Thursday, September 3, 2015

Jihad



Dalam Al-Quran banyak dinyatakan tentang jihad, tetapi tidak ramai ulama Islam  yang dapat menghuraikan dengan jelas tentang jihad. Masalah jihad atau perang merupakan masalah negara apabila kita hidup bernegara, memandangkan kepada keselamatan negara itu sendiri. Pada zaman ini peranan ulama dalam bidang jihad boleh dikatakan tiada langsung. Pemikiran mereka telah luput dari ilmu pemerintahan. Kehidupan mereka cuma beribadat dalam bentuk yang dapat dilihat seperti sekarang. Tidak ada perjuangan yang mereka lakukan. Disebabkan kesamaran dalam kalangan ulama ini, maka tidak lahir hakikat jihad dan pengenalan sebenar mengenai jihad.
Allah menghendaki supaya manusia melaksanakan keadilan yang disertai dengan ihsan dalam kalangan manusia. Ini merupakan asas pertama. Tujuan utama diutuskan nabi ialah menegakkan keadilan hingga martabat ihsan. Untuk menegakkan keadilan banyak lagi wasilah dan usaha untuk mencapai keadilan. Keadaan ini bolah dibandingkan dengan sembahyang, puasa dan zakat; yang mana semuanya bukan merupakan matlamat, tetapi merupakan wasilah. Jika wasilah tidak terlaksana, maka matlamat tidak tercapai. Maka Allah berfirman: “ Sesungguhnya Allah menyuruh berbuat adil”. (Al-Quran: 16: 90). Suruhan ini pada peringkat pertama. “dan ihsan”. (Al-Quran: 16: 90). Suruhan ini pada peringkat kedua. Setelah wujud keadilan dan ihsan, dapatlah dilaksanakan usaha-usaha berikut: “dan menolong mereka yang memperjuangkan keadilan dan melarang dari yang keji dan yang mungkar dan kezaliman; Ia nasihati kamu supaya kamu ingat”. (Al-Quran: 16: 90).
Sifat adil adalah hak bagi semua manusia. Jika sesuatu bangsa atau kaum dizalimi, maka usaha menghapuskan kezaliman itu digelar jihad dalam agama – iaitu berjuang dan berperang untuk menghapuskan kezaliman dan penindasan oleh manusia ke atas manusia walau di mana sekalipun. Inilah pengertian jihad mengikut Al-Quran, di mana peperangan agama adalah peperangan menentang penindasan oleh manusia ke atas manusia walau di mana sekalipun. Inilah pengertian jihad mengikut Al-Quran, di mana peperangan agama adalah peperangan menentang penindasan oleh manusia ke atas manusia tanpa memilih bangsa, kaum atau puak, warna kulit dan lain-lain. Perjuangan ini berasaskan keadilan. Jika tiada keadilan, maka tiada agama.
Dipetik dari muka buku tafsir al hakm karangan haji wan abdullah haji wan musa (jilid 8).
Jihad 3
Ulasan (oleh hasan muhamad)
Firman Allah dalam surah al-mudathir, “Dialah Tuhan yang mengutuskan RasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar supaya beliau melahirkannya di atas semua agama pada keseluruhannya walaupun dibenci oleh orang musyrik.” (Al-Qurʾān: 61: 9).
Peringkat pertama hidayah nabi ialah memberi hidayah dan peringatan secara lemah lembut atau dibahasakan dengan hari ini satu teori yang menuju kepada adil dan ihsan. Sebagai satu penyelesaian masalah yang mengatasi semua teori yang ada.
Hidayah secara berlemah lembut ini untuk memberi fahaman tertakhluk kepada batas-batas tertentu sehingga jelas penerimaan dan penolakan.
Di sinilah letaknya perbezaan diantara ilmu dari ilmu yang bermanafaat.
Keutamaan patut diberi kepada hala tuju dan pengenalan matlamat melebihi hidayah untuk ditiru atau di ambil contoh panduan oleh mana-mana pihak dalam kontek hari ini tidak tertakhluk kepada jenama atau cara.Janji ,Ambil contoh itu dinamakan hidayah.

Hari ini mereka berjihad untuk menukar kerajaan yang mempunyai gaya dan adat resam arab seperti mana dilakukan oleh Pas dengan slogan bersama ulama sedangkan hala tuju tidak pernah di persoalkan. Mereka tidak memberi penekanan masalah-masalah penting seperti perpaduan keadilan Islamiyah untuk menjadi ikutan generasi kemudian.
Alasan ikan besar untuk memakan ikan kecil dengan mendakwa bahawa ikan kecil menjadi makanan ikan besar dengan alasan ikan besar tak tahu memakan lumut. Apabila sampai peringkat ini ikan kecil tidak perlu lagi berhujah dan ikan kecil perlu mencari muslihat bagaimana untuk membunuh ikan besar untuk menyelamat diri dari menjadi mangsa.
Peringkat yang kedua ini di namakan din nul hak iaitu bertolak kepada organisasi perjuang dan mengumpul keupayaan sanggup membentangkan bantahan secara terbuka kepada golongan yang zalim.
Kegiatan itu tidak akan mendapat sokongan daripada golongan musyrikin, iaitu mereka yang berpegang selain daripada kitab Allah dan berhujah dengan kitab ciptaan manusia, selalunya mereka berpendirian seperti lalang semata-mata untuk mencari kepentingan, kerja mereka menilai pada zahir tanpa matlamat untuk menegak keadilan dan menentang kezaliman. Fakta yang ada pada mereka sudah bercampur aduk.
Mereka mengutamakan cara sehingga hilang matlamat, mereka sanggup kehilangan matlamat   fanatik cara yang diwarisi oleh nenek moyang mereka yang dianggap sebagai mutlak.
Mereka yang menentang hidayah dan teori kebenaran dari kitab Allah setelah ia memahaminya adalah munafik.
Ada pun mereka yang menentang peringatan yang kedua atau din nul hak setelah dia sedar perjuangan itu benar di namakan kafir . mereka itu wajib di jihad.
Jihad tidak semestinya mengangkat senjata semata-mata, tetapi dengan usaha yang berterusan sehinggap dapat merubah sistem yang zalim kepada adil.
A.                     Ada pihak keliru dengan jihad ekonomi, jihad menuntut ilmu, dan jihad nafsu.
Individu yang menuntut ilmu atau yang mengumpul harta adalah jalan atau alat untuk menyempurnakan matlamat untuk mencapai keadilan. Jika hilang matlamat jihad segala peranannya tidak dinamakan jihad.
B.                      Dengan usaha yang terus berterusan melalui jalan-jalan yang berisiko, adalah tidak selari dengan kehendak nafsu yang membisikkan supaya berehat dan bersantai, itulah nafsu yang wajib dijihad.
Oleh hasan muhamad kg tok ku

No comments:

Post a Comment