AL-WĀQI’AH
(KIAMAT AGUNG)
Surah ke 56: 96 Ayat
Diturunkan Di Mekah
Pendahuluan
Seluruh surah ini (dari awal hingga
akhirnya) mentafsirkan kalimah Al- Raḥmān.
Shaykh berkata, Allāh (S.W.T.)
sentiasa bersifat rahmat dan kasih sayang terhadap seluruh hambaNya seperti
kasih sayang bapa terhadap anak-anaknya. Allah (S.W.T.) menurunkan Al-Qurʾān. Manusia diberi faham Al-Qurʾān sedikit demi sedikit sebagaimana bapa mengajar
anaknya. Jika anak-anaknya telah belajar dan faham, mereka diangkat ke darjah
pertama jika didapati mereka layak dengan darjah itu. Kadang-kadang mereka
diangkat ke darjah yang kurang sedikit jika mereka berada di darjah yang kurang
daripadanya, walaupun mereka tidak berpaling sama sekali kepada matlamat
bapanya.
Semua pangkat ini dari rahmat bapa yang
melihat anak-anaknya layak menduduki darjah itu dan seterusnya. Jika mereka
didapati tidak layak menduduki darjah itu, maka dimasukkan mereka ke dalam golongan
yang paling bawah. Tindakan ini menepati hikmah, kerana menepati dengan setiap
anaknya di tempat yang layak dengan mereka. Suatu hari nanti, apabila
anak-anaknya menyesal, mereka datang menemui bapanya dan mereka mengakui
kecuaian mereka. Lalu bapanya mengangkat mereka ke darjah yang lebih tinggi di
peringkat pertama atau kedua. Demikian juga apabila Allāh taʿālā melihat
hambaNya mematuhi suruhanNya dan laranganNya dan mengikuti undang-undang
setelah ia faham, sama ada ia diletakkan dalam syurga peringkat pertama atau
kedua. Jika mereka mengabaikan sama sekali setelah mereka faham, maka mereka
dimasukkan ke dalam neraka jahanam. Di sana tiada taubat, tetapi jika Allāh
maafkan mereka, mereka akan keluar dengan rupa shafāʿat.
Sekarang Allāh mula
menerangkan surah Al-Wāqiʿah. Terdapat tiga jenis manusia yang keluar dari
pengajian Al-Qurʾān. Shāh Walī Allāh mentafsirkan surah ini secara berasingan dalam Ḥujjat
Allāh al-Bālighah.
Istilah Al-Wāqiʿah
bererti kiamat agung. Setelah manusia menerima kesan peristiwa kiamat itu,
mereka terbahagi secara semula jadi kepada tiga golongan.
i)
golongan pihak
kanan- aṣhāb al-maimanah
ii)
golongan pihak
kiri- aṣhāb al-mashamah
iii)
golongan yang
mendahului- al-sābiqūn
Pelaksanaan Al-Qurʾān pada zamannya adalah seperti pelaksanaan peristiwa
kiamat agung di mana manusia terbahagi kepada tiga golongan. Di dunia ini
terdapat perubahan kecil yang mendadak dan mengejutkan sebagai peringatan untuk
perubahan besar-besaran pada hari kiamat. Perubahan itu adalah permulaan
kejadian yang lain. Demikian juga anda jadikan Al-Qurʾān yang agung dan pengajarannya sebagai permulaan
peristiwa lain kepada manusia.
Setiap masa masih terdapat baki pengajaran para nabi
yang lalu dengan perantaraan tokoh-tokoh yang khusus. Mereka seperti
bintang-bintang yang berada dalam pelbagai umat manusia. Apabila suluhan cahaya
Al-Qurʾān memancar, semua bintang lain hilang daripada
pemandangan dan menghapuskan perpecahan kaum dalam pelbagai anutan dan
terjadilah satu kesatuan sebagai markas umum di alam sejagat. Kemudian kesatuan
itu mula berkembang ke seluruh dunia setelah dicurahkan segala usaha oleh para
pengembang pengajaran itu dan membaik pulih masyarakat.
Peristiwa yang kedua, iaitu dua akidah yang berbahaya
berlaku kepada umat Islām selepas zaman khalifah al-Rāshidīn.
i)
Golongan yang
befahaman apabila seseorang telah menerima dan membenarkan Islām serta
berakidah bahawa Islām adalah agama yang terbaik, dengan akidah itu sudah
cukup mendapat kejayaan dan kelepasan. Amalan disamakan dengan sesuatu tambahan
dan sesuatu yang lebih. Ini satu kejahilan terhadap fiṭrah
manusia dan bercanggah dengan pengajaran para nabi setelah manusia berlindung
di sebalik perkara shubahat yang mereka ambil dari ayat-ayat dan sunnah.
Kewujudan golongan ini telah melahirkan satu golongan orang Islām yang
terasing. Mereka adalah orang munafik mengikut istilah bahasa pada kurun al-Rāshidah.
ii)
Golongan yang
berakidah bahawa Islām adalah agama Ilahi. Allāh mahu
melahirkannya mengatasi semua agama. Allāh jadikan
agama Islām mengatasi semua agama sekalipun tidak diamalkan.
Fahaman ini sama dengan kefahaman terhadap ayat yang menyatakan: “Kamu adalah
umat terbaik”, walaupun tidak berilmu, bodoh, tidak berkuasa sedikitpun,
menjadi hamba kepada orang kafir, tetapi masih menjadi umat terbaik. Kehidupan
mereka penuh dengan khayalan yang tidak berpijak di alam nyata. Inilah akibat
kejahilan terhadap hikmah Ilahiah.
Apabila Allāh mahu
melahirkan Islām; dengan maksud Allāh mahu
mengangkat Umat Islām mengatasi ahli-ahli semua agama yang ada, pastilah
dengan perantaraan kekuatan yang dikorbankan oleh umat Islām itu
sendiri.
Jika umat Islām
mengetahui bahawa Allāh mahukan demikian, mereka hendaklah bekerja dengan
penuh minat dan bersungguh-sungguh. Dengan usaha itu Allāh
memberi keberkatan kepada mereka. Mereka bekerja dengan tenaga seorang lelaki, hasil yang
dicapai menyamai tujuh ratus atau tujuh ribu atau lebih. Jika mereka semua
tidak mara ke hadapan untuk menyempurnakan urusan Allāh, maka
mereka telah melalui jalan orang yang telah binasa dari kalangan umat yang
lalu. Salah faham ini biasa berlaku kepada umat Islām sejak
dahulu lagi. Maka mereka telah mengabaikan Al-Qurʾān. Jika tidak demikian, maka Al-Qurʾān tetap sentiasa mengadakan perubahan kepada kehidupan
manusia yang menimbulkan satu permulaan baharu yang baik dan sempurna yang
tidak mungkin terdapat suatu pakatan yang lebih tinggi daripadanya.
Tafsiran
(Dengan Nama Allāh Yang
Maha Pemurah Maha Penyayang)
Ketika berlaku satu peristiwa besar. (Al-Qurʾān: 56: 1)
Semua anutan agama telah sekata tentang
berlaku kiamat itu. Orang Yahudi, orang Nasara dan orang Islam memang diketahui
umum yakin dengan peristiwa itu. Hanya kesilapan sebahagian orang yang jahil
yang terdiri dari kalangan ahli kalam yang mahu menyokong umat Islam mengatasi
penganut-penganut lain dalam millah Hanifi untuk mencapai tahap yang sempurna
dan mengatasi millah Sabiah dengan cara membatalkan millah Sabiah. Mereka
adalah orang yang tidak berpengentahuan.
Perbezaan antara milah Hanifi dan Milah
Sabiah tidak lebih daripada perbezaan antara milah Islam, milah Yahudi dan
Milah Nasara. Inilah nikmat –nimat yang paling besar diberi kepada orang Islam
melalui hikmat Al-Imam Wali Allah Al-Dihlawi, kerana beliau telah menerangkan
masalah itu dengan jelas.(masalah milah – Agama satu, syariat dan manahij
berbeza). Beliau jadikan Islam telus kepada semua manusia; tetapi ahli kalam
yang angkuh menuduh umat Sabiin tidak mengiktiraf adanya kiamat kerana penganut
millah Sabiin berakidah dengan tanasukh.[1]
(di petik dari tafsr al hakm
karangan haji wan abdullah wan musa jilid V) boleh di dapati di perpustakaan
UIAM dengan permintaan kajian penyelidikan.
No comments:
Post a Comment