Pendekatan
dengan agama
1.
Ijtihad
ulama mazhab adalah satu pendekatan antara orang awam dan agama allah sebagai
satu permudah cara sama seperti pendekatan nabi membina prinsip sejagat dan
ianya bermula dengan sabiqun nal awalin yang penuh dengan keAraban(Arab). Islam
peringkat awal membesarkan syiar, individu yang melihat islam dari sudut
sejagat membesarkan prinsip fitrah insaniyah supaya islam dapat menjadi tunjang
kepada kehidupan mereka seumpama seorang yang mahu berhijrah dengan perahu
meredah lautan. Ia tidak akan selamat sekiranya segala diatas rumahnya dibawa
bersama-sama diatas perahu yang kecil.
Demikian
juga jika seorang pemimpin islam yang mahu memimpin PBB ia perlu mengutamakan
prinsip islam yang menjadi keperluan seluruh umat manusia yang berbagai resam
dan budaya.
Disinilah
letaknya perbezaan antara matlamat dan jalan yang menuju kepada matlamat.
Itulah jalan nabi akhir zaman iaitu jalan yang memberi rahmat kepada seluruh
alam.
2.
Dari segi
praktikal bermasyarakat, ini boleh dilihat kepada parti pemerintah yang
perbandingannya kepada antara umno dan
barisan nasional. Ucapan perdana menteri tidak sama dengan ucapan presiden
umno.
3.
Umno adalah
pendekatan awal untuk membangkitkan kekuatan melayu tetapi matlamatnya ialah
bagaimana untuk menjiwai barisan nasional yang mampu menggabungkan bangsa2
supaya menjadi suatu bangsa besar.
4.
Menyempurnakan
perintah allah dibumi dengan mewujudkan adil dan ihsan.
Petikan dari tafsir al hakim
Adalah
penting bagi orang jahil supaya tidak campurtangan untuk mendapatkan ilmu. Allāh berfirman:
Sesungguhnya
mereka tidak akan dapat melepaskan daripada kamu sedikitpun dari Allāh. (Al-Qurʾān: 45: 19).
Jika kamu bermuafakat dengan mereka,
seolah-olah kamu tidak mengikuti perintah Allāh.
dan
sesungguhnya orang zalim itu sebahagian mereka menolong sebahagian. (Al-Qurʾān: 45: 19).
Mereka tidak berfikir untuk menegakkan keadilan. Maka mereka diuji
dengan kezaliman. Oleh kerana kamu tidak berfikir, maka kamu tidak menjadi
ketua mereka.
dan Allāh Penolong bagi orang yang berbakti. (Al-Qurʾān : 45: 19).
Sesungguhnya didatangkan kepada kamu
satu syariat dan menerangkan hati kamu supaya kamu dapat menegakkan keadilan
dan Allāh adalah pengawas kamu. Maka janganlah kamu merasa lemah dalam
menegakkan keadilan, kerana tidak mengetahui cara hidup pelbagai kaum dan
perasaan zahir dan batin mereka.
Setelah para khalifah al-Rāshidīn berjaya menakluk Madāʾin,
mereka melantik penguasa ke atas negara itu seorang yang bernama Salmān al-Fārisī. Adakah penguasa ini
tidak berfikir untuk mengetahui jiwa kaum-kaum? Orang ramai sekata mengatakan
bahawa umat Islam pada zaman itu tidak dimasuki dalam kalangan mereka sesuatu,
melainkan di bawah perintah Al-Qurʾān. Mereka memikir dan memahami Al-Qurʾān, bahawa menjaga perasaan manusia lebih menepati keadilan yang
mereka lakukan dengannya.
Ini
undang-undang bagi manusia, dan pimpinan dan rahmat bagi kaum yang yakin. (Al-Qurʾān: 45: 20).
Di sisi kami, apabila kejadian campuran
badan seseorang itu sempurna dan mempunyai kekuatan akal dan mahu menyusun
sebuah pemerintahan mengikut hukum Al-Qurʾān, maka dia hendaklah merenung dan berfikir dan memerhatikan Al-Qurʾān, tindakan itu sudah cukup untuknya.[1]
Al-Qurʾān diturunkan hanya untuk mengadakan satu perubahan yang besar di
dunia. Setiap orang yang mahu menyusun sebuah kerajaan revolusi selepas
menghapuskan sebuah kerajaan yang batil hendaklah sentiasa menumpu kepada Al-Qurʾān. Dia akan dapati daripada Al-Qurʾān itu setiap perkara yang diperlukan dan inilah erti kata-katanya
di sisiku seperti berikut:
“Di sisi kami apabila kejadian campuran badan seseorang itu
sempurna dan mempunyai kekuatan akal dan mahu menyusun sebuah pemerintahan
mengikut hukum Al-Qurʾān, maka dia hendaklah merenung dan berfikir, dan memerhatikan Al-Qurʾān sudah mencukupi untuknya”.
Jadi kita sabiqun nal awalin itu arab telan arab .
Sekiranya fanatik dengan umno nescaya mereka tidak mampu
memimpin barisan nasional. Mereka fanatik umno itu memang tidak layak jadi
pemimpin barisan nasional.
Oleh hasan muhamad
[1] Satu Fasal: Ini satu contoh.
Kita lihat dan dengar tentang seorang
Hindu yang bebas berfikir tentang Mahābhārata. Setiap masalah yang dikemukakan
kepada orang ramai dipetik dari Mahābhārata kerana mindanya tercelup dengan Mahābhārata. Apabila
akal mampu menyelesaikan masalah itu mengikut celupan itu, Allāh tadallī kepadanya untuk mengeluarkan hukum
dari sebahagian kalimah Mahābhārata.
Satu contoh lagi, guru kepada guru kami
al-Haj Imdād
Allāh
al-Tānawī adalah ketua kumpulan Deobandī. Beliau sentiasa menumpu kepada
kitab Al-Mathnawī. Setiap masalah yang dikemukakan
oleh seseorang, dia menjawab masalah itu dari kitab Al-Mathnawī. Beliau seorang yang arif, sempurna
dan memberi jawapan mengikut hatinya; tetapi celupan itu menyebabkan beliau
mudah mengambil dan mengeluarkan dari Al-Mathnawī.
Kemudian kami perhatikan
pula seorang lain iaitu guru kami Syeikh Ḥusīn bin Mahsan
al-Muhaddith al-Yamānī al-Ansārī al-Bahwapālī. Kami bertanya beliau tentang ilmu hadis. Beliau
menjawab kepada kami dari kitab Fatḥ al-Bārī; sedangkan kami memiliki dan melihat kitab Fatḥ al-Bārī. Kami rasa hairan beliau menumpu dengan kerajinan
yang penuh. Kemudian mereka membawa segala masalah, dan beliau menyembunyikan
dari kami contoh itu yang dikeluarkan kaedahnya dari Al-Qurʾān yang agung.
No comments:
Post a Comment