Dalam
Al-Quran banyak dinyatakan tentang jihad, tetapi tidak ramai ulama Islam yang dapat menghuraikan dengan jelas tentang
jihad. Masalah jihad atau perang merupakan masalah negara apabila kita hidup
bernegara, memandangkan kepada keselamatan negara itu sendiri. Pada zaman ini
peranan ulama dalam bidang jihad boleh dikatakan tiada langsung. Pemikiran
mereka telah luput dari ilmu pemerintahan. Kehidupan mereka cuma beribadat dalam
bentuk yang dapat dilihat seperti sekarang. Tidak ada perjuangan yang mereka
lakukan. Disebabkan kesamaran dalam kalangan ulama ini, maka tidak lahir
hakikat jihad dan pengenalan sebenar mengenai jihad.
Allah
menghendaki supaya manusia melaksanakan keadilan yang disertai dengan ihsan
dalam kalangan manusia. Ini merupakan asas pertama. Tujuan utama diutuskan nabi
ialah menegakkan keadilan hingga martabat ihsan. Untuk menegakkan keadilan
banyak lagi wasilah dan usaha untuk mencapai keadilan. Keadaan ini bolah
dibandingkan dengan sembahyang, puasa dan zakat; yang mana semuanya bukan
merupakan matlamat, tetapi merupakan wasilah. Jika wasilah tidak terlaksana,
maka matlamat tidak tercapai. Maka Allah berfirman: “ Sesungguhnya Allah
menyuruh berbuat adil”. (Al-Quran: 16: 90). Suruhan ini pada peringkat pertama.
“dan ihsan”. (Al-Quran: 16: 90). Suruhan ini pada peringkat kedua. Setelah
wujud keadilan dan ihsan, dapatlah dilaksanakan usaha-usaha berikut: “dan
menolong mereka yang memperjuangkan keadilan dan melarang dari yang keji dan
yang mungkar dan kezaliman; Ia nasihati kamu supaya kamu ingat”. (Al-Quran: 16:
90).
Sifat
adil adalah hak bagi semua manusia. Jika sesuatu bangsa atau kaum dizalimi,
maka usaha menghapuskan kezaliman itu digelar jihad dalam agama – iaitu
berjuang dan berperang untuk menghapuskan kezaliman dan penindasan oleh manusia
ke atas manusia walau di mana sekalipun. Inilah pengertian jihad mengikut Al-Quran,
di mana peperangan agama adalah peperangan menentang penindasan oleh manusia ke
atas manusia walau di mana sekalipun. Inilah pengertian jihad mengikut Al-Quran,
di mana peperangan agama adalah peperangan menentang penindasan oleh manusia ke
atas manusia tanpa memilih bangsa, kaum atau puak, warna kulit dan lain-lain.
Perjuangan ini berasaskan keadilan. Jika tiada keadilan, maka tiada agama.
Dipetik
dari muka buku tafsir al hakm karangan haji wan abdullah haji wan musa (jilid
8).
Jihad 3
Ulasan (oleh hasan muhamad)
Firman Allah dalam surah al-mudathir,
“Dialah Tuhan yang mengutuskan RasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar supaya
beliau melahirkannya di atas semua agama pada keseluruhannya walaupun dibenci
oleh orang musyrik.” (Al-Qurʾān: 61: 9).
Peringkat pertama hidayah nabi ialah memberi hidayah
dan peringatan secara lemah lembut atau dibahasakan dengan hari ini satu teori
yang menuju kepada adil dan ihsan. Sebagai satu penyelesaian masalah yang
mengatasi semua teori yang ada.
Hidayah secara berlemah lembut ini untuk memberi
fahaman tertakhluk kepada batas-batas tertentu sehingga jelas penerimaan dan
penolakan.
Di sinilah letaknya perbezaan diantara ilmu dari
ilmu yang bermanafaat.
Keutamaan patut diberi kepada hala tuju dan pengenalan
matlamat melebihi hidayah untuk ditiru atau di ambil contoh panduan oleh
mana-mana pihak dalam kontek hari ini tidak tertakhluk kepada jenama atau
cara.Janji ,Ambil contoh itu dinamakan hidayah.
Hari ini mereka berjihad untuk menukar kerajaan yang
mempunyai gaya dan adat resam arab seperti mana dilakukan oleh Pas dengan
slogan bersama ulama sedangkan hala tuju tidak pernah di persoalkan. Mereka
tidak memberi penekanan masalah-masalah penting seperti perpaduan keadilan Islamiyah
untuk menjadi ikutan generasi kemudian.
Alasan ikan besar untuk memakan ikan kecil dengan
mendakwa bahawa ikan kecil menjadi makanan ikan besar dengan alasan ikan besar
tak tahu memakan lumut. Apabila sampai peringkat ini ikan kecil tidak perlu
lagi berhujah dan ikan kecil perlu mencari muslihat bagaimana untuk membunuh
ikan besar untuk menyelamat diri dari menjadi mangsa.
Peringkat yang kedua ini di namakan din nul hak
iaitu bertolak kepada organisasi perjuang dan mengumpul keupayaan sanggup
membentangkan bantahan secara terbuka kepada golongan yang zalim.
Kegiatan itu tidak akan mendapat sokongan daripada
golongan musyrikin, iaitu mereka yang berpegang selain daripada kitab Allah dan
berhujah dengan kitab ciptaan manusia, selalunya mereka berpendirian seperti
lalang semata-mata untuk mencari kepentingan, kerja mereka menilai pada zahir
tanpa matlamat untuk menegak keadilan dan menentang kezaliman. Fakta yang ada
pada mereka sudah bercampur aduk.
Mereka mengutamakan cara sehingga hilang matlamat,
mereka sanggup kehilangan matlamat fanatik cara yang diwarisi oleh nenek moyang
mereka yang dianggap sebagai mutlak.
Mereka yang menentang hidayah dan teori kebenaran
dari kitab Allah setelah ia memahaminya adalah munafik.
Ada pun mereka yang menentang peringatan yang kedua
atau din nul hak setelah dia sedar perjuangan itu benar di namakan kafir .
mereka itu wajib di jihad.
Jihad tidak semestinya mengangkat senjata
semata-mata, tetapi dengan usaha yang berterusan sehinggap dapat merubah sistem
yang zalim kepada adil.
A.
Ada pihak keliru dengan jihad ekonomi,
jihad menuntut ilmu, dan jihad nafsu.
Individu yang menuntut ilmu atau
yang mengumpul harta adalah jalan atau alat untuk menyempurnakan matlamat untuk
mencapai keadilan. Jika hilang matlamat jihad segala peranannya tidak dinamakan
jihad.
B.
Dengan usaha yang terus berterusan
melalui jalan-jalan yang berisiko, adalah tidak selari dengan kehendak nafsu
yang membisikkan supaya berehat dan bersantai, itulah nafsu yang wajib dijihad.
Oleh hasan muhamad kg tok ku
No comments:
Post a Comment