Monday, August 24, 2015

Apa itu perniagaan dan ekonomi kewangan Islam



1. Apabila diperkatakan perniagaan dan ekonomi Islam selalunya dikaitkan dengan riba.
2. Sesungguhnya Islam menghalalkan perniagaan dan mengharamkan riba.
3. Riba adalah mengambil sesuatu faedah dan manafaat tanpa sebab seperti jawatan yang bergaji besar biarlah setimpal dengan sumbangan yang diberi.
4. Mereka ini akan ditanya daripada mana harta yang kamu dapat dan apa yang kamu belanjakan.
5. Jika individu tertentu sedar manafaat yang di ambil tidak setimpal dengan sumbangan yang diberi hendaklah ia mengembalikan sebahagian harta itu kepada rakyat yang memerlukan seperti membuat dana bantuan dan sebagainya.
6. Ada yang berpendapat bank yang mengenakan pinjaman itu riba pada hal faedah yang dikenakan kepada peminjam adalah bersebab manasabah seperti menyewa banggunan, gaji kakitangan, pengawal keselamatan serta keuntungan diberi kepada penyimpan dan susut nilai harta.
7. Tetapi oleh kerana pengenalan riba itu telah ditentukan kepada lebihan semata-mata, maka  dihukum bank  itu riba berdasarkan hadis nabi, apabila berhutang  gandum segantang di bayar segantang. Pada hal pinjaman seperti gandum tidak berlaku susut nilai dalam tempoh yang singkat sedangkan pinjaman yang diurus oleh bank me;melibatkan harta yang terdedah kepada susut nilai dalam tempoh pinjaman lebih masa yang panjang.
8. Setelah kita melihat wujudnya bank Islam ada pun dinamakan perbankan Islam tidak jauh daripada apa yang berlaku pada bank biasa.
9. Apabila dikaitkan dengan Islam hanya di tokok tambah dari sudut istilah sahaja tanpa menyentuh persoalan pokok, apa yang sangat kelebihannya kalau setakan menonjolkan istilah.
10.     Pada prinsipnya ekonomi Islam ialah satu sistem keadilan dan pembahagian rezeki antara golongan kaya dan golongan miskin.
11.     Tetapi apa yang berlaku bank Islam hanya melihat dari sudut feqah yang diukur pada zahir semata-mata.
12.     Antaranya seperti aqad hanya dinilai pada upacara tertentu yang berbeza dengan bank yang berjenama Islam.
13.     Bank yang tidak berjenama Islam membuat perjanjian dan mengemaskini urusan mengeluar dan membayar balik pinjaman.
14.     Akad bermula daripada perkataan aqada bererti kemaskan harganya yang biasanya sesuatu yang tidak kemas dalam urusan jual beli.
15.     Seperti membeli di pasaraya harga sudah di kemaskan tidak seperti membeli barang dipasar, dikedai-kedai kecil, di kaki lima kerana harga dibolehkan tawar menawar bergantung kepada budi bicara daripada harga asal.
16.     Setelah persetujuan di ambil kedua pihak telah bersetuju dan menetapkan harga dan jumlah barang, tempoh bayar, maka itu dinamakan aqad.
17.     Nabi pernah bersabda orang berniaga boleh berada bersama nabi di akhirat.
18.     Ahli perniagaan dikalangan para sahabat nabi adalah penyumbang besar pada perjuangan nabi termasuk harta benda dan tenaga atas dasar persamaan dalam perjuangan itulah maka wajar mereka-mereka berada bersama nabi di akhirat.
19.     Mereka merantau di negara-negara lain menjadi mata telinga kepada nabi. Mereka melihat bagaimana penduduk negeri-negeri yang dijajah oleh empayar besar rom dan parsi. Maka umat Islam dapat mengikuti maklumat perkembangan politik antarabangsa dengan peranan para peniaga.
20.     Ada pun perniagaan yang dikaitkan dengan  Islam hari ini sekadar menilai rupa zahir, timbang cukup, aqad, tinggal kerja ketika sampai waktu solat, tinggal perniagaaan dan mereka menilai sembahyang itu pada rukun 13 semata-mata.
21.     Sedangkan peranan manusia yang layak bergelar khalifath ataupun peranan manusia dijadikan untuk mengimarahkan bumi, mereka itu sanggup menegak dan menyumbang atau dengan lain perkataan wa aki mu solah, dirikan lah sembahyang keluar zakat sebagai jalan beramal orang-orang yang beriman.
22.     Adapun bertaklid pada rupa zahir semata2 hanya layak orang yang bergelar Islam sahaja.
23.     Pinjaman perumahan dan lain-lain juga dikenakan faedah berganda sama dengan bank biasa.

Oleh hasan muhamad. Kg tok ku

No comments:

Post a Comment