[1] Berikut adalah beberapa perkara yang menyebabkan
penyelewengan. (i) pengabaian, hakikat pengabaian ialah generasi yang mengganti
golongan pendukung agama mengabaikan solat, mengikut keinginan nafsu, tidak
berusaha menyebarkan, mengajar, mempelajari dan mengamalkan agama, tidak
menggalakkan perbuatan baik dan tidak mencegah perbuatan jahat. (ii) tujuan
yang merosakkan, meyebabkan takwilan yang salah untuk mendapat keredaan dan
mengikut keinginan raja-raja. (iii) para ulama tidak melarang perbuatan buruk. (iv)
sikap terlalu menghalusi dalam agama. keadaan sebenarnya apabila syarik
menyuruh atau melarang daripada sesuatu, orang yang mendengar memahami mengikut
akalnya. Lalu dengan hukum itu digunakan pada kes-kes yang menyemainya hanya
dalam sudut tertentu. (v) memilih ibadat yang
menyusahkan (tasyaddud) yang
tidak disuruh oleh nabi atau Tuhan seperti sentiasa puasa, beribadat malam,
tidak kahwin. (vi) istihsan. Hakikat
istihsan ialah seorang melihat Nabi menetap satu tanggapan yang sesuai bagi
setiap hukum dan dia melihat nabi menetapkan syariat. Lalu dia mengambil
sebahagian rahsia syariat dan dijadikan peraturan untuk manusia mengikut apa
yang baik mengikut kefahamannya. (vii) mengikuti ijmak satu kumpulan pembawa
millah yang biasanya atau kebanyakan masa dipercayai benar oleh orang ramai.
Maka mereka berpendapat ijmak mereka ini adalah hujah yang teguh yang
menetapkan sesuatu hukum, walaupun ijmak itu tidak berasaskan Al-Qurʾan dan sunnah.
(viii). Bertaklid kepada seseorang yang tidak maksum iaitu selain dari nabi.
Seorang ulama umat Muhammadiah berijtihad dalam satu masalah, ijtihadanya
diikuti oleh orang ramai. Mereka yakin ijtihad itu benar atau biasanya benar.
Dengan ijtihad itu mereka menolak hadis sahih. (ix) percampuran millah sehingga
tidak dapat dibezakan. (Ḥujjat Allah al-Balighah,
jilid I, bab).
[1] Shariʿat yang sempurna
mengandungi perintah jihad, kerana Allah taklifkan manusia dengan suruhan dan larangan. Kebanyakan manusia
dikuasai keinginan nafsu yang hina, akhlak yang ganas, pelbagai waswas syaitan
ingin menjadi pemimpin dan budaya lama. Faktor-faktor ini menyebabkan mereka
mengabaikan faedah dan tidak mengakui perintah Nabi (S.A.W.), tidak menghayati
kebaikan perintah baginda. Untuk mereka tidak memadai dengan menyampaikan
hujah, tetapi mereka hendaklah dipaksa beriman secara hina. Mereka yang terlalu
kuat perlu dibunuh, benteng kekuatan mereka dimusnahkan, harta mereka dirampas.
Dengan berbuat demikian penyokong dan keturunan mereka akan beriman secara
gemar dan taat. Mereka beriman apabila ditawan dan dipaksa. Inilah maksud sabda
Nabi (S.A.W.) : “Allah hairan dengan satu
kaum yang memasuki syurga bersama-sama rantai”. (Ḥujjat Allah al-Balighah, jilid II, bab ‘’, ms. 170).
10 Sifat haiwan tunduk kepada sifat malaikat dalam bentuk perbuatan,
tanggapan dan peraturan yang khusus
untuknya. (Itulah kebajikan). Sifat haiwan juga menentang sifat
malaikat dalam bentuk perbuatan,
tanggapan dan usaha-usaha yang bertentangan dengan kepatuhan itu.
(Itulah dosa). (Ḥujjat Allah al-
Balighah, jilid I,).
Dipetik dari tafsir al-hakm
No comments:
Post a Comment