Sunday, March 27, 2016

Membangun perniagaan di celah-celah persaingan


Nabi di Madinah, tindakan beliau pertama sekali ialah membukan pasar ke dua
suasana kegiatan ekonomi masa itu di dominasi oleh kaum Yahudi yang menghalal riba dan air pun di jual kepada penduduk Madinah.
Setelah pasar kedua dibina oleh nabi berjaya memperluaskan kegiatan perniagaan dan pilihan pengguna akhirnya perniagaan secara bersih dapat dinikmati oleh semua pihak.
Kepatuhan perniagaan menjadi tersekat apabila ada pihak yang lebih berkuasa dan bermodal besar memonopoli bidang tersebut.
Persaingan dalam bidang perniagaan tidak dapat dielakkan.
Persoalannya bagaimana untuk membendung monopoli.
Apabila TPPA diwujudkan akan lahirlah gergasi bertaraf antara bangsa bersaing di segenap pelusuk.
Kaedah mengutamakan IKS dan kedai rakyat satu malaysia tidak menampakkan ke arah pencapaian pasar kedua yang mampu menyaingi pasaran arus perdana.
Pusat-pusat latihan kemahiran diwujudkan semata-mata sebagai persediaan mendapatkan pekerjaan daripada pelabur bukan untuk memperkasakan peluang perniagaan untuk rakyat kearah market kedua.
Sebaliknya jika peluang pekerjaan tidak dapat di sediakan oleh pelabur, segala persediaan dan latihan itu menjadi sia-sia kerana saiz latihan itu terlalu bergantung kepada satu pihak dan memberi ruang kepada mereka yang memiliki kelulusan.
Projek wakaf yang dibuat oleh kerajaan Terengganu hanya elok pada peringkat permulaan sebagai pusat kemahiran.
Pada teorinya mereka menuju kepada perniagaan dan mereka akan ditawarkan pinjaman dan segala bantuan menjanjikan pinjaman dan segala bantuan tetapi apabila berada di luar daripada pusat latihan mereka berdepan dengan persaingan terdedah dengan kegagalan dan mereka tidak mencapai matlamat apa yang berlaku kepada Mara yang memberi pinjaman yang tidak berbayar sepatutnya menjadi petunjuk kepada perancang ekonomi seterusnya.
Bagi perancang ekonomi yang begitu ghairah mahu supaya semua rakyat yang terhimpit dalam kehidupan supaya di dorong kepada perniagaan seolah-olah perniagaan itu sesuatu yang mudah.
Kesukaran IKS memperkenalkan produk-produk baru mengikut kaedah biasa memerlukan iklan dengan kos yang tinggi akhirnya produk tersebut akan di tiru dan di rampas secara sistematik oleh orang lain. Perkara itu tidak berlaku kepada sesuatu organisasi pengguna yang membuatuntuk keperluan sara diri tanpa sokongan peringkat awal oleh pembeli, produk mereka berupaya dan terus beroperasi untuk sara diri.
Mereka terlepas pandang kepada ekonomi golongan yang paling terkebawah dan saiz ekonomi yang diukur dengan kemampuan dan keperluan golongan ini patut di majukan dalam bentuk perkongsian antara modal dan tenaga mereka membuat, mengguna dan menjual.

Sebagai contoh, jabatan Pertanian memperkenalkan produk arnab daripada memelihara sehingga peringkat memproses membuat satay, burger dan lain-lain. Tetapi oleh kerana pemasaran yang tidak berstrategi akhirnya segala usaha dan pusat teknologi yang berpusat dengannya di tutup.
Bermula dengan perkongsian antara modal dan tenaga membina pra pekerjaan, pra perniagaan dan pra-perusahaan.
Pekej ekonomi rakyat termiskin yang merangkumi seluruh bidang asas mengikut kemampuan mereka yang terlibat.
Sekirannya, pekej ini diperkasakan rakyaat miskin mampu menjana produk dan perniagaan yang menjadi pasaran alternatif dan pilihan kepada rakyat yang termiskin, rakyat yang terkebawah.
Dengan rangkaian yang menyeluruh rakyat miskin berada dalam sebuah kooperasi yang mampu berdikari tanpa membebankan negara.
Oleh Hasan Muhamad. Kg tok ku.

No comments:

Post a Comment