al
quran sebuah kitab untuk semua agama dan manusia
1.
Allahberfirman
“Sesungguhnya mereka yang beriman kepada Nabi (S.A.W.) dan mereka yang beriman kepada Mūsā menjadi Yahudi, dan mereka yang beriman kepada ʿĪsā menjadi Naṣārā dan mereka yang beriman kepada nabi-nabi Ṣābiʾīn(termasuk Hindu dan Budha) yang dahulu, sesiapa yang benar-benar beriman dengan Allāh serta berbuat amalan baik, maka tiada kebimbangan ke atas mereka itu dan tidak pula mereka merasa dukacita”. Al-Qurʾān: 2: 62.
“Sesungguhnya mereka yang beriman kepada Nabi (S.A.W.) dan mereka yang beriman kepada Mūsā menjadi Yahudi, dan mereka yang beriman kepada ʿĪsā menjadi Naṣārā dan mereka yang beriman kepada nabi-nabi Ṣābiʾīn(termasuk Hindu dan Budha) yang dahulu, sesiapa yang benar-benar beriman dengan Allāh serta berbuat amalan baik, maka tiada kebimbangan ke atas mereka itu dan tidak pula mereka merasa dukacita”. Al-Qurʾān: 2: 62.
2.
Ayat ini menggambarkan semua penganut
agama samada ia yahudi,nasara atau pun agama-agama hindu, budha,majusi dari kalangan millah sabiah,
amalan baik tetap mendapat ganjaran syurga daripada allah.
3.
Ada pihak yang mentakwil ayat ini mengikut kaedah nahu dan
feqah semata-mata, mereka tidak boleh menerima kaum-kaum lain turut masuk syuga
allah bersama-sama orang islam. mereka menganggap puak-puak mereka sahaja yang
layak masuk syurga seperti mana firman allah, dakwaan orang-orang yahudi dan
nasara tidak masuk syurga selain daripada yahudi dan nasara pun mendakwa tidak
masuk syurga melainkan orang nasara.
Firman allah:Mereka
berkata: “Kami tidak akan disentuh oleh api melainkan untuk beberapa hari
sahaja”.1 (Al-Qurʾān: 2: 80)
4.
pada hari ini setengah daripada umat islam telah mengambil
alih dakwaan apa yang didakwa oleh yahudi dan nasara itu bahawa
tidak akan masuk syurga
selain daripada orang islam sahaja.
5.
Pandangan mereka selari dengan pandangan yahudi pada zaman
nabi.
6.
yahudi yang berlaku pada zaman nabi dan umat islam hari ini
mewarisi kesesatan umat yahudi tersebut semata-mata kerana puak dan cara
beribadat yang berbeza dan berkiblat kepada batu yang berbeza. Maksudnya,
menghala kepada Batu yang tidak sama... Cuma kiblat mereka berbeza yang batu
yang tidak serupa.
7.
Barangkali juga mereka
takut kalau-kalau orang lain turut
sama-sama kedalam syurga dan dibimbangkan tak cukup tempat untuk kroni-kroni
atau dalam keadaan yang bersesak akan menjadi kurang selesa.tidak seperti
anggapan golongan yang sama yang mengatakan fardhu kifayah itu urursan jenazah
sahaja.
8.
Oleh kerana mereka mengambil faham al quran itu satu kitab
cerita,yang mencerita apa yang berlaku zaman dahulu kala yang tidak ada kena dengan
zaman sekarang. Zaman ini walaupun digalak membaca tetapi tidak boleh dipakai.Ada
sesetengah ayat dinamakan ayat nasakh dan mansuh iaitu satu ayat yang
memansuhkan satu ayat yang lain .ada setengah ayat yang ditamat tempuhkan
seperti barangan makanan dalam tin.
Sedikit petikan dari tafsr al hakm
Dan hendaklah semangat Dan hendaklah dijadikan
khalifah-khalifah yang kemudian daripadanya tertentu kepada ahli negerinya dan
keluarganya yang telah dilahirkan di atas adat dan peraturan hidup yang
tertentu kerana mempertahankan agama dalam kalangan mereka disertai dengan
semangat mempertahankan nasib keturunan, dan hendaklah ketinggian martabat
mereka dan kebijaksanaan tabiat mereka menggambarkan ketinggian bagi
pemerintahan pengasas millah itu
dan kebijaksanaan pada tabiatnya. Itulah maksud persabdaan Nabi (S.A.W.):
“Pemimpin-pemimpin itu hendaklah daripada Quraish.” Dan hendaklah berpesan
kepada pengganti-pengganti kemudian daripadanya supaya menegakkan agama dan
mengembangkannya. Itulah maksud kata-kata Saidina Abū Bakr al-Siddīq r.a.. “keteguhan kamu di atas suatu tujuan itu
ialah dengan apa yang telah membentuk dengan kamu oleh pemimpin-pemimpin kamu”.[1]( [1] Shāh Walī Allāh, Ḥujjat Allāh
al-Bālighah, Juzuk 1, m.s. 119.)
Dan
lagi petikan dari tafsr al hakm:
Adalah
mustahil dapat dilaksanakan tugas-tugas perutusan semata-mata dengan kekuatan
iman tanpa tarikan kekuatan tabiat dari keturunan darah.
Dan
lagi petikan dari tafsr al hakm:
Shāh
Walī
Allāh
menerangkan perkara ini seperti berikut:
“Dan
hendaklah diketahui bahawa sesungguhnya berlainan segala syariat para nabi
(A.S.) itu kerana beberapa sebab dan beberapa maslahah, hal itu ialah kerana
syiar-syiar Allāh hanya dijadikan syiar kerana tujuan tertentu. Dan
kadar yang ditetapkan di dalam syariat itu ialah berpandukan kepada keadaan
orang yang mukalaf dan adat mereka itu”.[2] ([1] Shāh Walī Allāh, Ḥujjat Allāh
al-Bālighah, Juzuk 1, m.s. 119.)
9.
mereka itu tidak dapat membeza diantara tajuk khusus dan tajuk
umum oleh kerana tidak selari dengan
ilmu yang ada pada mereka, mereka menolak setengah ayat dengan setengah ayat
yang lain.
10.
Yang kedua, mereka menolak umat islam daripada memahami al
quran mengguna akal supaya pandangan orang lain tidak mendahului ustaz.
11.
Apa yang dikehendaki merka supaya umat islam bila beragama, membuang
akal dan fikiran, biar sama dengan saiz akal kambing yang hanya tahu berfikir
soal makan dan dimana untuk mendapat rumput sahaja dan pada ketika itu supaya
senang orang umum menelan apa yang disuap oleh ulama jumud merka.
12.
Mereka bimbang takut-takut perpecahan berlaku, mereka rela sanggup
umat islam diperbodoh,kalau adalah pandangan-pandangan yang disiar kan oleh
mana-mana akhbar, maka dicap akhbar itu cuba mengadu dombakan ataupun cuba hendak
melawan ustaz. Maka tinggalah umat islam bila beragama membuang akal.
13.
Kata penganut sekelar barat, bila aku pergi kegereja aku letak
fikiranku,(gereja serupa juga dengan islam ini)kerana dikalangan pemimpin agama
mereka mendidik penganut-penganut supaya beragama tidak mengguna akal. Demikianlah
juga pemimpin ugama umumnya cuba membuang sunah kejadian allah yang memberi
akal kepada manusia dan kelebihan manusia adalah terletak pada akal.manusia
tidak mungkin dapat yakin dalam memahami sesuatu melainkan menerusi akal.
14.
Mereka itu iaitu ustaz, menjadikan tradisi belajar yang mereka
warisi dari guru-guru bertaklid kepada kitab tertentu dan seterusnya supaya murid-murid
jadi bertaklid kepadanya zaman-berzaman.
15.
Mereka tidak sedar dan tidak mahu menerima suul illahi yang
sentiasa berubah. Firman allah,
allah sentiasa dalam
urusannya “Semua yang ada di langit dan bumi
selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam urusan.” (Quran;55 29)
16.
Penolakan generasi manusia terhadap ugama oleh golongan jumud.
sentiasa kutuk dan dipersalahkan oleh
generasi baru.
...(hendak diberitahu,
generasi baru menolak agama,jadi golongan yang jumud ini kutuk orang dan
mempersalahkan generasi baru.dia tidak terasa apa dia yang dia bawa itu
menyalahi suul illahi) padahal pendokong fahaman jumud yang degil dan bebal
kerana tidak mahu kembali kepada al quran dan sunah.
firman allah
“mereka membuang
kitab-kitab nabi dan tatkala datang kepada mereka seorang rasul dari sisi Allāh
yang menyetujui yang ada pada mereka, segolongan daripada orang yang diberi
kitab itu membuang kitab Allāh ke sebelah belakang mereka.” (Al-Qurʾān: 2: 101)
Mereka mendakwa kitab
itu tidak menepati pemikiran mereka.Seolah-olah mereka tidak mengetahui. (Al-Qurʾān: 2: 101)
Mereka tinggalkan kitab
Allāh dan mengambil kitab sihir yang menepati pemikiran mereka yang fasik itu.
Quran, mereka beriman
dengan sesetengah ayat tolak dengan setengah ayat. Itulah orang kafir.Sesungguhnya orang yang
ingkar kepada Allāh dan rasūl-rasūlNya, dan hendak mengasingkan di antara Allāh
dan rasūl-rasūlNya, dan berkata: “Kami beriman kepada sebahagian dan ingkar
kepada sebahagian yang lain”, dan mereka hendak mengambil satu jalan di antara
itu, (Al-Qurʾān: 4: 150).
Mereka itulah orang
yang kafir dengan sebenar-benarnya. Dan Kami telah menyediakan bagi orang kafir
itu azab seksa yang menghina. (Al-Qurʾān: 4: 151).
Sedikit petikan dari takwil quran haji nik
abdullah wan musa dari tafs al hakm
firmanNya:
Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, (Al-Qurʾān: 49: 10).
Kamu mendapat rahmat. Perkhilafan di
antara dua golongan yang berada dalam satu kaum hendaklah di atasi, sedangkan
Islām membawa revolusi dalam pelbagai kaum. Oleh itu kamu
hendaklah berwaspada supaya tidak terjerumus ke dalam perkhilafan antara kaum.
Sesungguhnya telah muncul satu kumpulan
ahli falsafah kemasyarakatan yang menjadikan Islām
sebagai satu agama kaum ʿArab. Kemudian mereka menambah pula bangsa Quraish
keturunan Banī Hashim. Ini satu bentuk yang melampau. Sikap melampau
ini berlaku pada bangsa ʿArab dan ramai ahli falsafah berpendapat demikian.
Kami telah membaca bahasan mereka pada awal urusan. Maka kebanyakan masalah
menjadi kemusykilan kerana kita beriman dengannya, sedangkan hati kita tidak
merasa tenang.
Nota
Sampingan
Aku telah mempelajari kitab Hidayah
Nahu daripada seorang shaykh di sebahagian kampung di bawah pemimpin Bahāriur (ÀuçÀ°ã±) sebelum aku belajar di Deoband. Shaykh ini amat
sayang kepadaku. Perkara itu berlaku lebih kurang enam bulan selepas aku
memeluk Islām, dan aku telah keluar dari rumahku. Suatu hari
shaykh bertanya aku tentang sebahagian keadaan yang terdapat dalam kaum Sikh.
Aku menceritakan kepadanya. Shaykh itu memandang hina dan ketawa. Aku faham
tetapi aku sabar terhadap perkara itu, tetapi rasa pahit berada dalam majlis
itu tidak hilang dalam hatiku hingga sekarang. Setelah aku tamat belajar di
Deoband, beliau membaca kepadaku enam kitab ḥadīth,
dan kami bergaul seperti saudara, tetapi semua perkara ini tidak dapat
menghapuskan kepahitan di hatiku. Setiap kali aku terkenang majlis itu aku
berada dalam keadaan demikian dan aku nampak setiap perkara yang diperintah
oleh shaykh, itulah Islām. Adapun majlis yang aku keluar darinya, aku berkata
ini bukan Islām dan menghalang dari yang demikian. Jika tidak
demikian, aku pasti tidak dapat bersabar terhadap perkara itu selama-lamanya.
Ini satu jenis penghinaan terhadap satu kaum.
Kemudian kami
menyaksi pelbagai urusan yang kami tidak mampu menyelesaikannya, melainkan kami
berkata bahawa itu hukum Allāh. Setelah kami memberanikan diri mengkaji dengan perantaraan
kitab Ḥujjat Allāh
al-Bālighah, kami dapati bahawa Islām adalah agama pelbagai kaum yang
menguasai ke atas agama-agama seperti khalifah menguasai ke atas raja-raja.[3] Kami telah
teguh dalam kefahaman itu dan telah hilang semua keraguan daripadaku yang
terbentang disebabkan pergaulan buruk sebahagian orang ramai. Tamat nota
sampingan.
maka
damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah
kepada Allāh supaya kamu mendapat rahmat. (Al-Qurʾān: 49: 10).
Wahai
orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak mencemuh dan merendah-rendahkan puak
lelaki yang lain, (kerana) mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada
mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan
merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) mungkin puak yang
dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu
menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu
panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk.
Amatlah buruknya sebutan nama fasik sesudah ia beriman. Dan sesiapa yang tidak
bertaubat maka merekalah orang yang zalim. (Al-Qurʾān: 49: 11).
Ayat ini sebagai naṣ bahawa Islām
adalah agama antara kaum. kami menolak
golongan ahli falsafah yang menjadikan Islām
sebagai agama kaum ʿArab. Tanggapan ini salah bukan sahaja kepada orang
Islām tetapi juga kepada bukan-Islām kerana
bertaklid. Perkara yang aku rasai dalam hatiku ialah memberanikan diri
mengutamakan hukum Al-Quran ke atas semua pemerintah dan semua kaum pada
zaman kami ini bahawa falsafah Islām
menghalalkan bahawa Islām adalah agama pelbagai kaum; kerana itulah kami
mengambil Imām Walī Allāh
sebagai imām kami, kerana aku tidak dapati mana-mana individu
yang menerangkan bahawa Islām itu adalah agama pelbagai kaum seperti keterangan
oleh Imām Walī Allāh ini,
sekalipun terdapat sebahagian pendapatnya sekadar untuk mengambil hati orang
pada zamannya; tetapi hikmahnya tetap bersih. Maka aku becita-cita jika terdapat
dalam kalangan umat Islām yang bangun dan menonjolkan kepada orang ramai
dengan pandangan itu untuk menerangkan Islām.
Aku yakin, setelah aku melihat
kebanyakan golongan revolusiner beriman dengan Al-Quran, tetapi aku
tidak dapati satu tempat dan tiada tokoh yang terkemuka mengambil berat
mengenai perkara ini.
......(sensored, syarah sahaja)
Pada ayat 11 terdapat penghalang dari
akhlak yang mewariskan perpecahan antara kaum; iaitu satu kaum rasa lebih
bangga daripada kaum lain, menyebabkan mereka meletakkan gelaran yang buruk.
Perkara-perkara seperti ini wajib ditinggalkan dan aku berkata: Kebanyakan
orang tidak sanggup meninggalkannya kerana mereka tidak memahami rahsia hikmah.
Allāh membuat keputusan ke atas mereka bahawa sesiapa yang
tidak bertaubat, mereka adalah orang yang zalim.
Orang yang zalim dalam revolusi terdiri
daripada mereka yang tidak sanggup mengadakan perubahan. Maka dengan
syarat-syarat itu mereka terkeluar daripada revolusi Islām.
Wahai
orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya
sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau
mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat
setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging
saudaranya yang telah mati?; maka sudah tentu kamu jijik kepadanya; dan
bertaqwalah kamu kepada Allāh; sesungguhnya Allāh
Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (Al-Qurʾān: 49: 12)
Nota
Sampingan
.......(sensored, syarah sahaja)
Daripada sudut pandangan ini juga orang
Islām telah meninggalkan berfikir dan mengkaji Al-Qurʾān kerana mereka tidak meletakkan nama revolusi. Bagi
umat Islām ada pengertian yang baharu bagi revolusi, tetapi
menjadikan orang Islām sekalipun mereka zalim menguasai dunia, dan
mengabaikan orang bukan-Islām sekalipun mereka adil, mereka sentiasa berada di
bawah kekuasaan orang Islām; di mana revolusi tidak mendatangkan sebarang kesan
terhadap orang yang zalim dan yang adil. Yang memberi kesan hanya nama Islām.
Manakala yang tidak bernama Islām adalah kafir. Inilah satu bala yang menimpa
kaum-kaum yang silam yang terdiri daripada orang Yahudi dan Naṣārā.
Imām Walī Allāh telah menerangkan dalam Al-Fawz al-Kabīr
Fī Uṣūl al-Tafsīr, bahawa Al-Qurʾān telah
menolak dengan keras mereka yang mengatakan demikian yang berasal daripada
orang Yahudi.[4]
Tamat nota sampingan.
Terdapat pelbagai adat yang amat
digemari dalam pelbagai kaum yang menyebabkan kaum-kaum itu berpecah dalam
kalangan mereka. Dalam ayat itu mereka dilarang sebagaimana larangan terhadap
amalan yang meninggalkan kesan seperti yang diisyaratkan dalam ayat 11 dan 12
yang lalu.
Maksudnya; semua amalan dan akhlak yang
memecahkan perpaduan kaum dalam kalangan mereka adalah dilarang. Maka matlamat
yang dituju oleh Islām ialah menggabungkan semua kaum menjadi seperti satu
keluarga seperti yang tersebut dahulu; iaitu menggabungkan pelbagai golongan
manusia menjadi satu keluarga yang terdiri daripada keluarga kecil dan keluarga
besar seperti dalam firmanNya:
Wahai
manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan,
dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu
berkenal-kenalan. (Al-Qurʾān: 49: 13).
Kaum-kaum yang dimaksudkan disebut
dengan istilah “°±uÎÄ” (beberapa bangsa dan puak) seolah-olah terdapat
tujuh pokok, di mana satu pokok bagi satu kaum secara tetap. Satu pokok itu
terdiri daripada gabungan lelaki dan perempuan. Pembahagian ini untuk semua
kaum supaya mereka saling berkenalan. Semua kaum itu seperti satu kaum. sesiapa
yang lebih bertakwa-(mengikuti kehendak fiṭrah) adalah lebih mulia, walau daripada mana-mana kaum
tanpa kekecualian. Orang yang tidak mempunyai semangat patuh kepada fiṭrah dipandang hina walau daripada mana-mana kaum,
kerana Allāh telah
menegaskan dengan firmanNya:
Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allāh ialah
orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (Al-Qurʾān: 49: 13).
Tanpa mengambil kira mana-mana kaum, semua kaum sama.
Maka dengan menetapkan kemuliaan dan kekuasaan bagi satu kaum atau golongan
yang khusus tanpa berpegang teguh kepada fiṭrah merupakan satu kezaliman yang besar, kerana Allāh telah membuat keputusan yang pertama bahawa mereka
yang tidak tertegah dari memecahkan perpaduan antara kaum dikira orang yang
zalim. Orang yang mengkhususkan kemuliaan kepada satu kaum atau puak ini tanpa
mengikuti fiṭrah
bererti telah memecahkan kaum daripada bersatu padu dan mereka adalah orang
yang zalim dan mundur, tidak bernilai mengikut pandangan Al-Qurʾān.
Dalam peringkat pertama, penggabungan
boleh tersusun rapi di bawah pelaksanaan penjagaan seorang pemerintah. Kemudian
dikembarkan pula dengan satu kumpulan pegawai penguatkuasa di bawah pemerintah
yang menegakkan keadilan dalam peringkat kedua.
Kemudian, dia menubuhkan satu kumpulan
untuk menghapuskan pertelingkahan dalam kalangan puak-puak secara adil dan
mewujudkan persaudaraan dalam kalangan mereka. Kemudian, dijadikan semua kaum
sebagai satu kumpulan dan satu keluarga.
Setelah mereka memahami peratuan-peraturan,
maka dapat dipastikan dan dilaksanakan berperingkat-peringkat, orang Islām dikira sudah mencapai kejayaan.
Sesungguhnya
Allāh Maha
Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya. (Al-Qurʾān: 49: 13).
Satu
Fasal
Orang yang memasuki Islām tetapi tidak mengenali gabungan Islām, Islāmnya
diterima supaya dia belajar hakikat Islām. Pada masa itu mereka dijadikan berada pada
peringkat kedua berbanding dengan orang Islām yang asal. Setelah mereka faham maksud masyarakat
Islām mereka
memasuki golongan orang Islām yang
asal.
Oleh
hasan muhamad kampung tokku
[3] Kemudian membawa semua manusia mengikuti sharīʿat itu,
kerana tiada jalan untuk diserah urusannya kepada setiap kaum atau diserah
kepada pemimpin-pemimpin pada setiap zaman; kerana penyerahan itu sama sekali
tidak mendatangkan faedah perundangan dan tidak boleh dilihat kepada keadaan
yang ada di sisi setiap kaum dan pengalaman oleh setiap satu daripada mereka,
dan adalah seperti perkara yang mustahil dijadikan bagi setiap umat satu sharīʿat kerana
merangkumi adat mereka, keadaan mereka dalam keadaan negara yang berlainan dan
anutan mereka yang berbeza.
Antaranya, supaya agama mengatasi semua agama
lain, tidak seorang pun ketinggalan melainkan dia dikuasai oleh agama dengan
kemuliaan orang yang mulia dan kehinaan orang yang hina. Maka manusia berubah
menjadi tiga golongan; mereka yang patuh kepada agama zahir dan batin, patuh
secara zahir dengan kehinaan yang tidak dapat dielakkan, orang kafir yang hina
yang digunakan untuk menuai, menyiram dan semua pekerjaan pertukangan seperti
digunakan haiwan untuk membajak dan membawa beban yang berat; dan dipastikan ke
atas mereka peraturan-peraturan yang menakutkan dan mengeluarkan jizyah dengan
tangan dalam keadaan hina. (Ḥujjat
Allāh al-Bālighah, jilid I, bab ‘à°ç¾í¯
OTrç sç¾ æÛª E¸°LÛ¯ ²°±’, ms. 118, 119).
[4] Besides, God has honoured, in every religion, the
prophets and their followers with titles like “The Near (Muqarrab)”. “The
Beloved (Mahbub)”, and spoken in terms of hatred about those who had denounced
the religion; the word employed for this purpose was what in common use among
them. It is not, therefore, a matter of surprise if the word “son” has been
used in place of “beloved”. But the Jews thought the honour was solely reserved
for one who is a Jew, Hebrew and Israeli. They failed to understand that it
(the word of honour) related to and depended upon the (acquisition of)
attrubutes of obedience, humbleness, and the pursuit of the right path as shown
by the prophets, and on nothing else. This was how the corrupt interpretation
inherited from their forefather had settled in their minds. The Quran
has fully removed the doubts. (Al-Fauz Al-Kabir Fi Usul Al-Tafsir,
pp.11).
No comments:
Post a Comment