bukau adalah bahan yang dijadikan makanan.
8.
Demikianlah
satu episod yang lahir di kelantan sebagai makhluk perosak bumi.Sanggup
melakukan kerosakan memenuhi selera makan juk makjuk yang besar.
9.
Dengan
lahirnya makhluk perosak bumi itu akan berlaku satu kiamat kecil selepas ini
dan suun alam akan menghukum kaum yang tak bersalah.
10.
Kebanyakan
umat Islam telah disedari bahawa syirik itu adalah satu dosa yang besar tetapi
mereka tujukan syirik itu kepada pemuja keramat atau pun kubur, mereka tidak
membayangkan syirik kepada ulama dan orang yang berkuasa adalah sesuatu yang
nyata. Mereka sembunyikan syirik kepada ahli ilmu dan syirik kepada orang yang
berkuasa.
11.
Firman
Allah. Mereka jadikan ulama feqah dan tasauh tuhan selain Allah
Ulama tasauh
yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah akhbar dan ruhban ialah ahli ilmu tentang
undang-undang dan ahli ilmu tentang akhirat.
12.
Meraka
wajib bertaubat dan kembali kepada ajaran al Quran dan mengenal hala tuju Islam
ialah untuk membina adil dan ehsan di kalangan manusia. Persoalannya, pernahkah
seminar tentang adil dan ehsan ini pernah dibuat untuk diterjemah kepada bentuk masyarakat
sekarang samada pihak kuala lumpur dan pihak kota bharu perlu menyedarinya.
Setiap manusia dianugerahkan akal dan ilmu untuk menterjemahkan adil dan ehsan
sebagai perintah Allah untuk dilaksanakan di bumi.
13.
Manusia
sebagai khalifah atau pengganti Allah untuk mengurus bumi ini supaya nilai
terjemahan itu menuju kepada kebenaran yang dikehendaki oleh al Quran itu.
14.
Hala
tuju dan niat seseorang itu menjadi matlamat perjuangan seseorang, itulah
dinamakan , in namal a’mal lubil niat. Setiap perbuatan disertai niat.
15.
Kita
tidak boleh mengharapkan Islam itu terlaksana mengikut kaedah ulama cari makan
kerana mereka menggunakan ceramah-ceramah Islam yang disulami dengan lagu-lagu
dan lawak jenaka semata-mata untuk membuat harta tanpa menyentuh perkara pokok.
Mereka membesar-besarkan perkara kecil seperti kain tudung, arak ,anjing dan
babi.
16.
Sudah
terlalu banyak mereka memperkatakan Islam mengikut penafsiran sendiri tanpa
mengikut kaedah di dalam pengajaran al Quran tidak akan menepati jalan
penyelesaiaan dan masalah masyarakat manusia.tamat.
Oleh hasan bin
muhamad, kg tok ku.
No comments:
Post a Comment