Dicedok daripada al mukadimmah haji nik mohd saleh wan musa al fikri
CARA AL-QURʾĀN MESTI DITAFSIRKAN UNTUK MENGGAMBARKAN MAKSUD
SEBENAR.

Setiap orang
yang membaca Al-Qurʾān perlu mengetahui jalan sebenar yang dibawa oleh
setiap pentafsir Al-Qurʾān kerana para ʿulamāʾ tafsir
terbahagi kepada beberapa golongan dengan jalan-jalan tafsiran mereka yang amat
berbeza.
i)
Golongan ahli
tafsir yang menentukan matlamat tafsiran dengan riwayat yang dinaqal daripada
Nabi (S.A.W.) berbentuk “marfuk” atau “mauquf” atau pendapat tābiʿīn atau riwayat Isrāʾīliat untuk menerangkan maksud setiap ayat Al-Qurʾān itu. Jalan ini dipilih oleh ulama ḥadīth
seperti Allāmah Ibn Kathir dan Allāmah Baghawī raḥīmallāhu taʿālā.
ii)
Golongan ahli tafsir yang
menentukan matlamat tafsiran mereka untuk menerangkan takwilan yang betul yang
boleh digunakan pada ayat sifat-sifat dan nama-nama Tuhan. Maka sebarang
takwilan yang tidak sesuai dengan mazhab
’ iaitu (jalan mereka yang sebenar menyucikan zat Allāh
daripada menyerupai makhluk), mereka terpaksa memalingkan maksudnya dari yang
zahir dan menolak kata-kata golongan yang menyeleweng dengan dalil yang
berkaitan pada setengah-setengan ayat. Jalan ini dipilih oleh ʿulamāʾ
Mutakallimīn dengan tujuan mempertahankan akidah-akidah Islām dari
penyelewengan oleh kumpulan bidaah, Muktazilah, Qadariyah, Mushabbihat dan
sebagainya.
iii)
Golongan yang
menentukan matlamat tafsiran mereka untuk menerangkan jalan-jalan istinbat
hukum fiqh dan menyokong sebahagian masalah yang dicipta dengan ijtihad ke atas
sebahagian yang lain. Cara ini kadang-kadang mendatangkan jawapan untuk mereka
yang salah berpegang dengan nas. Cara ini dipilih oleh ʿulamāʾ uṣūl fiqh seperti Ibn al-ʿArabī al-Malikī, dan Al-Jashah dalam Aḥkām
Al-Qurʾān.
iv)
Golongan yang
menetapkan matlamat tafsiran mereka untuk menerangkan kaedah-kaedah nahu dalam Al-Qurʾān dan lughah yang digunakan. Mereka membawakan beberapa
contoh dari
perkataan-perkataan ʿArab
yang menyokong dalam setiap bab dengan lengkap. Jalan ini dipilih oleh ʿulamāʾ nahu
dan ʿulamāʾ bahasa ʿArab.
v)
Golongan yang
menetapkan matlamat tafsiran mereka untuk menerangkan keindahan Al-Qurʾān daripada segi ‘maʿāni’ dan ‘bayan’ dan ‘balaghah’. Jalan ini
dipilih oleh Ahli Adab dalam bahasa ʿArab.
vi)
Golongan yang
menentukan matlamat tafsiran mereka untuk menerangkan
dan cara bacaan Al-Qurʾān yang diterima daripada guru-guru dan qari yang
masyhur. Jalan ini dipilih oleh golongan qurāʾ
.
vii) Golongan yang menentukan matlamat tafsiran mereka
untuk menerangkan rahsia-rahsia yang berkaitan dengan ilmu suluk atau ilmu
hakikat. Jalan ini dipilih oleh golongan ṣūfī.
Secara ringkasnya, bidang ilmu tafsiran ini amat luas.
Setiap golongan ʿulamāʾ itu mahu
menerangkan maksud Al-Qurʾān. Maka mereka menceburi sesuatu bidang pengetahuan
secara gigih, menerangkan mengikut kadar kebolehan mereka. Maka kita dapati
terlalu banyak jalan dalam bidang ilmu tafsir dan banyak kitab yang dikarang
oleh mereka.
Sumbangan ikhlas para ʿulamāʾ dalam
bidang yang berkaitan dengan ilmu tafsiran sangat besar untuk menjaga dan
mengawal ilmu yang perlu untuk memahami Al-Qurʾān daripada dipinda, dirosak, diubah seperti yang
berlaku pada kitab-kitab agama dahulu, contohnya kitab-kitab Hindu, Majūsī, Yahudi dan Naṣārā.
Usaha
ʿulamāʾ Islām kepada Al-Qurʾān yang berterusan sepanjang zaman membuktikan kebenaran
jaminan Allāh taʿālā
memelihara Al-Qurʾān seperti firmanNya yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Kami yang telah turunkan Al-Qurʾān dan sesungguhnya Kami tetap akan
memelihara untuknya”.[1]
Al-Qurʾān terselamat dari sebarang bentuk kerosakan dan
perubahan dan tetap sebagai kitab panduan untuk semua manusia hingga hari
Kiamat.
Jaminan ini diakui oleh seluruh umat Islām; akan
tetapi jaminan ini tidak bererti kepada umat Islām yang
menjunjung Al-Qurʾān itu sekarang hidup dalam keadaan hina dan menimbulkan
keraguan kepada mereka yang sedar terhadap janji Allāh itu.
Pada hari ini umat Islām terpaksa mencari panduan dan pemikiran untuk
mencapai kemajuan dari falsafah Barat, sedangkan Al-Qurʾān sebagai kitab suci dan selamat menjadi sebuah kitab
berkat sahaja. Keadaan ini sungguh menghairankan. Adakah janji Allāh dalam
ayat di atas:
“dan sesungguhnya Kami tetap akan
memelihara untuknya”.[2]
sekadar menjaga tulisan,
huruf dan bacaan dalam Al-Qurʾān sahaja? Sedangkan perkara yang lebih penting yang
termasuk dalam jaminan Allāh ialah:
i)
membangunkan
pemerintahan (khilafah).
ii)
membangun jiwa
umat manusia yang hidup dengan Al-Qurʾān.
iii)
kemuliaan dan
kebesaran umat Islām.
iv)
falsafah Al-Qurʾān tetap dipelihara dan manusia tidak perlu mencari
falsafah hidup yang lain.
Inilah jaminan Allāh taʿālā selagi
manusia mengikut pengajaran Al-Qurʾān. Jaminan ini hanya terdapat dalam Al-Qurʾān, tetapi malangnya umat Islām telah
dipengaruhi oleh salah faham dan hilang keyakinan sehingga mereka tidak dapat
mengenal dan tidak dapat membezakan antara kebenaran dan sebaliknya.
Oleh sebab itu ilmu tafsiran yang pelbagai aliran yang
tersebut di atas hanya merupakan pengetahuan furuk, sedangkan pengetahuan uṣul (prinsip) yang menjadi roh ilmu tafsir sukar
dinyatakan, sukar dibukukan kerana ilmu ini perlu dipelajari secara prinsip
bukan secara furuk.
Selain daripada itu pengetahuan tafsir yang sebenar
mesti diterima oleh pelajar daripada gurunya secara bersahabat, seperti para
sahabat menerima limpahan cahaya ilmu tafsiran hasil persahabatan mereka dengan
Nabi Muḥammad
(S.A.W.) dahulu.
Umat Islām
sekarang mengenepikan asas-asas pengajaran ini, tidak mengikut sunnah yang
ditetapkan oleh Allāh taʿālā dan
RasulNya. Itulah yang menyebabkan mereka tidak dapat mengenal hakikat ilmu yang
sebenarnya.
Uṣul (prinsip)
yang dimaksudkan di sini ialah hikmah atau falsafah dalam pengajaran Al-Qurʾān. Mereka yang mahu memahami Al-Qurʾān hendaklah mengikuti beberapa kaedah penting apabila
membaca Al-Qurʾān.
i)
Mendekatkan
sesuatu yang sukar difaham.
ii)
Menjauhkan
perselisihan tentang sesuatu yang berada antara dua dalil atau sesuatu yang
didapati berselisihan antara yang manqul dan yang dima’qul.
iii)
Mengasingkan
antara dua perkara yang samar.
iv)
Menyesuaikan
(tatbik) antara dua yang berselisihan.
v)
Menerangkan
kebenaran janji-janji yang telah diisyaratkan di dalam ayat.
vi)
Menerangkan
kaifiat perbuatan Nabi Muḥammad
(S.A.W.) mengikut nas Al-Qurʾān.
Ḥujjat al-Islām al-Imām Shāh Walī Allāh al-Dihlawī raḥīmallāhu taʿālā
berkata:
“Ada pun cara-cara ʿulamāʾ
Mutakallimīn menjalankan takwilan yang jauh pada ayat-ayat mutashābihāt dan
menyatakan sifat Allāh, maka cara-cara itu sesungguhnya amat jauh daripada
jalan saya, kerana jalan saya dalam perkara itu ialah mengikut mazhab Imām Mālik, Imām Sufyan
al-Thaurī, Imām Ibn al-Mubarak dan semua ʿulamāʾ
Mutaqaddimīn, iaitu ayat-ayat mutashābihāt
hendaklah diamal dengan zahir jua, dan janganlah campur ganggu dengan takwilan
dan permusuhan pada hukum-hukum yang diistinbat dan jangan mengukuhkan
sesuatu mazhab yang khalis
dan mengtahkik mana-mana yang tidak dipersetujui
pendapatnya, dan jangan menjalankan helah untuk menolak dalil-dalil Al-Qurʾān yang surih. Ini semua tidak benar di sisi saya”.[3]
Kemudian beliau berkata bahawa jalan yang benar bagi
membaca Al-Qurʾān itu ialah seperti berikut:
“Dan hanya sesungguhnya yang wajib supaya
mencari tunjukan ayat dan menjadikan tunjukan ayat itu suatu jalan, ke mana pun
ia berjalan, berjalanlah ke arahnya sama ada bersetuju atau berselisih (dengan
fikiran manusia) dan ada pun bahasa Al-Qurʾān maka hendaklah diambil daripada
“isti’mal” ʿArab Quraish (yang awal menerima Al-Qurʾān
itu) dan hendaklah berpegang pada keseluruhannya di atas āthār sahabat dan tābiʿīn”.[4]
Maka Al-Qurʾān hendaklah difahami dengan cara yang tidak tertakluk di bawah mana-mana pemikiran, pendapat dan ikatan yang khusus dalam bahasa, asbab al-nuzul dan sebagainya.
Bacalah
Al-Qurʾān seperti asalnya sebagai kitab Allāh yang
diturun untuk semua umat manusia. Pada masa itu baharulah lahir hakikat, hikmah
dan falsafah yang tinggi itu pada Al-Qurʾān.
Hakikat dan hikmah ini telah difirmankan oleh Tuhan
bagi menerangkan kebesaran dan kehebatan mukjizat Al-Qurʾān itu:
Katakanlah:
“Jika berkumpul manusia dan jin buat membikin seperti Al-Qurʾān ini,
mereka tidak akan bisa membikinnya, walaupun sebahagian dari mereka jadi
pembantu bagi sebahagiannya”.[5]
Oleh
mullah allamah nik mohd salleh wan musa.
Petikan
dari al muqadimmah nik mohd saleh wan musa(boleh didapati dlm tfsr al hakm wan
abdullah wan musa jilid satu) di perpustakaan uiam dengan permintaan
penyelidikan.
No comments:
Post a Comment