Tuesday, August 26, 2014

Umno berputih mata dalam kemelut politik selangor




Umno berputih mata dalam kemelut politik selangor sebagai peneraju  dan penentu kepada kerajaan malaysia terdapat petanda-petanda intitusi umno sudah tidak mendapat kepercayaan di kalangan aliran politik negara yang di dokong masyarakat berbilang bangsa dan agama.
Perubahan ini bermula setelah Islamisasi di perkenalkan dan untuk kalangan ulama (yang maksud nya kadok naik junjung) dan di beri peranan dalam hal ehwal Islam berlebihan. Setelah sekian lama tajuk perbincangan mereka tidak dibincangkan secara mendalam dalam hal-hal perkara ibadah dan fardu ain dan mendalami perkara-perkara yang dianggap remen dan cuba memperhalusi perkara-perkara yang dianggap kasar,( mati di situlah perbincangan) maka muncul lah di kalangan mereka uztaz-ustaz yang menghiasi di permukaan yang kosong, membesar-besarkan perkara kecil dan menutup seboleh-bolehnya matlamat al Quran itu di turunkan untuk semua manusia. Mereka tiada ajenda untuk mewujudkan suasana adil dan ihsan sebagaimana yang dituntut  oleh fitrah insaniyah.
Adil dan ihsan hampir luput dalam ajenda umat Islam hari ini walaupun peringatan adil dan ihsan sentiasa dibaca dan tertulis di dalam tek khutbah setiap jumaat tetapi peringatan itu tidak disedari oleh pendengar, pembaca dan penulis tek itu sendiri.
Teks peringatan itu dibaca tanpa apa-apa kesan daripada pembaca, pendengar dan pencatat tek itu sendiri.
Boleh jadi tek itu sebagai warisan dahulu kala yang tidak perlu di ambil peduli kerana tidak ada kesinambungan dengan semua khutbah yang menitik beratkan soal-soal ibadah semata-mata dan memperbesar-besarkan amalan sunat dan fardu ain sahaja.
Saya percaya kalimah adil dan ihsan dalam khutbah ini akan dibuang daripada tek khutbah satu hari nanti.
Umat Islam hari ini sudah tidak ada pegangan dan amalan ke arah hala tuju kearah adil dan ihsan di kalangan masyarakat. Mereka menilai Islam dan al Quran dari sudut feqah dan bahasa arab semata-mata apabila menilai Quran terhenti setakat cerita-cerita israiliat semata-mata.
Mereka tidak bersifat ihsan sesama manusia melainkan puak-puak yang ada persamaan dengannya. Mereka tidak mampu menilai kebenaran berasaskan prinsip insaniyah kerana terpegaruh dengan pada hukum zahir semata-mata.
Kerajaan terlalu memberi muka (membuka ruang)kepada orang-orang yang mengaku dirinya ulama yang memiliki sekeping ijazah untuk cari makan berlagak dengan gaya miskin supaya terdorong orang memberi wang kepadanya.
Maka lahirlah ustaz-ustaz kain tudung ,ustaz-ustaz selawat, ustaz-ustaz halal haq . semuanya yang tidak selaras dengan pandangannya di anggap haram mutlak  lalu mereka berjihad dengannya di samping memperbesarkan elaun. Memperluaskan isu-isu untuk memperluaskan operasi mereka.
Sikap kerajaan terlalu hormat kepada kadok yang diletakkan keatas junjung ini dan menganggap dirinya sebagai raja , jika ada siapa yang menentangnya akan dihukum sebagai manusia yang melawan Tuhan atau anti agama dan ada mangsa yang  di lucutkan kerakyatan dan ditutup facebooknya. Mereka tidakberminat berhujah dengan ilmu. Mereka menggunakan pengaruh nya terhadap mana-mana institusi semata-mata untuk menyekat pihak yang cuba untuk mempertikaikannya. Merekalah yang menolak pihak lain daripada menggunakan kalimah Allah adalah satu sifat yang sombong kerana pada tanggapan mereka manusia yang lain dari kalangan mereka bukan hamba Allah . firman Allah:  bertanya kepada semua roh manusia....
Semua manusia telah tercetak ke dalam roh natiqah setiap insan setiap manusia tentang penyaksian bahawa Allah itu Tuhannya.
Apabila ditakdirkan Allah lahirkan mereka ke dalam bangsa dan kaum tertentu maka di bahasakan Tuhan itu mengikut bahasa mereka dalam keadaan yang tidak sempurna tetapi apabila mereka sedar akan kalimah Allah yang sempurna. Apa salahnya jika mereka sedar dan mahu sebutan nama itu dengan lebih sempurna pada nama Allah, kenapa di tolak . firman Allah: Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya
engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai
setinggi gunung-ganang. (Al-Qurʾān: 17: 37)..dengan menafikan makhluk Allah yang lain daripada menggunakan kalimah Allah adalah satu sifat yang sombong serta mendakwa tidak masuk syurga puak lain melainkan dari puaknya sahaja  hari ini sebagaimana umat Islam telah mendakwa dan mewarisi dakwaan kaum yahudi yang sesat itu yang berlaku pada zaman nabi s.a.w. Allah menemplakkan dakwaan itu sebagai sesat kerana mereka meninggalkan kitab suci taurat, demikian juga umat Islam yang mendakwa demikian kerana mereka menganggap kitab-kitab fiqahlah yang lebih mutlak dan mereka berhujah dengan sumber zanni . firman Allah. Mereka telah meninggalkan kitab-kitab nabi...
Hasan muhamad

No comments:

Post a Comment