Anjing (najis atau tidak)
1. Petua ulama kebangsaan menyatakan menyentuh anjing dengan segaja
menonggak arus .
2. Sebenarnya arus yang difahamkan mereka
ialah budaya tempatan dari orang melayu yang bermazhab shafie dan bukannya
menonggak arus kehendak al quran dan sunah.
3. Apa yang hendak dinyatakan oleh
majlis fatwa ini ialah mereka mahu meneggakkan ugama nenek moyang mereka . Mereka-mereka
ini Seperti firman allah:
Dan apabila dikatakan
kepada mereka: “Marilah menurut kepada apa yang telah diturunkan oleh Allāh,
dan kepada RasūlNya”, mereka menjawab: “Cukuplah bagi kami
apa yang kami dapati
nenek moyang kami mengerjakannya”. Adakah (mereka akan menurut juga) sekalipun
nenek moyang mereka tidak mengetahui apa-apa dan tidak mendapat petunjuk? (Al-Qurʾān: 5: 104).
Dan lagi,
Mereka menjawab:
“Sebenarnya kami mendapati nenek moyang kami berbuat
demikian”. (Al-Qurʾān: 26: 74).
4. Mereka tidak sedar berpegang kepada
budaya nenek moyang itu bertaklid, bukankah bercanggah itu dengan al quran dan
sunah .
5. sampai bilakah kamu tidak sedar ugama
nenek moyang itu terus kekal dan tidak mahu kembali kepada sunah al quran dan
sunah dan meletakkan ijtihad ulama yang kamu taksub itu lebih mutlak daripada
al quran dan sunah .
6. umumnya ulama cari makan tidak tahu
membeza diantara cahaya pelita,cahaya bulan dan cahaya matahari kerana mereka
sudah biasa didalam cahaya pelita.
7. Mereka yang berpegang dan berhujah
selain daripada kitab allah itulah takrif sebenar golongan musyrikin.
8. Salah satu sikap orang musyrikin
tidak suka kepada pembaharuan.mengikut pendapat umum, Orang musyrikin itu najis
dan apakah menyentuh orang musyrikin itu perlu disamak. Orang-orang seperti itu
seperti (pengikut ulama) samalah orang yang takutkan hantu dan semua apa yang
dilihatnya tergambar hantu yang ditakuti lalu ia meraung nampak bayang hantu.
9. berpandu kepada al quran dan
kalamullah dari sudut hikmat nescaya akan
dapat membeza diantara kebenaran dan bayang hantu.
10.
Mereka
takut kehilangan kain tudung dan takut kepada bayang-bayang babi dan anjing
sedangkan kaum lain berfikir bagaimana kuasa diperolehi untuk mengambil alih
pemerintahan negara ini. (kita dok asyik
ke bayang hantu sahaja)
11.
setelah
kaum-kaum lain beransur hilang keyakinan kepada kepimpinan melayu yang syirik
kepada ulama parti.
12.
Kalau
shafie masih hidup ijtihadnya akan dirumus semula atau akan dikaji semula,
shafie sendiri tidak menggalakkan bertaklid kepadanya tetapi menggalakkan
supaya mengambil sumber-sumber yang
diambilnya .
13.
biasanya
petua-petua yang melampau datang daripada karangan orang lain yang menggunakan
namanya seolah-olahnya safie itu suatu organisasi.
14.
Tidak
sepatutnya umat islam keliru dan tidak tahu membezakan antara sumber mutlak
iaitu al quran dan sunah dan ijtihad ulama yang tidak mutlak .
15.
umat
ashabul kahfi berada didalam gua bersama anjing .adakah baka anjing jenis itu
berlainan dengan anjing yang ada sekarang? sekiranya mukar nakir tanya golongan taklid ini apa imam kamu, dia tak
jawab quran, dia akan kata kitab fekah.
16.
umat
islam pada zaman nabi memburu mengguna anjing dan tangkapan yang mati dimulut
anjing boleh dimakan , apakah dengan mendekati anjing islam menjadi tidak
lengkap .ini persolan.
17.
Sifat
anjing jika ramai dia jahat , disaat itu nabi suruh membunuh dan dilarang
membunuh apabila jumlahnya kurang kerana sifat anjing yang tidak ramai jahatnya
tidak menyerlah.
18.
hukum
berhubung dengan jilatan anjing hanya pada bekas makanan disuruh membasuh tujuh
kali termasuk air tanah, air yang bercampur tanah semata-mata untuk menjimat
air kerana tanah boleh mudah untuk menyuci sesuatu yang berlendir.kalau dimusim
haji, ulama berpendapat boleh mengguna mazhab lain apabila menyentuh wanita
.kalau menyentuh anjing kenapa tidak boleh dikira pada lain mazhab . bermazhab
hanya ada dua kepentingan sahaja. Kelonggaran kepada golongan yang taksub
supaya mendekati kepada ulama dan yang kedua masalah kepentingan mahkamah .
19.
Seperkara
lagi, mahmud zuhdi menyedari hakikat ini dan beliau pernah menyatakan perlunya
feqah malaysia perlu diadakan kerana beliau sedar ijtihad ulama dahulu perlu
dikaji semula kerana beberapa keperluan dan perubahan tempat dan zaman tetapi
cadangan beliau terhenti setakat itu sahaja kerana mereka adalah golongan yang
mementingkan kerusi . mementingkan kedudukan termasuk orang yang mementingkan
jawatan dan pangkat.
20.
Sedikit
tentang kritikan dr yusuf al-qaradawi
Inilah yang disebut oleh Dr Yusuf
al-Qaradawi mengkritik golongan taksub mazhab dengan katanya: “Golongan yang
taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar
daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab
bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar
mazhab sebagai tidak berpendirian. Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang
tidak diwajibkan oleh Allah SWT. Seakan-akan mereka menganggap imam-imam mazhab
mempunyai kuasa membuat syari`at dan perkataan mereka adalah hujah syarak yang
dipegang dan tidak boleh dibangkang. Ini sebenarnya menyanggahi tunjuk ajar
imam-imam mazhab itu sendiri, kerana sesungguhnya mereka telah melarang orang
ramai bertaklid kepada mereka atau selain mereka. Ini juga menyanggahi apa yang
dipegang oleh golongan salaf umat ini iaitu para sahabah dan mereka yang
selepas sahabah sepanjang kurun-kurun yang awal yang merupakan sebaik-baik
kurun dan yang paling dekat kepada petunjuk Nabi. Justeru itu, para ulama besar
umat ini dan para muhaqqiqnya (penganalisis) membantah sikap melampau di dalam
taklid mazhab yang menyamai apa yang dilakukan oleh ahli kitab yang mengambil
paderi dan pendita mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah” (Dr. Yusuf
al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru’ wa al-Tafarruq
al-Mazmum , m.s 202, Kaherah: Dar al-Sahwah).
Oleh hasan muhamad kg tok ku kota bharu kelantan
No comments:
Post a Comment