1.
Politik dan agama tidak terpisah,Politik
adalah jalan dan agama adalah matlamat.Dalam tindak-tanduk politik ada kotornya
kerana berdepan yang zalim dan menyalahgunakan sesuatu kebaikan yang dijadikan topeng
untuk menutup kepalsuan mereka.Kuasa yang berselindung disebalik kebaikan
peribadi yang tidak mengambil kira masa depan masyarakat dan maanusia.
2.
Kebanyakan ahli ugama yang terpengaruh
dengan falsafah paderi yang mengambil faham sepertinya untuk ibadat dan
kebajikan sahaja.Sesuai dengan perwatan peribadi dikalangan ahli-ahli agama
tidak melibatkan diri didalam pergerakan dan perebutan kuasa yang dikatakan itu
semuanya adalah dunia.Dunia itu bangkai dan berebut itu ialah anjing.Orang yang
dipengaruhi oleh semangat sami menumpukan kebaikan setakat peribadi dan
selanjutnya mempengaruhi orang lain supaya
ikut seperti mereka.
3.
Ada yang berpendapat slogan politik
suku agama suku adalah slogan politik yang digunakan oleh sesetengah pemimpin Umno
yang mererajui BN kerana terdapat didalamnya parti-parti gabungan BN yang
beranggap islam adalah ekstrim dan melampau.
4.
Bidang politik adalah bidang yang
mulia disisi agama kerana segala sebarang penyelesaian masalah umum dan masyarakat
adalah fardhu kifayah dan jalan yang menuju kepada matlamat itu menyuruh
berbuat baik dan melarang berbuat jahat,jalannya ialah kuasa. Hadis nabi s.a.w., hendaklah kamu tolak
kemungkaran itu dengan tangan kamu apabila kamu berkuasa, jika tidak, dengan
lidah, jika tidak, dengan hati. Maka itu selemah-lemah imam.
5.
Hadis ini menunjukkan menolak sesuatu
kemungkaran itu memerlukan kuasa di dalam tangan dan kuasa itu hari ini iaitu
kuasa politik.Jika tidak dengan lidah untuk melahirkan sesuatu hujah yang
meyakinkan manusia dan jika tidak mampu lagi dengan hati. Itulah
selemah-lemahnya imam.
6.
Orang yang tidak terlibat dalam
pergolakan ini yang mana tidak mampu menolak sesuatu kemungkaran dan tidak
mampu pula melahirkan pendapat kebenaran. Itulah selemah-lemah imam.
7.
Umat islam perlu ada kekuatan setanding
kekuatan dengan yang mungkar dan perjuangan bagi menundukkan supaya Golongan
yang mungkar itu patuh kepada undang-undang itu adalah fardhu kifayah.
8.
Khidmat untuk kepentingan umum perlu
terlibat dalam politik untuk menyelamat dan menambah baik kepada masyarakat adalah
kemuncak kepada fardhu kifayah dan melaksanakannya untuk tujuan mencapai adil
dan ihsan untuk semua manusia sebagai hamba Allah berkhidmat di bumi Allah
dibumi manusia dilahirkan, dibumi manusia membina kerangka yang menjadi
keinginan fitrah insaniyah demi untuk mendapat keredhaan Allah maka di akhirat
adalah ganjaran pada pencapaian kerja-kerja, itulah yang dimaksudkan dan jangan
kamu lupa bahagian mu didunia.Yang dimaksudkan dengan bahagian kamu di dunia
ialah kelayakan, kelebihan, keistimewaan yang diberi oleh Allah kepada
seseorang sebagai alat untuk tujuan tersebut.
9.
Ahli-ahli umno harus dididik
menyumbang jiwa raga untuk mengekal dan menambah baik. Bersehkan politik umno
yang perlu diukur pada prinsip sejagat.
Tanpa prinsip sejagat umno akan kehilanga arah, tidak dapat kepercayaan
daripada rakan kongsinya sendiri daripada pelbagai kaum dan pelbagai agama.
10.
Bersehkan budaya umno yang bekerja
kerana wang, tidak ada wang tidak ada kerja.Kerana budaya kepentingan diri pernah
berlaku di dalam sejarah yang diibaratkan dalam al quran ,anai-anai yang
memakan tongkat nabi sulaiman yang memberi maksud akhirnya kerajaan peninggalan
nabi sulaiman jatuh tersungkur setelah beberapa generasi.
11.
Kesan daripada kejatuhan sebuah kuasa
politik,ekonomi dan perniagaan akan berubah, segala peluang perniagaan dan
kegiatan ekonomi akan beralih tangan.Rakyat dan generasi yang akan datang yang akan menjadi
mangsa penjajah akan dipecah belahkan dan tidak lagi wujud semangat bersatu dan
saling membantu antara satu sama lain. Generasi itu akan menderita apabila
kelalaian di sebabkan generasi sebelumnya cuai terhadap kuasa politik yang ada.
12.
Dalam suratul baqarah ayat 254,
hendaklah kamu berbelanja(menyumbang kepada organisasi perjuangan).dan ingatlah
suatu hari tidak ada jual beli/perniagaan/perdagagan(setelah ekonomi beralih
tangan pada orang lain).tidak ada lagi shafaat (semangat bersatu dan tolong
menolong), sesungguhnya di azab orang yang zalim.(maksudnya orang-orang yang
ada kuasa politik,khazanah negara di buat untuk kepentingan diri dan apabila politik
beralih tangan, ekonomi akan dimiliki orang asing.) dan generasi seterusnya
akan menerima padah.
Allah berfirman
Hai orang-orang yang
beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebagian dari rezki yang telah Kami
berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual
beli dan tidak ada lagi syafa'at.
Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim. (baqarah 254)
Oleh
hasan bin muhamad kg tok ku
No comments:
Post a Comment