Tuesday, February 23, 2016

Ketua menteri sarawak

Adnan Satin
Tahniah diatas tindakan Tuan mengubah daripada Islam agama rasmi bebas kepada semua beragama, diharapkan kerajaan Tuan akan menjadi contoh kepada semenanjung yang menolak asas perpaduan diantara kaum atau agama.
Pada shariat dan amalan rukun agama yang pada zahirnya adalah berbeza tetapi pada hakikatnya semua agama berlandaskan prinsip agama yang sama.
nilai kafir atau mukmin seseorang di nilai pada fitrah.
manusia yang kembali kepada tuhan dalam keadaan fitrah yang tercemar,  akan di azab.
Perlunya diperkasakan peranan institusi agama, yang menjurus kepada adil dan kasih sayang sesama manusia kerana fungsi beragama adalah kembali kepada fitrah manusia semulajadi yang berkendakkan kepada keadilan dan kasih sayang sesama manusia.
Pemimpin-pemimpin daripada semua agama perlu memainkan peranan untuk memperkasakan prinsip fitrah dalam satu majlis semua agama dan merujuk kepada semua kitab-kitab suci.
Semua penganut agama menghormati ulama dan kitab suci mereka.
Semua penganut agama menghormati ulama dan kita suci mereka, sekiranya keputusan dibuat tanpa mengambil kira kitab suci dan ulama mereka, mereka tidak akan menghormati keputusan itu.
Pada dasarnya prinsip agama ini adalah sama. maka hendaklah mendorong mereka-mereka itu kembali kepada prinsip.
Ayat allah menyeru kepada ahli kitab “Marilah kita bekerjasama pada kalimah yang sama." Ayat 64 al-imran, “Orang beriman, Yahudi, Nasara, ugama dahulu (Sabiin) beriman dengan hari akhirat, amal baiknya akan mendapat ganjaran syurga.
Justeru itu, perlulah kerajaan Tuan menganjurkan kepada semua agama melahirkan formula kearah perpaduan dan keadilan sebagai ganti musabaqah Tilawah Al-Quran kerana fungsi untuk mengembalikan manusia kepada fungsi fitrah ialah mewujudkan suasana adil dan kasih sayang sesama manusia.
Oleh hasan muhamad.

No comments:

Post a Comment