Pengenalan surah qaf di cedok dari tafsr al hakm wan abdullah wan musa.
(Dengan nama Allāh, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani).
Allāh berfirman:
Qāf dan Al-Qurʾān yang mulia. (Al-Qurʾān:
50: 1).
Kami berpendapat, nilai huruf ‘Ø’ sama dengan 100 tahun, dikira dari masa Nabi
(S.A.W.) diutus menjadi nabi. Ada dua tempoh pusingan Al-Qurʾān yang diturunkan. Pertama, tempoh penyampaian ilmu dan
dakwah supaya orang ramai mengikuti undang-undang Al-Qurʾān.
Tempoh ini bermula semenjak Nabi diutus sehingga baginda berhijrah dari Mekah
ke Madīnah iaitu selama tiga belas (13) tahun. Kedua tempoh
menyusun undang-undang bermula dari hijrah. Tempoh ini selama 87 tahun. Apabila
dikira dari awal tempoh menyampaikan ilmu dan dakwah supaya mengikuti kebaikan
undang-undang Al-Qurʾān,
jumlahnya 100 tahun yang telah sempurna pada zaman Walid bin ʿAbd al-Mālik. Jika dikira dari peringkat menyusun bentuk
undang-undang Al-Qurʾān,
jumlahnya 100 tahun yang tamat pada zaman ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz.
Shaykh berkata, dalam tempoh 100 tahun itu amalan umat Islām dalam bidang politik dan pendidikan, semuanya
bersumberkan Al-Qurʾān sahaja. Demikian juga amalan
Nabi (S.A.W.), Abu Bakar, ʿUmar, ʿUthmān, ʿAli, Muʿawiyah dan orang yang
kemudian daripada mereka bersumberkan Al-Qurʾān
sahaja. Al-Qurʾān
merupakan teks pada zaman itu. Sekiranya mereka belajar pelbagai perkara lain,
semuanya seolah-olah huraian dan penerangan kepada Al-Qurʾān sahaja. Teks itulah yang tersemat
dalam fikiran dan hati mereka. Ḥadīth tidak ditulis
pada zaman itu, tetapi ḥadīth hanya dihafal dan sebagai penerangan kepada Al-Qurʾān. Contohnya, aku mengajar Al-Qurʾān
sekarang, tiba-tiba aku tidak dapat menghuraikan dengan terperinci, adakah kamu
dapat memahami Al-Qurʾān.
Jawabnya: Tidak. Tetapi perkara yang terperinci itu tidak tercatat di sisiku.
Demikian juga kedudukan ḥadīth, belum ditulis pada zaman ‘Ø’ (100 tahun).
Pada zaman ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz, beliau meletakkan
ḥadīth sebagai teks, dan beliau adalah orang yang pertama
mengarahkan para ʿulamāʾ
supaya mengumpul ḥadīth, iaitu ḥadīth yang dikumpul
dalam kitab Muwaṭṭaʾ oleh Imām Mālik. Pada masa itulah umat Islām mulai mundur sedikit terhadap Al-Qurʾān berbanding dengan zaman sebelumnya. Inilah maksud
kata-kata Syu’bah seperti yang tercatat dalam Tazkirah Al-Huffaz (Jilid
1, halaman 184): oleh al-Zahabi yang
menerangkan Syu’bah.: “Wahai kaumku, setiap kali kamu maju dalam ḥadīth, kamu akan mundur dalam Al-Qurʾān”.
Kemudian berlaku fiqh pada zaman Mansūr dan Hārūn Al-Rashīd. Mereka jadikan fiqh sebagai teks. Maka berlaku kemuduran Umat Islām yang lebih teruk terhadap Al-Qurʾān. Contohnya, di Madrasah Deoband, teks di sisi mereka
ialah enam kitab hadis sahaja, iaitu kitab-kitab hadis Bukhārī, Muslim,
Abū Dāʾwūd, Termidhi,
Al-Nasaʾī dan Ibn Majah. Mereka juga mempelajari kitab
adab, nahu, soraf, mantiq (logik) dan fikah Ḥanafī, tafsir Al-Jalalain
dan Al-Baidhawī, tetapi teksnya hanya enam kitab ḥadīth. Kemudian berlaku pertelingkahan dalam kalangan
mereka menyebabkan mereka berpecah kepada dua golongan. Satu golongan, apabila
fiqh berselisih dengan ḥadīth, mereka taʾwīlkan ḥadīth supaya sesuai dengan fiqh dan itulah golongan yang
paling ramai. Manakala golongan kedua, mereka taʾwīlkan fiqh supaya
sesuai dengan ḥadīth dan golongan ini amat sedikit. Perpecahan itu
disebabkan oleh para pelajar yang datang dari segenap pelusuk India. Sebahagian
daripada mereka telah belajar di negeri mereka dan sudah mempunyai kemahiran
ilmu di negeri mereka. Kemudian mereka datang ke Deoband mempelajari ḥadīth selama setahun. Sebahagian daripada penuntut pula
belajar asas ilmu di Deoband. Mereka berbeza daripada kumpulan pertama, tetapi
tujuan mereka hanya mempelajari enam kitab ḥadīth ṣaḥīḥ. Semua ilmu ʿaqlī, ilmu naqlī adalah
penerangan dan alat kepada kitab ṣaḥīḥ sahaja.
Nabi (S.A.W.) mengajar Al-Qurʾān kepada orang ramai. Kemudian
satu kumpulan umat Islām (ʿArab) belajar Al-Qurʾān
diikuti oleh umat Rom, umat Parsi, umat Turkī, umat Habshah, umat India dan umat-umat lain. Dari situ setiap kaum
telah melahirkan para ulama Al-Qurʾān
dan terbentuk masyarakat mengikut pandangan Al-Qurʾān.
Mereka telah berjaya menakluki negeri-negeri berdasarkan sistem Al-Qurʾān dan
melahirkan pemerintahan yang tersusun rapi di bawah hukum Al-Qurʾān pada zaman
itu.
Di sisi umat Islām tiada satu buku yang ditulis yang boleh mereka rujuk untuk
menyelesaikan pelbagai keraguan melainkan Al-Qurʾān.
Pada awal seratus tahun kedua, kerajaan Al-Walid bin ʿAbd al-Mālik telah tetap, dan ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz sebagai pemerintah
di Madīnah. Kami berpendapat, Al-Walid bin ʿAbd al-Mālik adalah seorang perintis pada zaman baru bagi umat
Islām dan beliau juga penamat bagi zaman yang lalu.
Maka Imām Walī Allāh Al-Dihlawī mempunyai pandangan yang khusus terhadap perintis dan
penamat ini. Pendapatnya telah dihuraikan dalam kitab Tafhīmāt al-Ilāhiyyah dan pendapat ini kami petik dari buku itu, tetapi
kami yang menyusun peringkat zaman itu.
Mengikut zahir sejarah Islām, ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz menjadi pemerintah
di Madīnah. Beliau mengumpul para fuqaha Madīnah supaya berpegang dengan ḥadīth dan bersatu. Inilah pusingan kedua. Beliau mengarah
orang ramai supaya menulis ḥadīth. Arahan itu untuk
mengubah pemikiran umat Islām daripada pemikiran
yang asal.
Maka Al-Qurʾān
yang agung membezakan pemikiran orang ramai kepada dua kumpulan iaitu kumpulan
orang beriman dan kumpulan orang kafir. Setiap kumpulan, sama ada pada zahirnya
mukmin atau kafir; atau pada batinnya muʾmīn atau pada batinnya
kafir (munafik). Gabungan setiap yang kafir pada zahir dan batin adalah kafir.
Pembahagian manusia mengikut bahasa dan kaum tidak disebut
dalam Al-Qurʾān.
Orang yang paling tinggi martabat ialah orang Quraish. Orang Quraish yang tidak
beriman dengan Al-Qurʾān tidak bernilai sebesar biji
sawi pun. Malah terdapat kenyataan keazaban yang amat pedih terhadap orang
kafir di dunia dan di akhirat. Pada umumnya ada kenyataan nabi yang menerangkan
tentang orang Quraish.
Ada orang keturunan Habshah Afrika yang beriman dengan Al-Qurʾān. Mereka berhak ke atas semua peningkatan di dunia dan
di akhirat.
Inilah pemikiran Al-Qurʾān
pada peringkat pertama dari kalangan umat Islām. Itulah sebabnya mereka mampu menyusun pusat
perhimpunan seluruh dunia dan mereka berjaya menawan mana-mana raja seperti Qaiṣar dan Kisrā yang menghampiri mereka. Semua kejayaan ini adalah
hasil keberkatan Al-Qurʾān
untuk mengadakan persamaan pemikiran dari kalangan semua orang yang beriman
dengan Al-Qurʾān.
Setelah kerajaan ʿUmaiyah teguh, tetapi mereka tidak berdaya
melaksanakan sistem Al-Qurʾān
di sisi mereka. Mereka lebih mengutamakan golongan mereka bahawa setiap orang
yang bersekongkol dan membantu Bani ʿUmaiyyah lebih diutamakan dari golongan lain yang
tidak bersengkongkol dengan mereka.
Inilah pemikiran Al-Qurʾān yang benar. Jika seseorang
membaca seperti apa yang dibaca dahulu nescaya tidak putus-putus keluar
daripada orang ʿArab
yang memahami Al-Qurʾān
mengikut fikiran mereka yang berada dalam kerajaan Bani ʿUmaiyyah. Pentadbiran
bagi Bani ʿUmaiyyah
tidak mengeluarkan orang melainkan mengubah pemikiran mereka. Perkara ini tidak
berlaku melainkan setelah diubah kurikulum pendidikan. Mereka meletakkan ḥadīth lebih utama daripada Al-Qurʾān
dalam pembelajaran dan mereka diperintah supaya ḥadīth ditulis. Ḥadīth itu bukannya menerangkan tentang pemikiran ʿArab secara khusus.
Nabi (S.A.W.) adalah orang ʿArab dan kebanyakan kumpulan orang ʿArab boleh dikatakan
dari golongan Quraish, diikuti oleh golongan Anṣār dan golongan lain.
Jika kita menyebut pergaulan Nabi dengan para sahabatnya
dalam pengajaran, jihad dan semua urusannya, semua pergaulan ini adalah urusan
agama. Kemudian kami juga menyebut bersama-samanya perkara yang dilakukan oleh
para pengganti Nabi hingga ke zaman ʿŪthmān dan kami khususkan
dengan nama ʿulamāʾ
penduduk Madīnah. Maka lahirlah semangat fanatik meyebarkan ilmu
ini dan menjadikan pemikiran Al-Qurʾān
itu sebagai pemikiran ʿArab.
Selepas itu secara tiba-tiba Al-Qurʾān
merugikan mereka mengikut tabiat mereka bahawa Al-Qurʾān
hanya datang untuk memberi petunjuk kepada orang ʿArab dan mengangkat mereka mengatasi semua kaum lain.
Inilah kehendak para pemerintah Banī ʿUmaiyyah.
Mereka menetapkan kepada dunia bahawa Al-Qurʾān
mengutamakan ʿArab
dan mereka juga mengutamakan ʿArab. Perkara itu tidak sesuai di sebut di sini. Jika
tidak demikian kami memang mampu menyebutnya.
Mengapakah orang Islām didorong ke arah pemikiran ini di bawah sebab-sebab semula jadi?
Inilah perbezaan antara peringkat pertama dan peringkat kedua.
Kebanyakan ahli sejarah Islām tidak menyebut melainkan peperangan Nabi, penaklukan
oleh para khalifah al-Rashidīn, peperangan yang berlaku dalam kalangan umat Islām dan mereka menamakan semua perkara ini sejarah Islām.
Shaykh berkata, semua perkara ini adalah cetusan zahir
sejarah Islām, kerana terjadi dari kenyataan sejarah ini beberapa
perkara serpihan, manakala sejarah hanya tersusun di bawah keterangan tentang
perubahan pemikiran yang bertukar ganti, sedangkan mereka tidak bermaksud
demikian, kerana terjadi daripada mereka beberapa kumpulan, bahawa adakah
setiap sesuatu yang muncul itu ada menyebut agama dan Islām? Tidak, disebabkan sesuatu melainkan bahawa Allāh telah melaksanakan hak-Nya mengikut pilihanNya.
Disebut juga hikmah, dan perbahasan tentang perkara itu dikira bidaʿah di sisi mereka.
Pemikiran itu juga berfaedah, kerana kekuatan pemerintahan kuku besi raja-raja
Banī ʿUmaiyyah merupakan hasil pada zaman itu.
ʿUmar
bin ʿAbd
al-ʿAzīz adalah seorang yang baik. Beliau mahu mengubah
pemikiran orang ramai dan beliau dapati orang ramai berbangga kerana mereka
menjadi orang ʿArab.
Maka ʿUmar
mahu memperbaiki bidaʿah
itu. Lalu beliau mengumpul semua fuqahāʾ Madīnah untuk
meriwayatkan ḥadīth dan āthār yang baik daripada para khalifah al-Rāshidīn yang
menyebabkan mereka bermegah dengan kearaban yang merujuk kepada bermegah dengan
Nabi (S.A.W.) dan para sahabatnya. Dengan cara ini menjadikan urusan itu
sebagai agama dan berfaedah kepada agama.
Darjah ḥadīth lebih rendah
daripada darjah Al-Qurʾān yang berada dalam peringkat
pertama. Peringkat pertama adalah teks (matan) Al-Qurʾān
al-ʿaẓīm dan biasa disebut keadaan Nabi dan para khalifah al-Rāshidīn dan orang ṣalih secara
perbandingan. Sekarang semuanya dikira matan (ḥadīth dan Al-Qurʾān dikira sebagai matan). Al-Qurʾān
dibaca selepas ḥadīth yang dijadikan sebagai matan; kerana Al-Qurʾān telah dijadikan berada dalam peringkat kedua dalam
masyarakat ini. Dua pemikiran ini menjadi samar dalam fikiran orang ramai.
Kesamaran yang diada-adakan untuk masa sekarang adalah sebagai pembantu agama.
Orang yang melaksanakannya ialah ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz. Beliau mengumpul
para fuqahāʾ Madīnah pada satu perkara yang mungkin menyatukan mereka
dan mengharuskan setiap orang melaksanakan setiap urusan mengikut fikirannya
pada perkara yang tiada kata sepakat maksudnya dalam Islām.
Oleh itu kumpulan fuqahāʾ di Madīnah telah tersusun dengan baik. Ada tujuh orang fuqahāʾ. Orang ramai
semuanya mengikuti mereka selepas itu. Setiap perkara yang telah disekata oleh
tujuh orang fuqahāʾ
ini, kamu tidak akan dapati para fuqahāʾ berselisih dalam perkara itu. Dan setiap perkara yang
mereka khilaf berada pada dua atau tiga pendapat. Maka semua fuqahāʾ Islām selepas itu saling berselisih dalam masalah itu
hingga sekarang. Maka di situ terdapat satu ruang untuk pusingan zaman yang
baru.
Satu Faedah
Imām Mālik mengumpul dalam kitab Muwaṭṭāʾ semua fiqh fuqahāʾ Madīnah kerana berpegang kepada yang terbanyak melalui
seorang. Beliau telah mengambil ihtiāt (Ê°vFº¯) dalam mengesahkan riwayat yang menjadi ikutan orang
Islām. Imām Shāfiʿī dan Muḥammad Ḥasan Shaibānī kedua-duanya belajar daripada Imām Mālik. Dengan sebab
itulah ilmu Mālik termasuk dalam fiqh Imām Shāfiʿī dan fiqh mazhab Ḥanafī. Ini semua berpunca daripada āthār yang baik
daripada ʿUmar
bin ʿAbd
al-ʿAzīz dan beliau tetap menjadi pemerintah Madīnah hingga ke akhir zaman al-Walid. Kemudian beliau
kembali ke Damshik semasa pemerintahan Sulaymān
bin ʿAbd
al-Mālik.
Pada hari-hari peringkat awal pemerintahan, beliau berusaha
mengukuhkan sistem pemerintahan yang mereka adakan di Madīnah. Tugas-tugas ini kami anggap sebagai amalan ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz yang utama.
Selepas Sulaymān
meninggal dunia, beliau menjadi khalifah selama dua tahun. Orang ramai mengira
pemerintahannya pada awal tahun 100H sebagai pemerintahan yang terbaik. Kami
tidak berakidah demikian, kerana kami berpendapat zaman pemerintahannya hanya
sekadar menyusun para fuqahāʾ
Madīnah. Kami tidak mahu mengkritik amalan seorang yang
baik. Kami bermaksud, tidak ada keutamaannya yang hakiki. Amalan beliau sebagai
satu ciptaan terhadap para fuqahāʾ dan berijtihad setelah bermesyuarat selepas membuat
keputusan dengan Al-Qurʾān
dan sunnah. Inilah peninggalan ʿUmar bin ʿAbd al-ʿAzīz.
Satu Fasal
Apabila ternyata perbezaan pendapat orang pada zaman
tertentu daripada pendapat orang pada zaman pertama, sekiranya perbezaan itu
berterusan hingga ke peringkat kedua, sudah tentu orang Islām akan menguasai seluruh dunia; tetapi selepas
perubahan pemikiran mereka, roh revolusi telah terputus daripada pemikiran umat
Islām. Mana-mana penaklukan yang berlaku selepas itu
adalah seperti penaklukan oleh raja-raja dengan pertolongan rakyat yang berani
yang diupah dengan wang – bukannya melalui kekuatan revolusi untuk menegakkan
kebenaran.
Sekarang kami kembali membincang cara Al-Qurʾān mewujudkan pemikiran revolusi ini. Setelah aku
(Shaykh ʿUbayd
Allāh Sindhī) menumpu berijtihad dan mendapat satu kepastian, iaitu dengan
berpegang kepada memberi peringatan tentang hari kiamat kepada orang ramai,
setelah manusia mati, jika ditakdirkan dia menggambarkan keadaannya, ia akan
dapat melihat dirinya bebas daripada semua persaingan untuk kemajuan secara
individu. Jika kesan itu hilang daripada fikiran seseorang, maka mengadakan
gambaran keadaannya mengikut penyeru di antara individu dalam pemikiran itu
adalah suatu perkara yang senang.
Apabila orang yang melaksnakan tugas secara tersusun, para
pengganti nabi dan para pembesarnya yang lebih maju berbanding dengan orang
ramai, tidak melalui hujah yang merujuk kepada diri mereka, malah dengan hujah
bahawa kitab Ilahi yang memerintahkan mereka supaya meluluskan semua hukumnya
daripada sudut penyatuan umat Islām secara umum, itulah yang menjadikan mereka lebih maju.
Setiap orang beriman lebih mengutamakan kitab Allāh. Itulah yang menjadikan mereka seperti para
pengganti nabi yang mendapat petunjuk. Nabi (S.A.W.) menerangkan perkara itu
kepada mereka. Sekiranya seorang Habshah yang berambut kerinting menjadi
pemerintah kamu, mengajar kamu kitab Allāh, hendaklah kamu patuh kepadanya. Mana-mana khalifah al-Rashdīn yang lebih maju daripada kamu terhadap kebanyakan
saudara mereka, perkara itu merujuk kepada kemuliaan mereka dan kaum mereka.
Mereka dalam keturunan yang dipandang tinggi dan mereka juga termasuk dalam
keluarga yang hampir dengan rasūl; semuanya hasil
rekaan pada peringkat kedua. Sebenarnya kemajuan tercapai hanya dengan hukum Al-Qurʾān. Dengan semangat dan pengajaran ini akal manusia
tunduk kepada Al-Qurʾān al-ʿaẓīm, yang mana
pakatan mereka menjadi salah satu sebab mereka bersatu melalui satu jalan yang
menjadi contoh kepada semua manusia.
Petikan dari tafsr al hakm
wan abdullah wan musa(untuk ahli sahaja)boleh dirujuk di perpustakaan uiam dgn
permintaan kajian. Tidak boleh dibawa keluar.
No comments:
Post a Comment