Di madinah nabi membuka pasar ke dua untuk memecah monopoli
orang-orang yahudi.
Pasar kedua akan
menjadi pilihan kepada mereka yang tidak berada sebagai pengukur kepada pasaran
yang ada akan menjadi pilihan pengguna .
Hak-hak keadilan pengguna dan rakyat tidak
seharusnya dibiarkan pasaran arus perdana yang didominasi oleh sesuatu kaum
atau pun kuasa luar sebagai penentu kepada harga yang terpaksa dibayar oleh
rakyat. Perlunya ada pasar kedua yang mempunyai kuasa pengimbang. Perniagaan
biasanya dibina di atas kekuatan daya saing, adapun alternatif pasaran kedua
perlu di bina diatas perkongsian antara modal dan tenaga. Negara perlukan dua
asas kekuatan pengeluaran dan perniagaan ini.
Kepada mereka yang tidak mempunyai kekuatan membina
produktiviti, mereka perlu diberi ruang perkongsian antara modal dan tenaga.
Demikianlah kalau penghuni sesebuah negara itu miskin dan lemah
dan tidak ada tempat bergantung tentunya mereka perlu mendapat hak kebebasan
membuat sesuatu bersama-sama untuk kepentingan bersama. Dalam satu perkampungan
mesra penghuni yang menghidupkan semangat tolong menolong dan saling
bantu-membantu. Itulah kehidupan berasaskan fitrah kemanusiaan.
Pasar kedua bermula daripada kumpulan penempatan sementara terdiri
daripada orang yang tiada tempat bergantung biasanya menerima keadaan hidup
yang sederhana. Ianya akan bermula
daripada kumpulan tempatan kerana orang-orang yang tiada tempat bergantung. Biasanya
mereka ini boleh menerima keadaan hidup yang sederhana.
Kerajaan perlu menyediakan prasarana untuk membina satu
perkongsian antara modal dan tenaga membolehkan mereka membuat, mengguna dan
menjual . itulah suatu kegiatan ekonomi melibatkan golongan yang paling
terkebawah, sebodoh-bodoh manusia mereka mempunya ruang untuk memberi sumbangan
serta bergabung dalam keluarga besar saling bergantung antara satu sama lain.
Mereka sebagai anak angkat kepada mana-mana
institusi seperti mara, tabung haji, majlis ugama islam, ngo, badan kebajikan
dan lain-lain untuk membekal bahan-bahan mentah.
Penempatan sementara bukanlah sesuatu yang kekal tetapi ianya
hanya sementara mendapat peluang yang lebih baik bedasarkan keadaan ekonomi
negara yang turun naik.
manusia adalah jenis makhluk yang meletakkan kemajuan dan moden
sebagai memberi keselesaan dan kebebasan
nilai kehidupan disamping kemajuan kemanusian .
Membantu orang miskin secara individu adalah tidak berkesan
kerana mereka terpegaruh dengan suasana persekitaran dan iklan. Jika bantuan
diberi mereka menumpukan kepada keperluan-keperluan tersebut dan tidak dapat
memajukan diri.
Demikianlah falsafah pelihara ayam tidak mungkin mendapat hak
keadilan pada golongan yang lemah jika mereka diberi makan tabur dan bebas
berebut . perlunya kepada golongan yang lemah dipantau secara tersendiri untuk
menyelamatkan keadaan rebutan yang terdedah kepada penindasan.
Oleh hasan muhamad kg tok ku kota baharu
No comments:
Post a Comment