Mereka
menumpu akhirat hanya selepas mati semata2 dan mereka menolak dunia tanpa
membeza antara dunia mazratu akhirat (dunia tempat bercucuk tanam untuk
akhirat.) dan dunia itu bangkai.
Dimaksudkan
dunia itu bangkai ialah mengambil manafaat sementara, Seperti berjoli tanpa
mengambil kira masa depan.
Adapun
dunia akhirat ialah mereka ambil manafaat dunia secara berkekalan dengan
mengambil kira kepentingan masa depannya, generasinya, masyarakat dan negaranya
Hingga selepas mati.
Tetapi
dikeranakan sifat syirik kepada ulama itu amat tebal, mereka melihat kitab2
sanjungan mereka itu lebih mutlak daripada al-Quran, maka andaian ulama
dianggap sebagai mutlak.
Mereka
sarankan supaya meninggalkan dunia, dalam andaian mereka dunia sentiasa
mengejar kita seperti bayang2 yang mengejar kita sekuat mana kita lari sekuat
bayang2 turut. Itulah kalimah mereka jaja sana sini.
Apabila
manusia tinggal kepentingan dunia umat Islam akan hilang kuasa politik dan
ekonomi secara tidak langsung mereka berusaha meruntuhkan politik dan
ekonomi bangsanya sendiri.
Dan
kesannya akan berlaku apabila bangsa lain mengisi politik mereka akan menjajah
umat Islam dan generasi akan datang menjadi mangsa kecuaian dan kesilapan
mereka ini.
Seruan
mereka bercanggah dengan tujuan manusia dijadikan untuk mengimarahkan bumi dan
sejauh mana seorang berjaya mengurus masyarakat kepada adil dan ihsan. Itulah
nilai manusia mendapat ganjara Allah di akhirat.
Tanpa
bumi dan kuasa politik tidak mungkin manusia yang mengaku hamba Allah dapat
meletak hukum Allah dibumi.
Beramal dan berjuang untuk semua manusia dan
semua zaman kerana manusia memerlukan hidup dalam keadilan – kebenaran. Kenapa
kita harus menunggu seseorang (imam Mahadi) sedangkan nabi telah meninggalkan
kita al-Quran.
Mereka
mendakwa imam Mahadi sedang bersiap sedia untuk turun bila2 masa, dijangka
tahun 1500 daripada kebangkitan islam.
Dalam
keadaan dunia kacau bilau akan bangkit imam Mahadi.
Kebangkitan
imam Mahadi adalah iktikad Shiah tetapi ia ditelan bulat oleh Melayu Islam hari
ini.Berhubung dengan iktikad cukuplah apa yang ada dalam al-Quran .Tidak
memadai berpegang dengan hadis yang bersumberkan rowi daripada seorang sahabat
sahaja.Hadis sahih yang sebenar sahih berhubung dengan iktikad
sekurang-kurangnya bersumberkan rowi tiga sahabat dan perkara yang sama ada
dalam al-Quran.
Shiah adalah
bermula daripada kumpulan politik yang menentang pemerintahan Muawiyah. Dan
muslihat politiknya supaya penyokong2 Shiah tidak menyokong kerajaaan pada masa
itu. Terus sabar menyokong perjuangan mereka kerana akan lahir anak cucu ali
yang akan menyempurnakan perjuangan islam.
Akan
lahir imam Mahdi yang tiada tempoh yang sebenar semata2 kerana muslihat politik
tetapi hari ini dan kebangkitan semula Imam Mahadi sebagai iktikad umat islam
hari ini dan tertipu dengan muslihat.
Dalam
keadaan meraba mereka hanya menumpukan akhirat dengan bermodalkan air sembahyang
dan berjihad di atas sejadah.
Kalau mereka
sembahyang pun hanya terhenti setakat rukun 13 sahaja. Mereka tidak
membincangkan semangat sembahyang dan peranan dan tangungjawab orang sembahyang
pada makhluk Allah dibumi.
Kesan kepada
sembahyang nabi musa as 5 tahun boleh
jatuhkan kerajaan firaun dan kesan sembahyang nabi Muhammad saw 5 tahun dapat bina
kerajaan di madinah dan di mekah.
Amalan
bukan setakat fardu ain sahaja malah kerja harian yang berhubung dengan
masyarakat, negara yang buat adalah amalan baik. Hari ini masjid2 tidak lagi
dapat mengimarahkan ilmu al-Quran kalau hanya setakat melagu2kan tajwid, tidak
memadai sekadar membaca tanpa niat untuk mengambil iktibar dan pedoman. dan
masjid diletakkan bertaraf rumah ibadat yang tempat itu tidak boleh dirujuk
ilmu daripada kalam Allah.
Untuk
menutup kelemahan itu mereka hanya sekadar menghafal, melagu-lagukan taranum dan
tajwid. Semakin dibesar-besarkan,sedangkan umat Islam semakin teraba2.
Sejarah kegemilangan Islam dapat mencipta hakikat
tauhid iaitu meng Esa kan hakikat yang satu pada fitrah insaniyah yang sedia
tercetak pada setiap manusia dan pada setiap kitab Ilahi yang ada pada milah
hanifi, dan milah sabiah yang di anuti oleh semua manusia.
Sekiranya
tidak wujud hakikat persamaan itu, Allah tidak utus nabi Muhammad saw supaya
menyeru kepaa kalimah yang satu seperti firman Allah. Marilah pada kalimah yang
satu....
Oleh
hasan muhamad, kg tok ku
No comments:
Post a Comment