Asalamualaikum, salam mengikut
takrif sebenar
1.
Asalamualaikum adalah satu doa pada
zahir dari sudut umum dan Doa itu seharusnyalah mesti dari hati jujur dan yang tidak
membohongi keyakinan diri kepada mereka yang didoakan itu atau diberi salam itu
. Maka pastikanlah doa itu dengan perbuatan.
2.
Doa salam mengharapkan supaya
manusia dalam keadaan selamat dan sejahtera jauh dari ketakutan dan kebimbangan.
Sabda nabi, hendaklah kamu memberi salam samada yang kenal atau tidak.(al
hadis) Adalah digalakkan memberi salam kepada yang kenal atau yang tidak kenal
dengan maksud selamat dirinya ditempat mereka tinggal atau menumpang
tinggal(bermastautin)
3.
Salam harus dibuktikan dengan
amalan, dan Kadang-kadang salam itu hanya sekadar resam untuk dijadikan bahan
berpura-pura seperti salam-salam orang politik tanpa memperdulikan salam itu
sendiri.
4.
Doa untuk selamat, ada pada semua
kaum yang dianjurkan oleh nabi-nabi mereka kerana setiap kaum ada nabi. Setiap
kaum di utuskan rasul dan nabi. Allah berfirman:
“Dan sesungguhnya Kami telah utuskan beberapa orang rasul
sebelum kamu
(wahai Muḥammad), setengah dari mereka ialah yang Kami telah
ceritakan
kepada kamu, manakala setengah daripada mereka itu yang Kami
tidak
pernah ceritakan
kepada engkau”.22 Al-Qurʾān: 40: 78
5.
Setengah kaum mengucapkan selamat
pagi, selamat tengahari dan sebagainya. Ianya tetap Salam walaupun ini diwarisi
oleh penjajah inggeris
6.
Kepada seseorang mengharapkan
sokongan salam untuk selamat menjalani kehidupan harian.
7.
Manusia yang bermasaalah, mereka
itu mengharapkan sokongan dan sumbangan, maka terhasilah selamat yang
dimaksudkan. Selamat yang menjadi impiannya.
8.
Mereka yang mengamalkan amalan budaya mewah,maka jalan selamatnya cara hidup
sederhana.Mereka yang mementingkan diri selamat baginya kepada sifat ehsan dan
pemurah.Mereka yang miskin dan akan selamat baginya setelah dicukupkan. Mereka
yang mengganggur selamat baginya apabila mereka diberi pekerjaan. Manusia
terdedah kepada keadaan yang tidak selamat
apabila memiliki ilmu yang salah pengenalan (suul makrifat). Tidak
selamat juga.
9.
Tetapi ada pihak yang tidak
terdedah kepada semangat membantu.Salam mereka hanya setakat bunyi dibibir
mulut sahaja.Salam mereka itu tidak memberi apa-apa faedah kepada masyarakat jika setakat dalam ertikata
melaksanakan fardhu kifayah kerana bagi mereka ibadat itu hanya setakat fardhu
ain semata-mata.
10.
Menjadi tanggungjawab kepada
pendakwah-pendakwah, antara pendakwah yang bebas adalah pendakwah yang
berlesen.
11.
Biasanya pendakwah yang berlesen menolak
usaha-usaha berdialog seperti dialog antara agama.
12.
Dan ada pula yang tolak peluang
ini.
13.
Bukankah pendakwah berlesen itu ada
sijil, kenapa di tolak berdialog secara ilmiahdan mengapa mereka dengan alasan
dicap sebagai islam leberal atau pluralisme agama?
14.
Kecenderungan pihak-pihak yang tertentu
dan pihak-pihak yang berkenaan mereka yang anti pluralisma itu, cenderung
kepada islam jumud Kerana islam jumud itu hanya membincang fardhu-fardhu ain semata-mata
sahaja dan hal-hal peribadi.
15.
Mereka tidak membincang soal daulah
islamiah dan perpaduan, ekonomi dan keperluan manusia untuk kembali kepada al
quran.
16.
Mereka membuat undang-undang untuk
menang sebelah pihak bukan untuk mencari kebanaran.
17.
Dan mereka inilah menjadi
tanggungjawab kepada orang yang beriman kepada al Quran untuk diselamatkan.
18.
Kerana mereka ini tidak bebas
mendapat sumber ilmu, hanya terikat dengan ulama-ulama tertentu sahaja, firman allah
﴾At-Taubah[9]:31
Dengan maksud:“mereka jadikan ulama
feqah dan tasauh pengganti tuhan pendidik selain Allah”. Kata ibnu abbas , mereka tidak
menyembah ulama tetapi mengikut apa sahaja apa yang di kata ulama tanpa menilai
.
ayat itu menjelaskan dua ulama dimana akhbar dan waruhban iaitu ulama
fiqah dan ulama tasauh.
19.
Ijtihad manusia mungkin baik atau
menepati untuk sesuatu keadaan tempat dan zaman.
20.
Adalah tidak mungkin manusia yang
bersikap lemah dan tidak maksum itu samua kata-katanya menepati untk semua
zaman.
21.
Ada pihak membaca al Quran bertujuan
untuk menegak hadis dan feqah adalah tidak sama dengan maksud sebenar al Quran
di tegakkan dengan hujjah al Quran itu sendiri kerana al Quran sesuai dengan
semua zaman. Shariat itu terdedah kepada perubahan dan ijtihad.
22.
Kata Syaidina Ali, didiklah
anak-anak kamu sesuai dengan zamannya kerana ia dilahirkan untuk zaman itu.
23.
Al Quran diutuskan kepada nabi
muhammad s.a.w untuk mendirikan negara supaya wujud adil dan ihsan.
24.
Semua keperluan lain tertakhluk
dibawahnya demikianlah, itulah islam yang menuju kepada selamat untuk tujuan semua
umat manusia.
25.
Tetapi dimanakah silapnya umat
islam hari ini melihat islam nabi Muhammad s.a.w. di sudut ibadat
semata-mata...
26.
Pada pendapat saya pengaruh ruhban
telah meresap di dalam islam bermula daripada sistem pendidikan islam itu
sendiri.
27.
Manusia perlu diselamatkan daripada
perpecahan kerana perpecahan itu ada sifat syirik dan wujudkan perpaduan kerana
bersatu itu sifat tauhid.
28.
Manusia boleh bersatu apabila dia
kembali kepada fitrah insaniyah.
29.
Sesuatu zaman adalah berbeza-beza
maka keperluan dan masalah juga berbeza. Maka manusia memerlukan para mujtahid
yang berijtihad untuk memenuhi tuntutan semasa.
30.
Tetapi ada pihak yang beranggapan
dunia sudah akhir zaman. Pintu ijtihad sudah tertutup, kita perlu bertaklid
kepada para mujtahid terdahulu. Anggapan ini dilakukan oleh ulama-ulama yang
mendapat upah daripada orang-orang politik Kerana dikatakan taraf ulama hanya membincangkan
soal-soal fardhu-fardhu ain sahaja,bukan membincang masalah politik dan
masyarakat.
31.
Ada orang berpendapat umat islam
umat di malaysia sewajarnya shadahnya ditambah satu lagi iaitu dengan imam
shafie selepas pada allah, nabi muhamad. Kerana dianggap shafie bersifat maksum
dan ijtihadnya untuk seluruh alam dan sepanjang zaman.
Oleh hasan muhamad
kg tok ku
No comments:
Post a Comment