dicedok daripada mukadimmah takwil quran haji nik mohd salleh bin haji wan musa
20
20
CARA AL-QURʾĀN MESTI DITAFSIRKAN
Dalam bab yang lalu telah diterangkan bahawa gaya
tafsiran Al-Qurʾān oleh ʿulamāʾ-ʿulamāʾ dahulu
adalah banyak. Antara mereka memilih gaya ilmu nahu, manakala yang lain memilih
gaya ṣaraf atau
balaghah dan sebagainya.
Semua
tafsiran Al-Qurʾān yang ada di sisi kita sekarang merupakan tafsiran
bahagian-bahagian (furuk) untuk memahami erti Al-Qurʾān. Al-Qurʾān yang sebenar adalah sebuah falsafah sebagai panduan seluruh umat manusia. Oleh
sebab itu Al-Qurʾān sebenarnya adalah satu hakikat yang mengumpul semua
asas dan kebenaran yang berfaedah kepada manusia pada semua masa dan tempat. Allāh taʿālā
menerangkan hakikat itu dengan firmanNya yang bererti:
FirmanNya
lagi yang bererti:
FirmanNya
lagi yang bererti :
Ayat-ayat
tersebut menunjukkan bahawa Al-Qurʾān tidak boleh didapati dan tidak boleh dikenali
semata-mata melalui ilmu nahu, ṣaraf, balaghah
dan aḥkam,
tetapi memerlukan pengetahuan lain untuk mengenali hakikat ini supaya dapat
diguna dan sebagai peringatan kepada manusia.
Itulah
sebabnya gaya tafsiran yang dipilih oleh Imām Sayūṭī dalam
tafsir Jalālain, atau oleh Qaḍī Baiḍāwī dan
al-Tabbarī, Ruh al-Maʿānī al-Shaf
dan sebagainya tidak mungkin dapat memperkenalkan hakikat Al-Qurʾān ini seperti yang dikehndaki.
Kebanyakan
umat Islām masih tidak dapat membezakan antara tafsiran Al-Qurʾān yang sebenar dengan tafsiran bahagian-bahagian ilmu Al-Qurʾān. Itulah yang memesongkan kefahaman mereka. Mereka
menyangka semua kitab tafsir yang dijual sama darjah. Mereka tidak dapat
membeza antara tafsir Al-Qurʾān dengan tafsir ilmu Al-Qurʾān. Contohnya, perbezaan antara ilmu doktor pakar
sesaatu bahagian badan manusia dengan pengetahuan kemanusiaan secara umum untuk
membentuk masyarakat manusia yang adil dan bahagia.
Pengetahuan
tentang kemanusiaan adalah suatu hakikat asas yang meliputi semua keperluan
kehidupan manusia, manakala pengetahuan bahagian-bahagian manusia hanya sebagai
jalan dan sebab yang menyempurnakan maksud untuk menuju ke arah hakikat
tersebut. Maka di atas hakikat pengetahuan kemanusiaan inilah terletak syariat
Ilahi yang menjadi tajuk seruan semua nabi dan ḥukamāʾ yang
diutus oleh Allāh. Pengetahuan setiap orang berkisar sekitar kemahuan
manusia mengikut fiṭrahnya yang semula jadi sahaja.
Golongan
yang tidak berpengetahuan menyangka bahawa Al-Qurʾān mengajar manusia semua perkara untuk keperluan
kehidupan mereka termasuklah kesenian, sains dan banyak lagi. Sangkaan ini
suatu penyelewengan yang sesat.
Pihak
penjajah telah memesong banyak fahaman umat Islām pada
zaman kejatuhan ini supaya mereka lupa kepada hakikat Al-Qurʾān. Mereka ditunjukkan mana-mana ayat yang terdapat
contoh-contoh, contohnya Allāh menyebut tentang angin, pokok dan sebagainya. Maka
dikatakan Al-Qurʾān lebih dahulu mengajar ilmu sains. Orang Islām ʿArab dahulu mencurahkan ilmu sains dan perubatan yang
dipelajari daripda Al-Qurʾān kepada dunia Barat. Ilmu-ilmu itu kita dapati sedang
berkembang pesat. Maka umat Islām mempunyai khazanah ilmu yang banyak. Peluang umat
Islām maju sentiasa terbuka. Inilah pengajaran penjajah
supaya umat Islām sentiasa senang hati dan leka sepanjang masa.
Hakikat ini memesongkan jiwa umat Islām
daripada mengenali pengetahuan yang sebenar yang boleh memberi petunjuk.
Hakikat
Al-Qurʾān yang menunjuk jalan hidup yang bahagia dan selamat
tidak pernah disebut, kerana sinaran hakikat itu menyebabkan manusia mengenali
dirinya dan tidak akan menyerah diri kepada tipu daya penjajah yang tidak
sesuai dengan mereka.
Hakikat
Al-Qurʾān ini adalah satu neraca untuk manusia mengenali
keadilan, mengenali kebenaran, mengenali kemerdekaan.
Dengan
pengenalan ini manusia menuju ke alam kehidupan yang bahagia. Tafsiran Al-Qurʾān yang mendedahkan hakikat ini dinamakan “Taʾwīl” mengikut istilah Al-Qurʾān, sebagaimana Allāh
berfirman:
Nabi
Muḥammad
(S.A.W.) pernah berdoa kepada ʿAbd Allāh Ibn ʿAbbās (R.A.) dengan persabdaannya:
“Wahai Tuhan kami,
kurniakan fahaman yang sebenar dalam agama dan ajarlah kepadanya ilmu taʾwīl”.
ʿUlamāʾ tafsir
yang muhakik seperti Abū Ḥabbān al-Andalūsī rahimallāhu taʿālā dalam
kitabnya Al-Bahr al-Muhīt dan Allāmah
Sayed Murtaḍā
al-Zabidī dalam Syarah Iḥya ʿUlumuddīn telah menerangkan erti kalimah tafsir dengan katanya:
“Ialah ilmu yang membicara
di dalamnya tentang cara-cara menyebut lafaz Al-Qurʾān dan pengertian yang didapati dari tunjukannya dan
hukum-hukumnya yang mufrad dan yang murakkab dan makna-maknanya yang harus
difahamkan pada ketika dan semua perkara
yang menyempurnakan bahagian yang demikian”.
Erti
Taʾwīl mengikut Allāmah Baghāwī seperti
tersebut dalam “Al-Itqān” oleh Imām Sayūṭī (Juzuk
2: m.s. 173) :
“Erti taʾwīl
ialah memalingkan makna ayat kepada suatu tujuan yang sesuai dengan sesuatu
yang terdahulu dan sesuatu yang kemudian daripadanya yang mungkin dikehendaki
oleh ayat yang tidak menyalahi bagi kitab dan sunah dari jalan istinbat”.
Melalui
jalan taʾwīl untuk memahami Al-Qurʾān, manusia dapat menyelaraskan tujuan-tujuan Al-Qurʾān dengan keadaan yang berlaku disekeliling kehidupan
mereka. Dengan cara inilah maksud yang mahu dilaksanaakan itu berkembang dengan
sempurna. Tanpa taʾwīlan, tujuan Al-Qurʾān akan beku dan tidak berjiwa.
Huraian
ini menunjukkan perbezaan yang jauh antara tafsiran dan taʾwīlan dalam memahami Al-Qurʾān, kerana ilmu tafsir boleh diambil dari
riwayat-riwayat yang musnad sahaja, tetapi pengetahuan taʾwīlan mesti diambil dari pengkajian yang mendalam dari
falsafah Islām dan hikmah.
Mawlānā Ubayd
Allāh Sindhī (wafat
1944M) menamakan taʾwīlan Al-Qurʾān yang dibuat dengan uṣūl falsafah dan hikmah sebagai tafsiran dengan jalan
iktibar yang diambil dari kata-kata oleh Shāh Walī Allāh dalam Al-Fawz al-Kabīr Fī Uṣūl al-Tafsīr:
“Sesungguhnya, Ḥaḍrat
Nabi Muḥammad (S.A.W.) telah
menjadikan pengetahuan iktibar itu suatu perkara yang diperlukan dan beliau
menjalankan tafsir mengikut saluran-saluran itu supaya menjadi suatu sunnah
bagi ʿulamāʾ Islām
dalam umatnya dan yang demikian membuka pintu pengetahuan yang Allāh taʿālā kurnia kepada mereka”.[5]
Iktibar
itu sama ertinya dengan qiyas. Maksudnya mengadakan qiyas atau perbandingan
sesuatu yang berlaku dalam sejarah zaman ini dengan sesuatu yang berlaku dalam
sejarah zaman nabi-nabi atau Nabi Muḥammad s.a.w dengan sebab-sebab yang berjalan dalam
Sunnah Ilahiyah kerana asas-asas persamaan yang telah ditetapkan dalam kanun
alam sebagaimana Rasūl Allāh (S.A.W.) bersabda:
“Kamu akan
mengikuti sunah-sunah mereka yang terdahulu daripada kamu seperti membetuli
kasut sebelah kanan dengan sebelah kiri”.
Allāh taʿālā
berfirman bagi menunjukkan Al-Qurʾān perlu difaham secara iktibar yang membuka rahsia
kalam Allāh dan menjadi teladan bagi manusia. Contohnya:
“Sesungguhnya adalah pada Nabi Yūsuf
dan semua saudaranya menjadi ketandaan bagi orang yang bertanya (tentang Nabi
(S.A.W.) dan saudara-saudaranya)”.[6]
FirmanNya
lagi:
“Dan setiap seorang kami akan ceritakan kepada
engkau sebahagian daripada sejarah rasul-rasul untuk kami tetapkan dengannya
akan hati engkau dan mendatangkan engkau daripada sejarah itu suatu pengajaran
dan peringatan bagi orang yang beriman”.[7]
Jalan
iktibar ini hendaklah dilakukan pada lima ilmu yang terdapat dalam Al-Qurʾān. Dengan jalan ini manusia dapat memahami hikmah yang
sebenar dalam Al-Qurʾān.
Sekianlah
beberapa perkara yang perlu dipelajari dalam muqaddimah ini. Diharap mereka
yang dapat memahami kaedah dalam muqaddimah ini tidak merasa ragu lagi jika
mereka dapati huraian akan datang berbeza daripada kebanyakan tafsiran, kerana
setiap tafsiran, terjemahan, taʾwīlan dan taujih yang akan digunakan berpandukan
kaedah-kaedah dalam muqaddimah ini.
“Allāh Berkata Yang Benar, Dialah Yang
Memberi Petunjuk Ke Jalan Yang Benar”.
(NHNA990102)
No comments:
Post a Comment