1- Mereka yang suka dan berminat
bercakap tentang negara Islam tidak lebih daripada nak menukar kerajaan (sekadar
nak tukar drebar) dan bukannya nilai pada prinsip kes kerana tidak berpuas hati
kepada pemandu tadbir maka hendak ditukar pemandu tadbir.
2- Dari pengalaman yang telah lalu, perjuangan
Islam parti pas ketika membicarakan tentang negara Islam sampai kehari ini pun formula
bagi sebuah negara Islam itu belum wujud dan hanya sekadar mengiklan hudud
semata-mata.
3- Islam pada mereka ialah dilihat dari
satu puak yang perjuangan hanya sekadar membela puak.
4- Mereka berbangga kerana ia merasa
dipilih oleh Allah menjadi Islam menerusi lorong2 ia diperanakkan dan menjadi
orang mukmin secara automatik lalu ia mendakwa Islam hanya menerusi puak dan
apa yang dibuat oleh puak mereka itulah Islam yang sebenar.
5- Lebih jelas kalau dikatakan mereka
ini tidak tahu membeza antara individu yang mukmin dan orang kafir.
6- Gambaran tentang negara Islam
diselubungi oleh salah pengenalan. dihijab oleh pengenalan yang salah, juga dihijab
adat resam dan hijab tabie. Ini juga sebagai penyebab tidak dapat membezakan
antara mazhab, syariat, din dan fitrah kerana mereka taksub dengan satu mazhab
dan menganggapnya sebagai mutlak sedang perbezaan syariat dan kepelbagaian
syariat adalah dibawah payung agama yang satu.
7- Syariat adalah satu peraturan zahir.didalam
al Quran ada menyebutkan tentangnya. Firman Allah “aku jadikan mereka syariat pada satu2 kaum
itu ada syariat” Quran: 16: 36. “tiap satu umat dibangkitkan
rasul” Quran: 35: 24. Umat Islam diwajib beriman dengan
semua nabi dan semua kitab dan rukun Islam yang demikian secara tidak langsung
telah ditolak oleh umat Islam sendiri hari ini. Rukun Islam beriman dengan
semua rasul,semua kitab, umat Islam hari ini menolak semuanya melainkan kitab
dan rasul dia. Mereka berpandu kepada hukum zahir semata-mata seolah-oleh Allah
perintah supaya beriman kepada sesuatu yang tidak wujud kebenarannya dari Allah
dengan alasan kitab ini telah berlaku perubahan sedangkan perintah Allah supaya
beriman dengan semua kitab dan meskipun kitab itu telah pun berlaku perubahan,
apakah Allah tidak tahu tentang perubahan yang berlaku? Dan memerintah supaya
beriman kepada kitab-kitab yang telah berubah itu.
8- Sama dengan al Quran yang ditafsir
dalam keadaan yang bercampur aduk antara yang palsu dengan yang benar tetapi
kebenaran al Quran itu masih tetap unggul bagi orang yang mahu mencari
kebenaran. Dalam keadaan pentafsiran yang bercampur aduk itu kerana pentafsir
al Quran itu ialah manusia yang bersikap lemah.
9- Fahaman melampau terdapat didalam
diri manusia dinamakan sifat tajazub iaitu sifat saling tarik menarik diantara
sifat malaikat dengan sifat haiwan. Menang antara salah satu sifat itu
bermulalah seseorang itu berpendirian melampau
10-
Tindakan
seseorang yang cenderung kepada melampau diukur dengan kepentingan umum dan
kepentingan sejagat.Selagi mereka tidak bertindak apa2 adalah tidak menjadi kesalahan.
11-
Seperti
hadis nabi mengatakan, niat seseorang itu pada melakukan zina atau mencuri atau
kepada beberapa kesalahan lain tetapi belum melakukan tidak dikira berdosa
sebaliknya jika niat seseorang itu membuat kebajikan sedangkan ia belum
membuatnya ia sudah pun dikira membuat amal baik. Demikianlah sikap melampau
seseorang atas amalan atau tidak. Sikap melampau seseorang terhadap amalan
hanya untuk mati semata-mata lalu ia menolak urusan dunia dikira salah satu melapau juga, maknanya amalan
dilihat hanya untuk mati sahaja. Urusan dunia semua mereka tolak.
12-
Seseorang
yang mengumpul harta dan kuasa secara melampau dan tidak mengambil kira kesan
buruk yang dilakukannya terhadap orang lain dan pembalasan suatu hari nanti dan
selepas mati, juga adalah sesuatu amalan yang melampau.
13-
Menafikan
hak orang lain mendapat keredaan Allah semata2 berpunca daripada perbezaan
zahir adalah berchanggah dengan firman Allah yg maksudnya.Allah telah
menampakkan keelokan pada amalan sesuatu kaum itu dengan amalan mereka...(Q
6:108)
14-
Menafikan
hak2 manusia kaum lain daripada rahmat Allah dan syurga Allah sedangkan Allah berfirman
yang maksud ayat ini telah menjelaskan(orang2 beriman samada yahudi nasara dan
orang2 ugama dahulukala amal baik dia tetap tuhan balas baik) menunjukkan penghuni
masjid , penghuni gereja,dan penghuni kuil adalah sama2 berhak masuk syurga.
15-
Umat
Islam hari ni berselindung disebalik pendidikan normal tapi terjerumus dalam gerakan
melampau. Ekstrim.
16-
Bila
mereka termakan oleh didikan ektrim, mereka akan menghukum siapa saja yang
berbeza dan berchanggah dengan fahaman mereka dianggap kafir . dan halal jihad
baginya, fahman seperti ini adalah seperti api dalam sekam yang cuma menunggu masa. Mereka2 ini berselindung
disebalik sebagai gerakan wasatiah (kesederhanaan)
tetapi dalam hati sanubarinya mengkafirkan orang lain yang tidak sealiran dan
istilah kafir diguna sewenang2nya.
17-
Istilah
kafir mereka ukur dari perbezaan syariat dan bukannya kafir dan mukmin itu
diukur dari segi fitrah insaniyah
Hasan muhamad tok ku kedai lalat
No comments:
Post a Comment