Friday, June 12, 2015

Pendakwah kenapa upah tinggi.




Masalahnya bila dibuat pertanyaan kepada pendakwah mengambil upah tinggi.
Allah menyatakan kepada nabi pendakwah tidak mengambil upah.
Demikian juga para hukama mereka menganggap sudah ditakdirkan kepadanya.
Ada pun bidang dakwah hari ini sudah menjadi industi mencari wang.
Mereka mengenakan upah yang tinggi pada masa yang sama mereka mendakwa dialah pengikut rasul.
Hari ini bidang dakwah menjadi industri mengumpul harta, barangkali inilah kaedah mengumpul harta cara islam. Dan untuk melebarkan rangkaian dan cawanan supaya lebih ramai menyertai kumpulan mereka.
Mereka mengadakan program-program yang bertopengkan agama dengan melengkapkan para peserta unsur2 lawak jenaka dan lagu2 , maka lahirlah generasi ustaz raja lawak dan ustaz boliwood yang dapat memenuhi pasaran semasa kononnya untuk menerap generasi muda yang berminat kepaa lawak jenaka serta berirama dan lagu tetrapi ilmu yang manafaat tidak lahirpun dicelah-celah lagu dan lawak iaitu ilmu2 yang dapat  jalan penyelesaian masalah hari ini seperti perpaduan, keadilan dan daulah islamiyah.
Hanya ilmu2 fardu ain yang dititk beratkan dan diperindahkan sekadar jadi hawa telinga.
Kumpulan ini dapat mempengaruhi pihak2 yang berkuasa membelanja wang negara untuk kepentingan mereka.
Siri pengajaran mereka hanya tertumpu kepada mengagung-agungkan nabi dan orang2 saleh dan menampilkan peribadi dan dirinya untuk disanjung dan mendorong supaya memberi wang kepadanya. Perbincangan mereka menjadi agresif kepada golongan2 yang tidak mampu memberi wang kepanya iaitu orang2 miskin.
Sebaliknya mereka telah menyentuh pihak2 yang mempunyai kepentinga dari memberi wang kepada mereka. Ugama bagi mereka menjadi hujah yang panjang lebar.
Apabila menyentuh soal anjing,arak, babi dan kain tudung bila sesiapa yang mempersoal kannya mereka hilang pedoman kerana baginya semua mutlak kerana dalam kitab Allah bukan hukum mutlak dan boleh dipertikaikan.
Musuh menyedari kelemahan ini dan menjadikan umat islam sentiasa melatah bila menyentuhnya.
Untuk mempertahankan industi cari wang menerusi agama ini dengan mengenakan bayaran2 yang mahal ini mereka berhujah   selain dari kitab allah kerana imam yang mereka jadikan ulama yang serasi dengan mereka.
Ayat, mereka jadikan ulama2 fiqah dan tasauh selain dari allah.
Kata ibnu abbas mereka tidak menyembah ulaam tapi mereka jadikan kata2 ualama itu tanpa menilai dengan kitab allah.
Sebenarnya mereka tidak berapa.
Ijtihad ulama itu lebih mutlak daripada al-quran
Dialog antara agama tidak berapa diminati dan ditolak kerana mereka mensyaratkan penganut agama lain tidak boleh berhujah dengna al quran.
Bagi mereka berhujah dengan quran itu dengan syarat masuk islam tetapi apabila golongan islam pun dipersoalkan daripada berhujah dengan alasan ataupun mereka itu islam liberal, syiah, pluralisma agama, khaidani, bererti semua pihak tidak dibenarkan berhujah melainkan segolongan mereka sahaja.
Maka dakwaan mereka ini sama dengan yahudi semasa nabi saw mendakwa tidak masuk syurga melainkan kaum yahudi sahaja.
Untuk memperbanyakkan rangkaian2 mereka , mereka menubuhkan kelas2 tahfiz supaya dapat sekeumpulan wang negara diperuntukkan untuk generasi burung kakak tua.

Oleh hasan muhamad.kg tokku.

No comments:

Post a Comment