Perintah supaya sembahyang, bersuci, wuḍuʾ, mandi dan tayamum adalah rupanya. Maknanya, apa yang
terdapat pada ayat 6, mulai:
tetapi ia hendak
membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmatNya atas kamu, supaya kamu
bersyukur. (Al-Qurʾan: 5: 6).
Maksud pemberishan di sini ialah menyerupai malaikat Ḥaẓīrat al-Quds dan mendapat sifat tolak
ansur atau samahah.[1]
Jika seseorang mengabaikan matlamat ini, dia seolah-olah menyalahi perintah Allah
secara sembunyi seperti yang tersebut pada ayat (Qurʾan: 2: 284) yang lalu. Allah berfirman:
dan menyempurnakan nikmatNya. (Al-Qurʾan: 5: 6).
Maksudnya,
Allah melantik kamu menjadi pemerintah untuk menegakkan keadilan[2]
dan takwa. Perintah mereka bersuci semasa sembahyang untuk mencapai tujuan yang
bermaksud bertakwa kepada Allah kerana Allah mengetahui isi hati kamu.
Huraiannya terdapat dalam ayat:
Wahai orang yang beriman,
hendaklah kamu jadi manusia yang lurus kerana Allah, menjadi saksi dengan adil;
dan janganlah kebencian kamu atas satu kaum, menyebabkan kamu tidak adil.
Berlakulah adil kerana itu lebih hampir kepada takwa; dan takutlah kepada Allah,
kerana sesungguhnya Allah amat Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Al-Qurʾan: 5: 8).
Inilah huraian maksud takwa dan itulah matlamat diturunkan
Al- Qurʾan. Maka dengan perintah supaya menyempurnakan tujuan
pada awal surah ini, sempurnalah peningkatan secara beransur-ansur dalam semua
urusan kehidupan termasuk makan dan minum yang sentiasa terikat kepada
peraturan halal dan haram dalam pengagungan syiar-syiar agama Allah dan
tersusunlah wuḍuʾ dengannya.
[1] Keadaan sebenar samahah (sifat tolak
ansur) diterangkan seperti berikut. Jiwa tidak terlekat ukiran dan tidak tunduk
kepada dorongan sifat haiwan, tidak terjejas oleh bahaya kekotoran sifat
haiwan. Apabila jiwa terlibat dalam urusan kehidupan, rindu kepada perempuan,
mengejar pelbagai kelazatan dan keenakan makanan, dia berusaha keras
mendapatkannya sehingga berjaya. Demikian juga apabila jiwa bakhil, marah, ia
pasti tenggelam seketika dalam keadaan itu tanpa mengalihkan tumpuannya kepada
perkara lain. Apabila seorang yang ada sifat samahah ini bebas dari
kesempitan hidup di atas, perasaannya seolah-olah tidak pernah mengalami
keadaan itu. Jika jiwanya sebaliknya ia akan sebati dengan keadaan itu seperti
terbentuk ukiran cincin pada lilin.
Apabila ia mati dan bebas
dari kegelapan yang bertimbun tambah, jiwanya kembali kepada keadaan asal. Ia
dapati semua perkara dunia sesuai dengan sifat malaikat. Jiwanya tenang dan
memuaskan. (Ḥujjat Allah
al-Balighah, jilid I, bab ‘Evß°HÛ¯ EjçRcÛ¯ ovXL´ °ãvÛ¯ ϸRç æFÛ¯ ÜuÆí¯ ²°±’, ms. 54).
[2] Keempat, adil, suatu sifat yang sebati dalam jiwa
yang akan melahirkan tindakan-tindakan yang boleh menegakkan sistem
pemerintahan negara dan kelompok dengan mudah, di mana jiwa menjadi seperti
tabiat semula jadi dengan tindakan-tindakan itu. Rahsia adil, bahawa para
malaikat dan jiwa-jiwa yang bebas daripada ikatan jasmani telah tercetak
padanya kehendak Allah pada
penciptaan alam, termasuklah memperbaiki sistem hidup bermasyarakat dan
sebagainya di mana keredaan jiwanya tertumpu kepada perkara-perkara yang sesuai
dengan sistem itu, dan inilah tabiat roh yang bebas. (Ḥujjat
Allah al-Balighah, jilid I, bab
‘Evß°HÛ¯ EjçRcÛ¯
ovXL´ °ãvÛ¯ ϸRç æFÛ¯ ÜuÆí¯ ²°±’, ms.
54).
Shaykh berkata, inilah matlamat yang paling tinggi. Tiga sifat yang sebelumnya
iaitu suci, patuh kepada kebenaran dan samahah, adalah
sebagai persediaan kepada sifat adil. Dan sifat adil inilah yang paling agung
berbanding dengan tiga sifat yang awal. Pada hakikatnya tiga sifat yang awal
adalah sebagai alat untuk mendapatkan darjah adil sahaja. Dan inilah
matlamatnya sebagaimana Allah
berfirman, yang bermaksud: “Dan apabila kamu menghukum di antara manusia
hendaklah kamu menghukum dengan adil”. (Al-Qurʾan: 4: 58).
No comments:
Post a Comment