Budaya berfikir
1
untuk
menghidupkan budaya berkifir dikalangan orang-orang yang sentiasa mendekati Al
Quran, perlu di adakan seminar pemikiran.
2
Seminar
berfikir dikalangan mereka bertajuk hala tuja dalam membina Islam bersama
masyarakat yang boleh dicontohi oleh umum.
3
Mereka
ini perlu menghayati sifat-sifat pokok pengenalan dalam fardu pokok dalam agama
iaitu din adalah fitrah. Fitrah adalah perkara yang kehendaki semualajadi oleh
semua manusia. Perkara yang terangkum dalam empat akhlak induk.
1) kebersihan dan kesuchian iaitu
taharah .
2) patuh kepada pencipta (ikhbar),
3) tolak ansur dan sentiasa memaaf (samahah)
4) adil dan ehsan.
dalam huraiannya
1) berseh ,suci pada
pakaian dan persekitaran , politik, ekonomi dan pergaulan . berseh secara
batin, hati berseh dan akhlak tercela
seperti bakhil bangga diri,berseh batin menunjukan akhlak yang diredai.
2) patuh kepada
pencipta melalui perhubungan dengan tuhan dan perhubungan dengan manusia.
Perhubungan diri dengan masyarakat. Inilah yang dikehendaki.
3) tolak ansur
dan sedia memaaf kesalahan dan mengakui keslahan dan kekurangan diri sendiri sedia
menerima kebenaran dan pendapat daripada orang lain
4) adil, keadailan merangkumi semua
bidang dalam kehidupan manusia iaitu meletakkan sesauatu ditempat yang sesuai
dengannya
5) ihsan, kebaikan,
membuat kebaikan sesama manusia sebagaimana allah membuat kebaikan kepada kamu.
Allah berfirman, buat baik sebagaimana allah membuat kebaikan kepada kamu. Tuhan berfirman dalam surah al qasas ayat 77; buatlah kebaikan sebagaimana
Allah telah buat kebaikan kepada
kamu dan jangan kamu membuat kerosakan di bumi kerana sesungguhnya Allah
tidak suka orang yang membuat kerosakan.
5) Allah berfirman , Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan
berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari
perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu
agar kamu dapat mengambil pelajaran. Disini, Islam
mendahului hidayah,peringkat yang kedua baru din nul hak allah berfirman, bangkit kan rasul untuk memberi hidayah tindakan
din nul hak utk menzahirkan kebenaran atas semua agama . jadi dalam kontek hari
golongan yang mahu terlibat dalam negara
Islam perlu memberi penjelasan tentang alternatif Islam itu sendiri yang
berasaskan fitrah kemanusaian sejagat terutama dalam kontek dari dalam subjek
keadilan sosial dan hak2 yang menjadi paksi kepada perhunbungan kepad sesama
manusia .
Dibangkitkan rasul
untuk memberi hidayah dan ‘din nul haq’ (keadilan tulen) untuk menlahirkan
kebenaran di atas semua syariat (agama). (9 surah as shaff)
6) harus membuktikan bahawa ideal Islam itu lebih mengatasi daripada idea2 yang ada
pada orang lain . kalau sekadar kita memberitahu nama Islam sahaja
,keistimewaannya tidak wujud, buat apa?.adakah hendak beritahu dan nak jual nama Islam ni suatu subjek bertindak?!!!
7) mereka2 yang menentang hidyah yang berhubung dengan pembalasan diakhirat . hidayah dan perhubungannya dengan
pembalasan diakhirat dinamakan munafik.
8) mereka yang menentang subjek yang
kedua iaitu din nul hak itu, dinamakan kafir (itupun setelah orang itu faham
baru boleh dicas kafir, kalau tak betul-betul faham , ia belum dikirakafir lagi tapi jika dinisbah dengan undang2 din nul
hak itu, mereka itu kafirlah pada zahirnya
, macamana pula yang munafik tu ?!!), mereka
faham dan terima tapi mereka menentang
kebenaran. barulah dikira kafir mukmin.
Itulah.
9) Sepatutunya pejuang IS(negara) itu,
kefahaman Islam lebih ditumpu atau menumpukan perkara –perkara kepada
dialog2 ilmu dan dapat mengemukakan
pandangan yang berlandaskan Al Quran dan
semestinya yang mgtasi idea2l dilkalangan
mereka2 yant tidak Islam itu.
10)
Tidak
septutnya keliru antrara negara yang diprintah oleh orang Islam yang diberi nama negara Islam dengan negara
yang mengamalkan prinsip Islam walau pun tidak diberi nama negara Islam.
11)
Ulama2
talibn serupa kita jugalah . Cuma ualama2 taliban tak dberi senapang. Ulama2 kita yang menggalas
quran kesana kemari ,mereka diberi gambran jihad dengan hanay sekadar membaca
dan menghafAl Quran walupun negara ditangan mereka mereka, mereka tidak mampu untuk
mejelaskan definasi negara Islam itu.
12)
Quran
hanya terhenti setakat membaca ketika belajar memebaca, ketika mengajar
(memberi kuliah ugama), dan setakat hanya beramal dengan membaca berterusan, terhenti setakat baca. Mgaji baca, mengajar
baca, amal baca. Semuaaya baca.
13)
kaedah beramal dgn Al Quran spt ini telah menjauh mereka
daripada manusia dan bertamadun, budaya taklid dlm ilmu yg spt ini tidak dapat mengajak
manusia supaya mengenal msyarakat dlm membina kehidupan
14)
Sikap
ego dikalangan para tahfiz yang terhenti
setakat membaca saja tidak terdorong melihat kepada sumber2 ilmu dalam kontek
membina masyarakat.
15)
Lihat
sahaja pemimpin taliban yg memandang sepi segala subjek ilmu yg berkembang di
dunia ini bertindak tanpa melihat kiri dan kanan shingga kuasa politik terlepas
ketangan orang lain.
16)
HafAl
Quran kini (yang hendak diberitahu disini), walau pun mereka sendiri sedar akan apa yang dah banyak
itu ia sendiri tidak faham
17)
Mereka
yg terlibat di negara kita bnyak kelas2 tahfiz dihdupkan dan kelas tafiz tu dirujuk
kepada perniagaan nak cari untung ekonomi. Para peserta tahfiz tidak banyak terlibat
dgn kereja2 lain kerana mereka risau akan terlupa apa yg dihflnya atau dgn lain
perkataan mereka itu tidak bekerja melainkan kerja2 yang berhubungan dgn
mengahafal sahaja.
18)
Fakir2
masa dahulu, mereka mmbaca Al Quran di kaki lima dgn mmbawa tempurung sebgai peminta
sedekah tetpi fkir2 moden hari ini
mnyertai klas2 thfz semata2 utk mmdapat elaun yg diperuntukkan oleh
ejensi-ejensi tertentu.
19)
Rasa
tidak puas hati dikalangan pembayar cukai akan menjadi isu berterusan - akan mengheret negeri majoriti bukan Islam
kepada memaksa kerajaan atau keluar dari Malaysia.
Oleh hasan muhamad kg tok
ku, kota baru
No comments:
Post a Comment