Hadis berbunyi ,kanak-kanak itu
dilahirkan suci, ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak samada menjadi yahudi
,nasara atau pun majusi...amat popular dikalangan chegu2 sewaktu memberi
ceramah kpd ibu bapa dlm pertemuan mesyuarat pibg terutama ketika pencapaian
peperiksaan yg menurun . dikatakan peranan ibu bapa lah yang tidak berkesan
sebagai penyebab kepada peperiksaan itu gagal . hadis itu dijadikan hujah utk
menutup kegagalan pihak sekolah serta meletakkan ibu bapa penyebab utama murid2
itu gagal.
Fitrah terbahagi kepada dua ,
pertama fitrah insaniyah dan yang kedua fitrah jibillah . fitrah jibillah
adalah bercorak budaya seperti ibu bapa mendidik anak bercakap menggunakan
bahasa kaum mereka cara makan pergaulan dan sebagainya. samaada ibu bapa cina
,melayu, india, yahudi, nasara dan sebagainya akan mencorakkan anak nya
mengikut budaya bangsa mereka. Kanak2 itu diertikan berseh sebelum
dicorak oleh sesuatu budaya bangsa dari warisan ibu bapanya atau penjaga.
Corak apa2 budaya ditentukan oleh
ibu bapa aataupun penjaganya yang mencorakkan rupa bangsa sesuatu kaum.dan pada
anak2 yg dikatakan berseh itu bukan bererti ibubapa yg mencorakkan buruk baik
,gagal atau pun berjaya anak itu . adalah tidak mungkin ibu bapa atau penjaga
sanggup melihat anak jagaan mereka itu gagal.
SEDIKIT RENUNGAN FITRAH INSANIYAH
Perkara pokok dalam ugama (din)
ialah fitrah. Apa itu fitrah? Fitrah ialah perkara pokok yang dikehendaki
secara semulajadi oleh semua manusia. Apakah perkara semula jadi yang
dikehendaki oleh manusia? Yang utama dan natijahnya ialah pada yang kelima,
seperti berikut:
1.
Kebersihan dan kesucian.
2.
Patuh kepada pencipta
3.
Tolak ansur dan sedia
memaaf.
4.
Adil
5.
Kebaikan.
Pertama, bersih dan suci pada
pakaian dan persekitaran, politik, ekonomi dan pergaulan. Bersih secara batin –
hati bersih dan akhlak tercela seperti bakhil atau kedekut, boros, bangga diri.
Berseh batin merujuk kepada akhlak yang diredai.
Kedua, patuh kepada pencipta melalui
perhubungan dengan tuhan dan perhubungan dengan manusia. Perhubungan diri
dengan masyarakat – itulah yang dikehendaki.
Ketiga, tolak ansur dan sedia memaaf
kesalahan dan mengakui kesalahan dan kekurangan diri sendiri. Sedia menerima
kebenaran dan pendapat daripada orang lain.
Keempat, adil. Keadilan merangkumi
semua bidang dalam kehidupan manusia –
Kelima, kebaikan. Membuat kebaikan
kepada manusia sebagaimana Allah membuat kebaikan kepada kamu. Tuhan berfirman
dalam surah al qasas ayat 77; buatlah
kebaikan sebagaimana Allah telah buat kebaikan kepada kamu dan jangan
kamu membuat kerosakan di bumi kerana sesungguhnya Allah tidak suka orang yang membuat kerosakan..
Pertama, sepuluh prinsip yang
diwarisi daripada nabi idris seperti yang terdapat di mesir, china, greece dan
iran.
1.
Beriman kepada pencipta
yang tunggal atau amun dalam pengajaran idris a.s
2.
Beriman kepada rasul
3.
Beriman dengan alam
kedua.
4.
Kasihkan manusia.
5.
“aku tidak membunuh satu
nyawa pun, aku tidak menggalakkan sesiapa melakukan pembunuhan”
6.
“Aku tidak pernah
berzina Aku tidak pernah terangsang terhadap perempuan kerabatku”
7.
“aku tidak pernah
mencuri”
8.
“aku tidak pernah
mencuri”
9.
“aku menghormati ibu
bapa”
10.
Hari minggu
Kedua, sepuluh prinsip agama yang
terdapat dalam kitab wida (kitab syariat Hindu)
1.
Prinsip pertama ini
tersebut dalam wida: “Pada permulaanNya( Allah ) itu tunggal, tiada yang lain
bagiNya, lalu Ia merancang mengadakan bendak lain yang banyak...”
2.
Beriman kepada para
rasul
3.
Beriman dengan hari
akhir.
4.
Kasihkan manusia.
5.
Dilarang membunuh.
6.
Dilarang berzina.
7.
Dilarang mencuri.
8.
Dilarang berbohong.
9.
Menghormati kedua ibu
bapa.
10.
Hari minggu.
Sepuluh prinsip utama dalam syariat
yahudi dan kristian dan islam.
1.
Beriman dengan kewujudan
Allah yang esa.
Yahudi: “dengarlah
wahai israil(Yakub), pendidik itu tuhan kita. Tuhan yang tunggal.(safr tatniat’
4-6)
Kristian: “siapa
yang menerima aku(Isa) bermakna ia menerima tuhan yang mengutuskan aku.”(Lu:
9-48)
Islam: “ tidak kamu
utus sebelum engkau seorang lelaki melainkan kamu wahyukan kepadanya bahawa
sesungguhnya tiada tuhan melainkan Aku, sebab itu sembahlah aku”(Anbia ayat 25)
2.
Beriman kepada para
rasul
Yahudi: “aku akan
bangkitkan kepada mereka dari kelangan saudara-saudara mereka seorang nabi yang
serupa dengan mu” (tath:15: 17,18)
Kristian: “kerana
orang yang diutus oleh Allah biasanya bercakap dengan kalam Allah ” (yu:3:34)
Islam: “katakanlah:
“Kami beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan kepada
kami dan kami mengakui apa yang telah diturunkan kepada ibrahim, ismail,
yaakub, dan keturunannnya; dan apa yang telah diturunkan kepada musa, isa, dan
kekpada semua nabi dari tuhan mereka; seorang pun tidak kami bezakan, kami
semua patuh kepadanya”. (al imran ayat 84)
3.
Beriman kepada hari
kebangkitan dan pembalasan:
Yahudi: “menjadi
hak aku bertindak keras dan pembalasan pada masa tapak kaki mereka tergelincir”.
(tath: 32: 35).
Kristian: “lalu ia
akan keluarkan orang yang berbuat baik untuk menuju hari kebangkitan hidup, dan
orang yang membuat keburukan untuk menuju kepada perlaksanaan pembalasan”. (yu:
5: 30).
Islam: “yang
berkuasa pada hari pembalasan”. (alfatihah ayat 4)
4.
Kasih sesama manusia:
Yahudi: “engkau
kasihkan kerabatmu sama seperti kasih kepada dirimu sendiri” (La 18: 19).
Kristian: “kamu
pernah mendengar dikatakan, kamu kasihkan keluarga rapat kamu dan kamu bencikan
musuh kamu; tetapi, bagiku aku katakan kepada kamu, kasihkanlah musuh-musuh
kamu...berbuat baiklah kepada orang yang membenci kamu...” (Mat; 5: 42).
Islam: “wahai
manusia, sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan,
dan kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan berpuak-puak supaya kamu
berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara
kamu” (al-hujurat: 13)
5.
Membunuh:
Yahudi : “Jangan
membunuh”. (tath: 5: 18)
Kristian: “ jangan
membunuh”. (mat:5: 21)
Islam: “jangan kamu
membunuh manusia yang diharamkan oleh Allah , melainkan dengan jalan yang benar”.
(al isra’ ayat 33).
6.
Zina:
Yahudi: “jangan
berzina ” (khuruj: 12: 20)
Kristian: “sesungguhnya
kamu pernah dengar telah dikatakan kepada orang dahulu, jangan kamu berzina...”
( mat: 5: 27)
Islam: “dan
janganlah kamu menghampiri zina ” (al isra’ ayat 32 )
7.
Mencuri,
Yahudi: “jangan
mencuri ” (khuruj 20:12 )
Kristian: “jangan
mencuri ” (mat: 19:18 )
Islam: “pencuri
lelaki dan pencuri perempuan hendaklah masing-masing dipotong tangan ” (al
maidah ayat 38 )
8.
Berbohong,
Yahudi: “jangan berbohong ” (La : 19: 11 )
Kristian: “jangan
berbohong ” (Ku: 3:9 )
Islam: “wahai orang
yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang
yang benar ” (at taubah ayat 119 )
9.
hormati ibu bapa.
Yahudi: “ muliakanlah
dua ibu bapa” (khuruj:20:12 )
Kristian: “muliakan
bapa dan ibu kamu ” (mar:9:18 )
Islam: “tuhan mu
telah memerintahkan supaya kamu tidak menyembah selain daripada Allah , dan hendaklah kaum berbuat baik
terhadap dua orang tua ” (al isra ayat 23 )
10.
hari minggu
Yahudi: “engkau
perkenalkan hari sabtu dipuja....melalui hambamu musa”. (ghaim:9:14 ).
Kristian: penganut
kristan tidak terikat dengan hari tertentu. Ada yang menghormati hari sabtu.
Ada yang menghormati hari ahad hingga kezaman maharaja konstantin. Baginda
menetapkan hari ahad sebagai hari berehat mingguan dan baginda mengeluarkan
kertas gezet pada tahun 321 M.
Islam: Islam tidak
menentukan hari berehat mingguan. Malah islam memastikan ibadat sosial
semata-mata.
“wahai orang yang
beriman, apabila diseru azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari jumaatm,
maka segeralah kamu pergi untuk mengingati Allah dan tinggalkan berjual-beli”. (al jumaat ayat
9)
Sepuluh hukum untuk menegakkan
keaman antarabangsa di bumi dan mengiktiraf taraf yang sama antara
bangsa-bangsa yang gagah dan bangsa-bangsa yang lemah dan menjaga hak
kemerdekaan, berjimat cermat dan sama rata dalam siasah dalam kalangan mereka.
1.
“Dan telah dihukumkan
oleh tuhan engkau bahawa janganlah kamu sembah selain daripadaNya dan kepada
kedua ibu bapa hendaklah kamu berkasih sayang, sekiranya telah sampai umurnya
tua, seorang atau kedua-duanya , maka janganlah kamu berkata dengan perkataan
yang kasar dan janganlah kamu menyakitkan hati kedua-duanya, hendaklah kamu
berkata dengan perkataan yang mulia. Dan hendaklah kamu rendahkan bagi
kedua-duanya tanda kehinaan daripada kasih sayang, dan hendaklah berdoa: “wahai
tuhan ku, kasihkan dan sayanglah kepada kedua-dua nya seperti kasih sayang dan
sayang kedua-dua mereka kepada ku dan
membela kedua-duanya pada masa kanak-kanak. Sebenarnya tuhan kamu maha
mengetahui apa-apa yang tersimpan di dalam hati kamu jika kamu orang yang
beramal salih, maka Allah bersedia mengampun mereka yang taat dibawah
hukumNya”.(alquratn: 17: 23-25)
Tujuan hukum yang
pertama ini supaya mengesa ibadat kepada Allah dan berkhidmat kepada dua ibu bapa.
2.
“hendaklah berikan
pertalian yang dekat dan orang yang kesussahan dan orang yang berhajat:
janganlah engkau melebihkan belanja yang lebih daripada hajat, bahawasanya
mereka yang melebihkan belanja daripada hajat itu bersaudara dengan syaitan dan
ialah mereka yang amat kufur kepada tuhannya”. (al quran 17: 26-27)
3.
“dan janganlah tangan
engkau dibelengu ke tengkuk engkau dan jangan pula engkau lepaskan dia
selepas-lepasnya, sebab itu jadilah engkau dicerca dan dihina”. (al quran
17:29)
Tujuan hukum ke
tiga ialah supaya manusia berjimat cermat dengan baik dalam pergaulan, kerana
dalam dunia ini terdapat dua golongan manusia, iaitu golongan kaya dan golongan
miskin.
4.
“dan janganlah kamu
membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan harta benda kamu itu, kami
akan memberi rezeki mereka dan kamu bahawa membunuh mereka adalah kesalahan
yang amat besar”. (al quran: 17:21)
Tujuan hukum
keempat ialah supaya penduduk dan anak-anak diberi pendidikan dalam pelbagai
bidang mengikut kelayakan masing-masing.
5.
“dan janganlah kamu
menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan
satu jalan yang jahat”.(al quran: 17:32).
Tujuan hukum kelima
ialah untuk menjaga kehormatan wanita dalam masyarakat.
6.
“dan janganlah kamu
membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah
membunuhnya dengan tidak sebenar. Dan
sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya kami telah menjadikan
warisnya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau dalam
menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia mendapat sepenuh-penuh
pertolongan.” (Al quran 17;33)
Hukum yang keenam
ini menerangkan undang-undang untuk memelihara kehormatan dan kemulian setiap
individu dalam pergaulan mereka.
7.
“dan janganlah kamu
mengganggu harta nak yatim melainkan dengan cara yang baik, sehingga ia baligh;
dan sempurnakanlah perjanjian, sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya”.(al
quran: 17:34)
Tujuan hukum ke
tujuh ialah untuk memelihara harta anak yatim piatu yang lemah.
8.
Dan hendaklah
sempurnakan sukatan jika kamu penyukat dan timbangkanlah dengan adil dalam
pergaulan dan menegakkan semangat kasih sayang.
Tujuan hukum
kelapan ialah supaya manusia menyempurnakan hak yang sama atau adil dalam
pergaulan dan menegakkan semangat kasih sayang.
9.
“dan janganlah kamu
buat-buat pandai pada apa yang kamu tidak mengerti dengna sebenarnya, kerana
telinga, mata, hati semuanya akan ditanya.” (al quran :17:36).
Tujuan hukum yang
kesembilan ialah untuk mengajar adab sopan kepada setiap orang ahli imu atau
pemimpin bangsa supaya tutur kata dan gerak gerinya tidak terkeluar daripada
pengetahuannya.
10.
“dan janganlah kamu
berjalan di bumi ini dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya kamu tidak
boleh memecahkan bumi dan kamu tidak akan dapat menyamai setinggi bukit”. (al
quran :17:37)
Tujuan hukum
kesepuluh ialah untuk mengajar adab kepada setiap manusia supaya tidak bersikap sombong atau besar diri dalam
pergaulan dengan saudaranya.
Demikianlah sepuluh hukum dasar yang
ditetapkan oleh Allah pada malam Mi’raj untuk dijadikan asas
pergaulan antarabangsa seperti Hindu, majusi,yahudi, nasara dan lain-lain di
dunia ini; juga menegakkan sebuah perlembagaan antarabangsa untuk menjaga
keamanan dan hak yang adil dalam kalangan semua bangsa.
Di petik dari kertas kerja PENDIRIAN
KAUM MUSLIMIN TERHADAP PLURALISME AGAMA sebagai asas perpaduan umat pelbagai
syariat mengikut prinsip-prinsip yang terdapat dalam al quran dan kitab-kitab
suci yang lain.(boleh di dapati di IKIM)
Berasaskan kepada 10 rukun yang sama
itulah yang dikatakan ugama yang satu dan syariat yang berbeza.
Diutuskan nabi akhir zaman untuk
menyatukan semua umat manusia yang beriman kepada kitab Allah supaya bersatu sebagaimana firman Allah katakan kepada ahli kitab marilah kita bekerja
sama pada kalimah yang sama...
Mereka yang beriman kepada mana2
nabi dan mana2 kitab Allah , Allah memberi jaminan firmannya yang maksud “mereka2
yang beriman yahudi nasarani dan sabie ,beriman dengan hari akhirat, amal baik
akan diberi ganjaran di akhirat”
No comments:
Post a Comment