Tuesday, August 19, 2014

Perkongsian antara modal dan tenaga




Di madinah nabi membuka pasar ke dua untuk memecah monopoli orang-orang yahudi.
 Pasar kedua akan menjadi pilihan kepada mereka yang tidak berada sebagai pengukur kepada pasaran yang ada akan menjadi pilihan pengguna .
  Hak-hak keadilan pengguna dan rakyat tidak seharusnya dibiarkan pasaran arus perdana yang didominasi oleh sesuatu kaum atau pun kuasa luar sebagai penentu kepada harga yang terpaksa dibayar oleh rakyat. Perlunya ada pasar kedua yang mempunyai kuasa pengimbang. Perniagaan biasanya dibina di atas kekuatan daya saing, adapun alternatif pasaran kedua perlu di bina diatas perkongsian antara modal dan tenaga. Negara perlukan dua asas kekuatan pengeluaran dan perniagaan ini.
Kepada mereka yang tidak mempunyai kekuatan membina produktiviti, mereka perlu diberi ruang perkongsian antara modal dan tenaga.
Demikianlah kalau penghuni sesebuah negara itu miskin dan lemah dan tidak ada tempat bergantung tentunya mereka perlu mendapat hak kebebasan membuat sesuatu bersama-sama untuk kepentingan bersama. Dalam satu perkampungan mesra penghuni yang menghidupkan semangat tolong menolong dan saling bantu-membantu. Itulah kehidupan berasaskan fitrah kemanusiaan.
Pasar kedua bermula daripada kumpulan penempatan sementara terdiri daripada orang yang tiada tempat bergantung biasanya menerima keadaan hidup yang sederhana.  Ianya akan bermula daripada kumpulan tempatan kerana orang-orang yang tiada tempat bergantung. Biasanya mereka ini boleh menerima keadaan hidup yang sederhana.
Kerajaan perlu menyediakan prasarana untuk membina satu perkongsian antara modal dan tenaga membolehkan mereka membuat, mengguna dan menjual . itulah suatu kegiatan ekonomi melibatkan golongan yang paling terkebawah, sebodoh-bodoh manusia mereka mempunya ruang untuk memberi sumbangan serta bergabung dalam keluarga besar saling bergantung antara satu sama lain.
  Mereka sebagai anak angkat kepada mana-mana institusi seperti mara, tabung haji, majlis ugama islam, ngo, badan kebajikan dan lain-lain untuk membekal bahan-bahan mentah.
Penempatan sementara bukanlah sesuatu yang kekal tetapi ianya hanya sementara mendapat peluang yang lebih baik bedasarkan keadaan ekonomi negara yang turun naik.
manusia adalah jenis makhluk yang meletakkan kemajuan dan moden sebagai memberi keselesaan dan kebebasan  nilai kehidupan disamping kemajuan kemanusian .
Membantu orang miskin secara individu adalah tidak berkesan kerana mereka terpegaruh dengan suasana persekitaran dan iklan. Jika bantuan diberi mereka menumpukan kepada keperluan-keperluan tersebut dan tidak dapat memajukan diri.
Demikianlah falsafah pelihara ayam tidak mungkin mendapat hak keadilan pada golongan yang lemah jika mereka diberi makan tabur dan bebas berebut . perlunya kepada golongan yang lemah dipantau secara tersendiri untuk menyelamatkan keadaan rebutan yang terdedah kepada penindasan.
Oleh hasan muhamad kg tok ku kota baharu

No comments:

Post a Comment